VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Noc na Karlštejně je pietní ódou bez přesahu

Brno - Na hradě je žena! Od tohoto zvolání se odvíjí známá zápletka divadelní hry Jaroslava Vrchlického, kterou zřejmě nejvíc proslavil filmový muzikál Zdeňka Podskalského z roku 1973 s písněmi Karla Svobody a Jiřího Štaidla. Po více než třiceti letech v roce 2004, se muzikálového nastudování Noci na Karlštejně zhostilo pražské Hudební divadlo Karlín. V úpravě pak tento titul nabídly i další divadelní scény. Nejnověji Noc na Karlštejně uvedlo Městské divadlo Brno, které muzikál uvádí pod otevřeným nebem Biskupského dvora jako letní a současně poslední premiéru této sezony.

30.6.2014
SDÍLEJ:

ŽENÁM VSTUP ZAKÁZÁN. Otce vlasti Karla IV. ztvární v brněnském provedení muzikálu Noc na Karlštejně Jaroslav Matějka, jeho ženu Elišku Pomořanskou si zahraje Hana Holišová. Foto: Jef Kratochvil

Zdála se to být sázka na jistotu, i s ohledem na nebývale velký zájem publika. Všechny reprízy jsou vyprodané a diváci, kteří si lístek neobstarali včas, smutní. A přitom nemusí! Zklamání totiž zasáhne hlavně ty, kdo se na představení vypraví a očekávají víc, než jen „líbivou" připomínku někdejší televizní produkce. Nové nastudování režiséra Igora Ondříčka totiž ustrnulo v konzervativním až pietním přístupu k Podskalského filmové verzi a krom hrstky spontánních hereckých kreací nenabízí víc, než znovu převyprávěný, všem notoricky známý sled událostí.

Noc na Karlštejně
Režie: Igor Ondříček, hudební nastudování, dirigent: Karel Cón (nahrávku k inscenaci vytvořil orchestr MdB), kostýmy: Andrea Kučerová a Klára Čoupková, scéna: Jaroslav Milfajt. V premiéře 22. června, uvedlo Městské divadlo Brno.

Je vlastně jedno, zda se na jevišti právě odehrává korunovace, bojové šarvátky či taneční ples: vše je zvláštně statické a předvídatelné. Nejsou to přitom mravní zásady tehdejšího dvora, které herce drží v odstupu od ztvárněných rolí, ale je to nešťastně zvolený způsob inscenování. A stejně nešťastný je i dramaturgický záměr nasadit muzikál v tomto pojetí do repertoáru.

Protože proč znovu, v kulisách Petrova, uvádět příběh vsazený do prostředí Českého krasu? Proč šablonovitě reinterpretovat již mnohokrát vyřčené, a přitom nezúročit herecké kvality a dramaturgické přesahy, jež se v Městském divadle nabízí? To jsou otázky, které brněnská Noc na Karlštejně vzbuzuje. A divák na ně, bohužel, nedostává odpověď.

Zvláštně šroubovaný temporytmus představení je provázaný i s hereckými výkony. Noblesní a krásná Hana Holišová se do sebe coby Eliška uzavírá víc, než by musela, a frázuje-li píseň Lásko má já stůňu, sálá z ní víc než láska a chtíč tento cit projevit jakási opatrnost a respekt před tím, kým právě je. Královnou! Snad se jí právě v pražském Karlíně lépe hraje ztřeštěná a bezhlavě zamilovaná Alena.

Postavu Aleny v Ondříčkově nastudování ztvárňuje Andrea Březinová. Ta patří spolu s herci Alešem Slaninou (Pešek Hlavně), Jiřím Machem (král Petr) a Lukášem Janotou (vévoda Štěpán) ostatně k tomu nejzdařilejšímu, co brněnská Noc na Karlštejně nabízí. Další herci bohužel nedostávají víc prostoru, aby publikum o svých kvalitách přesvědčili.

Diváckým oříškem zůstává Jaroslav Matějka, tedy Karel IV., císař římský a král český. Matějka dokáže brilantně ztvárnit rozličné charaktery, zde však ale jakoby ztrácel víru ve své zadání: brněnský Karel IV. se stejně jako jeho žena Eliška drží v pozadí všeho, co se na Biskupském dvoře odehrává. Je to režijní záměr? A mohli vůbec Holišová s Matějkou (ale i mnozí další) nabídnout v tak odcizeně pojatých výstupech víc?

Hop, skok. A dál?

Jsou tu také čísla překombinovaná. Například když z balkonů promlouvají různé postavy a nelze dost dobře rozlišit, kdo má právě slovo. Nebo zbrojnoši. V houfech těžkopádně pobíhají sem a tam a za celé dvě hodiny nepřekvapí ničím jiným než halasným Hoja hoj, hoja hoj, případně pak také Hrr na ni či Hop a skok, bum a bác. Jistě, k chvilkové letní kratochvíli diváka to postačí, ale opravdu neměli divadelníci větší ambice?

V příští sezoně chce Městské divadlo přenést Noc na Karlštejně na Hudební scénu. Bylo by příhodné zvážit, v jakých intencích ještě s inscenací dál pracovat, o co ji obohatit a nakolik tento titul formálně či obsahově ozvláštnit. Ať už se divadelníci vydají cestou brněnského patriotismu jako například kdysi u My Fair Lady (ze Zelňáku), nebo vsadí na autorské nápady (jako u předchozích titulů nastudovaných pro Biskupský dvůr), diváci to jistě ocení. Protože to, co specifickému vzorku publika postačí na letní scéně, nemusí fungovat uvnitř v divadle.

Autor: Markéta Stulírová

30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
30 10

Volby by vyhrálo ANO před komunisty, ČSSD a ODS ztratily

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
18 20

Pivaři chtějí výjimku ze zákona, sepsali petici

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Rusové nejvíc milují Stalina, Putin je historická osobnost číslo dva

Miliony mrtvých občanů, které za sebou zanechal diktátor Josif Stalin, nebrání Rusům, aby ho považovali za největší historickou osobnost svých dějin. 

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies