VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na oslepnutí a nalíčení má Oidipus osm minut

České Budějovice /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ - V Jihočeském divadle finišuje inscenace antické tragédie v režii Martina Glasera. Herci absolvovali první hlavní zkoušku a zkusili si kostýmy.

18.1.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií

Herci Jihočeského divadla mají za sebou první zkoušku Oidipa v kostýmech.Foto: Deník/ Václav Pancer

Ty kráso, gestapo! První myšlenka, která projede hlavou, když oči uzří Věru Hlaváčkovou: šedý dlouhý kabát, ulíznuté vlasy, výrazné líčení. Jde z ní strach. Ještě mnohem větší ale budí Jan Hušek, kterého zrovna namaskovali. Zkrvavená tvář děsí. „Kdybych tě potkal venku, tak se leknu," říká mu kdosi, načež Petr Šporcl zarecituje verš od Šrámka: „Chtěl bych tě potkati v lukách."

Poprvé v kostýmech

Je pondělí chvíli po 10. hodině a v Jihočeském divadle se blíží první hlavní zkouška Oidipa, jehož inscenace má premiéru 25. ledna. Herci poprvé 
v kostýmech a na chodbách šrumec. U jednoho zrcadla stojí Šporcl, z něhož se právě stává věštec Teiresiás, a maskérky mu upravují límec z ptačích per. „Jde o to, abych víc myslel na to, co říkám, než na kostým," říká jim herec.

Kostýmy – šedá saka a sukně z filcu – jsou těžké a tvrdé. Bibiana Šimonová, která proti nim protestovala již na čtené zkoušce, nejásá, má ovšem nadhled. „Je v něm horko, na hraní je nepříjemný, ale nejde o krásu. Když si vzpomenu, jak jsem se zhyzdila na Poslední večeři, Příběhy obyčejného šílenství nebo Utěšitele…"

Jak se rodí slepý Oidipus

V sále se dolaďuje zvuk. Technik volá na kolegu v kabině: „Tady to zkus vyjet na vazbu!" Kulisáci nastavují zrcadla, jež tvoří důležitou součást scény. Radí se, pak padá povel Dej takový minidup.

V šatně se z Huška rodí slepý Oidipus. Režisér Martin Glaser má radost. „Hezkej kašpárek, ne? Já jsem tuze spokojen," usmívá se. Herec nese krev na tváři klidně, sám sebe se ani nelekl. S tmavými kontaktními čočkami, symbolem slepoty, totiž špatně vidí.

Zkouška nabírá zpoždění, 
a tak se v kuřárně debatuje 
o sněhu a sjízdnosti silnic. Glaser se na jevišti dlouze dohaduje s kulisáky, na scéně zatím sedí jen Věra Hlaváčková. Zdraví ji dramaturgyně Olga Šubrtová a chválí jí kostým. „Mám tam i kapsu na kapesníček, ale blbě se do ní leze," ukazuje herečka.

Tričko s sebou

Jako první se zkouší přestavba scény se zrcadly. Glaser hned hází připomínku. „Pavle, poprosím, méně světýlek, odrážíš se tam. Budeš si muset nosit černé tričko," žádá zvukaře, jehož silueta na zrcadlech opravdu vyniká.

Herci přicházejí na jeviště 
v 11.22, po hodině čekání. Ondřej Volejník si navléká cyklistické rukavice a obrací se na Šporcla. „Hele, kdybych měl na sobě náhodou tvůj kostým, vem si můj. „Opovaž se vzít si permoníka," zní odpověď.

Teprve v 11.31 sjíždí opona. Poprvé se jede bez přerušení vyjma technických poznámek, jako když jeviště potemní dřív, než má. „To posuneme, abyste nehráli do tmy," uklidňuje herce od stolečku vprostřed hlediště Glaser.

Když Hušek naposledy pronese větu Člověk je nic, běží do šatny. A zatímco se Šimonová nadechuje k monologu, v němž líčí, jak si Oidipus zapíchal do očí zlaté jehlice, herec se mění v slepce. 'Tančí' kolem něho tři maskérky. „To je šibeniční," hořekuje jedna z nich v narážce na to, že Huška musí přetvořit za osm minut. Tak dlouho trvá zmíněný monolog.

Maskérka má husinu

Rychle se převléknout, nandat čočky, nastříkat filmovou krev ze spreje a gel. „Tak s chutí do toho," zvedá se ze židle s mírnou hořkostí Hušek, jenž válčí se zánětem ucha.

Krví herce zdobí Ludmila Smílková. A hlasitě si oddechne, když limit stihne. „Jak je zpocený, hůř se to chytá… Uf, mám husinu," popisuje své pocity žena, která vypjatý monolog Šimonové nikdy neuvidí.

Po necelých dvou hodinách je konec. Glaser vtipkuje, že si to sjedou po pauze znova. „To bys ho zabil," kontruje Ondřej Volejník s pohledem na Huška.

„Nebudu říkat, že skáču na balkon, ale kdybychom to pokaždé měli 14 dní před premiérou v takovém stavu, je to pohádkové," hodnotí režisér. 
A dramaturgyně dodává: „Obrovský pokrok!"

Autor: Václav Koblenc

18.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies