VYBERTE SI REGION

Na Fidlovačce slaví narozeniny s novým představením pro ženy

Praha /ROZHOVOR/ – Kdyby dostávala divadla občanský průkaz, nuselské Divadlo Na Fidlovačce by na něj už mělo nárok. Na konci října totiž slaví 15 let od svého znovuotevření, které proběhlo 28. října 1998. Do další patnáctky vstupuje Fidlovačka s novou hrou Až naprší a uschne, v listopadu se zapojila také do první české Noci divadel.

20.11.2013
SDÍLEJ:

Divadlo Na Fidlovačce představilo novou hru Až naprší a uschneFoto: Pražský deník/Dimír Šťastný

Divadlo v pražských Nuslích stojí už od roku 1921, jako hudební scéna tehdy neslo název Tylovo. Dnešní název Divadlo Na Fidlovačce odkazuje na nejznámější hru jeho zakladatele J. K. Tyla.

Název i význam budovy se v průběhu let měnil, nejhorší období však divadlo zažívalo od roku 1976, kdy bylo zavřené. Až díky Nadaci Fidlovačka, kterou v roce 1995 založili Eliška Balzerová a Tomáš Töpfer, a také takřka celonárodní finanční sbírce, se v roce 1998 mohla tradiční pražská scéna opět otevřít veřejnosti. V roce 2006 pak byla kousek od velké scény otevřena také menší poboční scéna Komorní Fidlovačka.

My ženy z Fidlovačky jsme si tedy řekly, že si společně zahrajeme

Do své další etapy vstupuje Fidlovačka s nově nastudovanou hrou komedií Až naprší a uschne od Noëla Cowarda. Jde o nový překlad hry s původním názvem Hay Fever neboli Senná rýma. „Měli jsme obavy, aby se nám obecenstvo nerozkýchalo, proto jsme zvolili veselejší titul. Až naprší a uschne je přímo citát ze hry," sděluje dramaturgyně Johana Kudláčková. V hlavních rolích se objeví Eliška Balzerová, Iva Pazderková, Marie Doležalová nebo Ladislav Županič.

„Nöel Coward je jeden z mála autorů, který uměl psát role pro ženy, dokázal zachytit jejich životní osudy. My ženy z Fidlovačky jsme si tedy řekly, že si ji společně zahrajeme," usmívá se Eliška Balzerová. „Zároveň je to hra o divadle, o které si myslíme, že je také potřebná. Aby diváci viděli, jak to na scéně a v jejím zákulisí chodí," vysvětluje ředitelka Fidlovačky.

Na tiskové konferenci k zahájení sezóny prozradila Eliška Balzerová i další plány „svojí" scény. „Hned po této inscenaci začneme pro Komorní Fidlovačku zkoušet hru oscarového dramatika Alana Balla Pět ve stejných šatech. Režíruje ji Jan Jirků a premiéru bude mít 19. prosince". V představení se objeví nové tváře divadla, mladé herečky Tereza Martinková a Aneta Krejčíková. „Doplňujeme soubor, protože naše řady opustilo deset kolegů, kteří odešli na Vinohrady," vysvětluje Balzerová. Zároveň prozrazuje, že první plánovanou premiérou na rok 2014 je česká hra Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti.

Eliška Balzerová: V roli Babičky zúročuji nové osobní zkušenosti

Hrajete jednu z hlavních rolí v nové hře Až naprší a uschne, kterou jste označila jako situační komedii. Máte ráda tento styl, tak trochu improvizační?

Víte, situační komedie je jeden z nejtěžších žánrů. Musí být naprosto přesně postavená, v pevném tvaru, a ačkoli pro vás diváky může vypadat, že improvizujeme, je často všechno velmi přesně dohodnuto. Vy musíte z divadla odcházet s pocitem, že si na jevišti herci pěkně zařádili, že je to vlastně jednoduché, ale věřte mi, že není. Ale ráda hraji v komediích, protože rozesmát diváka v hledišti je těžší, než ho rozplakat.

Hra se odehrává v sídle slavné anglické herečky a její rodiny. Připomíná vám v něčem toto téma váš vlastní život?

Ne, nepřipomíná. Představte si, že už jsem byla na jevišti královnou Alžbětou, Katherine Hepburnovou, teď třeba slavnou herečkou Judith Blissovou a pořád jsem to jenom já, herečka, která ty role hraje. S mým životem to nemá nic společného.

Není úplně zvykem, aby ředitel divadla na „své" scéně i hrál, neuvažovala jste o tom, že byste s hraním přestala?

Nemyslím si, že není úplně zvykem - podívejte se na Jana Hrušínského, Jiřinu Jiráskovou, Tomáše Töpfera, Bolka Polívku, Karla Heřmánka, Vlastu Buriana, V+W, a abych nechodila daleko, tak také Oldřicha Nového v našem divadle… Člověk by měl rozumět problémům lidí, které vede. To je možné jen tehdy, když jste s nimi každý den v kontaktu při práci. Dokud divadlo povedu, chci být alespoň občas s nimi na jevišti i v zákulisí.

Hrajete Na Fidlovačce také titulní roli Babička ve stejnojmenném představení. Jak se vám hraje tato velká literární postava?

Hraje se mi moc dobře, protože novopečenou babičkou taky jsem. Zúročuji v této roli mé nové, dosud nepoznané zkušenosti a radosti. Užívám si to.

Řekla jste, že od vás část souboru odešla do Divadla na Vinohradech, jak se s touto ztrátou vyrovnáváte? Budete nějak doplňovat soubor?

Už ho postupně doplňujeme, zatím se u nás objeví čtyři noví kolegové a možná přibydou i další. Hrajeme přece ve dvou divadlech… Hereckých škol je mnoho, výběr je velký a zájem o práci také. Denně mi na stůl přichází několik nabídek talentovaných mladých herců.

Před 18 lety jste s Tomášem Töpferem založili Nadaci Fidlovačka, divadlo se po rekonstrukci otevřelo před 15 lety. Co se vám za ta léta nejvíce povedlo?

Jsem šťastná, že se divadlo podařilo zachránit a začalo zase žít svým životem. Že jsme ho vrátili divákům, kteří si ho velice oblíbili.

Jak vidíte Divadlo Na Fidlovačce za dalších 15 let?

Já už to možná neuvidím, ale ráda bych předala divadlo nové, nastupující generaci, v dobré kondici. Mně by stačilo, kdyby se fungující divadlo dožilo 100 let od svého otevření v roce 1921.

Autor: Michaela Rozšafná

20.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

Klub Kanál dostal "trest" za rvačky. V lednu musí zavřít

Písek – Dance club Kanál v Chelčického ulici v Písku bude mít po celý leden zavřeno. Rada města schválila stejně jako před rokem u nedalekého podniku La Noche odejmutí výjimky prodlužující provozní dobu. Důvodem byly rvačky, ke kterým zde letos došlo. „Musíme měřit všem stejně," podotkl místostarosta Písku Jiří Hořánek.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies