VYBERTE SI REGION

Na oslepnutí a nalíčení má Oidipus osm minut

České Budějovice /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ - V Jihočeském divadle finišuje inscenace antické tragédie v režii Martina Glasera. Herci absolvovali první hlavní zkoušku a zkusili si kostýmy.

18.1.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií
Herci Jihočeského divadla mají za sebou první zkoušku Oidipa v kostýmech.

Herci Jihočeského divadla mají za sebou první zkoušku Oidipa v kostýmech.Foto: Deník/ Václav Pancer

Ty kráso, gestapo! První myšlenka, která projede hlavou, když oči uzří Věru Hlaváčkovou: šedý dlouhý kabát, ulíznuté vlasy, výrazné líčení. Jde z ní strach. Ještě mnohem větší ale budí Jan Hušek, kterého zrovna namaskovali. Zkrvavená tvář děsí. „Kdybych tě potkal venku, tak se leknu," říká mu kdosi, načež Petr Šporcl zarecituje verš od Šrámka: „Chtěl bych tě potkati v lukách."

Poprvé v kostýmech

Je pondělí chvíli po 10. hodině a v Jihočeském divadle se blíží první hlavní zkouška Oidipa, jehož inscenace má premiéru 25. ledna. Herci poprvé 
v kostýmech a na chodbách šrumec. U jednoho zrcadla stojí Šporcl, z něhož se právě stává věštec Teiresiás, a maskérky mu upravují límec z ptačích per. „Jde o to, abych víc myslel na to, co říkám, než na kostým," říká jim herec.

Kostýmy – šedá saka a sukně z filcu – jsou těžké a tvrdé. Bibiana Šimonová, která proti nim protestovala již na čtené zkoušce, nejásá, má ovšem nadhled. „Je v něm horko, na hraní je nepříjemný, ale nejde o krásu. Když si vzpomenu, jak jsem se zhyzdila na Poslední večeři, Příběhy obyčejného šílenství nebo Utěšitele…"

Jak se rodí slepý Oidipus

V sále se dolaďuje zvuk. Technik volá na kolegu v kabině: „Tady to zkus vyjet na vazbu!" Kulisáci nastavují zrcadla, jež tvoří důležitou součást scény. Radí se, pak padá povel Dej takový minidup.

V šatně se z Huška rodí slepý Oidipus. Režisér Martin Glaser má radost. „Hezkej kašpárek, ne? Já jsem tuze spokojen," usmívá se. Herec nese krev na tváři klidně, sám sebe se ani nelekl. S tmavými kontaktními čočkami, symbolem slepoty, totiž špatně vidí.

Zkouška nabírá zpoždění, 
a tak se v kuřárně debatuje 
o sněhu a sjízdnosti silnic. Glaser se na jevišti dlouze dohaduje s kulisáky, na scéně zatím sedí jen Věra Hlaváčková. Zdraví ji dramaturgyně Olga Šubrtová a chválí jí kostým. „Mám tam i kapsu na kapesníček, ale blbě se do ní leze," ukazuje herečka.

Tričko s sebou

Jako první se zkouší přestavba scény se zrcadly. Glaser hned hází připomínku. „Pavle, poprosím, méně světýlek, odrážíš se tam. Budeš si muset nosit černé tričko," žádá zvukaře, jehož silueta na zrcadlech opravdu vyniká.

Herci přicházejí na jeviště 
v 11.22, po hodině čekání. Ondřej Volejník si navléká cyklistické rukavice a obrací se na Šporcla. „Hele, kdybych měl na sobě náhodou tvůj kostým, vem si můj. „Opovaž se vzít si permoníka," zní odpověď.

Teprve v 11.31 sjíždí opona. Poprvé se jede bez přerušení vyjma technických poznámek, jako když jeviště potemní dřív, než má. „To posuneme, abyste nehráli do tmy," uklidňuje herce od stolečku vprostřed hlediště Glaser.

Když Hušek naposledy pronese větu Člověk je nic, běží do šatny. A zatímco se Šimonová nadechuje k monologu, v němž líčí, jak si Oidipus zapíchal do očí zlaté jehlice, herec se mění v slepce. 'Tančí' kolem něho tři maskérky. „To je šibeniční," hořekuje jedna z nich v narážce na to, že Huška musí přetvořit za osm minut. Tak dlouho trvá zmíněný monolog.

Maskérka má husinu

Rychle se převléknout, nandat čočky, nastříkat filmovou krev ze spreje a gel. „Tak s chutí do toho," zvedá se ze židle s mírnou hořkostí Hušek, jenž válčí se zánětem ucha.

Krví herce zdobí Ludmila Smílková. A hlasitě si oddechne, když limit stihne. „Jak je zpocený, hůř se to chytá… Uf, mám husinu," popisuje své pocity žena, která vypjatý monolog Šimonové nikdy neuvidí.

Po necelých dvou hodinách je konec. Glaser vtipkuje, že si to sjedou po pauze znova. „To bys ho zabil," kontruje Ondřej Volejník s pohledem na Huška.

„Nebudu říkat, že skáču na balkon, ale kdybychom to pokaždé měli 14 dní před premiérou v takovém stavu, je to pohádkové," hodnotí režisér. 
A dramaturgyně dodává: „Obrovský pokrok!"

Autor: Václav Koblenc

18.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies