VYBERTE SI REGION

Noc na Karlštejně je pietní ódou bez přesahu

Brno - Na hradě je žena! Od tohoto zvolání se odvíjí známá zápletka divadelní hry Jaroslava Vrchlického, kterou zřejmě nejvíc proslavil filmový muzikál Zdeňka Podskalského z roku 1973 s písněmi Karla Svobody a Jiřího Štaidla. Po více než třiceti letech v roce 2004, se muzikálového nastudování Noci na Karlštejně zhostilo pražské Hudební divadlo Karlín. V úpravě pak tento titul nabídly i další divadelní scény. Nejnověji Noc na Karlštejně uvedlo Městské divadlo Brno, které muzikál uvádí pod otevřeným nebem Biskupského dvora jako letní a současně poslední premiéru této sezony.

30.6.2014
SDÍLEJ:

ŽENÁM VSTUP ZAKÁZÁN. Otce vlasti Karla IV. ztvární v brněnském provedení muzikálu Noc na Karlštejně Jaroslav Matějka, jeho ženu Elišku Pomořanskou si zahraje Hana Holišová. Foto: Jef Kratochvil

Zdála se to být sázka na jistotu, i s ohledem na nebývale velký zájem publika. Všechny reprízy jsou vyprodané a diváci, kteří si lístek neobstarali včas, smutní. A přitom nemusí! Zklamání totiž zasáhne hlavně ty, kdo se na představení vypraví a očekávají víc, než jen „líbivou" připomínku někdejší televizní produkce. Nové nastudování režiséra Igora Ondříčka totiž ustrnulo v konzervativním až pietním přístupu k Podskalského filmové verzi a krom hrstky spontánních hereckých kreací nenabízí víc, než znovu převyprávěný, všem notoricky známý sled událostí.

Noc na Karlštejně
Režie: Igor Ondříček, hudební nastudování, dirigent: Karel Cón (nahrávku k inscenaci vytvořil orchestr MdB), kostýmy: Andrea Kučerová a Klára Čoupková, scéna: Jaroslav Milfajt. V premiéře 22. června, uvedlo Městské divadlo Brno.

Je vlastně jedno, zda se na jevišti právě odehrává korunovace, bojové šarvátky či taneční ples: vše je zvláštně statické a předvídatelné. Nejsou to přitom mravní zásady tehdejšího dvora, které herce drží v odstupu od ztvárněných rolí, ale je to nešťastně zvolený způsob inscenování. A stejně nešťastný je i dramaturgický záměr nasadit muzikál v tomto pojetí do repertoáru.

Protože proč znovu, v kulisách Petrova, uvádět příběh vsazený do prostředí Českého krasu? Proč šablonovitě reinterpretovat již mnohokrát vyřčené, a přitom nezúročit herecké kvality a dramaturgické přesahy, jež se v Městském divadle nabízí? To jsou otázky, které brněnská Noc na Karlštejně vzbuzuje. A divák na ně, bohužel, nedostává odpověď.

Zvláštně šroubovaný temporytmus představení je provázaný i s hereckými výkony. Noblesní a krásná Hana Holišová se do sebe coby Eliška uzavírá víc, než by musela, a frázuje-li píseň Lásko má já stůňu, sálá z ní víc než láska a chtíč tento cit projevit jakási opatrnost a respekt před tím, kým právě je. Královnou! Snad se jí právě v pražském Karlíně lépe hraje ztřeštěná a bezhlavě zamilovaná Alena.

Postavu Aleny v Ondříčkově nastudování ztvárňuje Andrea Březinová. Ta patří spolu s herci Alešem Slaninou (Pešek Hlavně), Jiřím Machem (král Petr) a Lukášem Janotou (vévoda Štěpán) ostatně k tomu nejzdařilejšímu, co brněnská Noc na Karlštejně nabízí. Další herci bohužel nedostávají víc prostoru, aby publikum o svých kvalitách přesvědčili.

Diváckým oříškem zůstává Jaroslav Matějka, tedy Karel IV., císař římský a král český. Matějka dokáže brilantně ztvárnit rozličné charaktery, zde však ale jakoby ztrácel víru ve své zadání: brněnský Karel IV. se stejně jako jeho žena Eliška drží v pozadí všeho, co se na Biskupském dvoře odehrává. Je to režijní záměr? A mohli vůbec Holišová s Matějkou (ale i mnozí další) nabídnout v tak odcizeně pojatých výstupech víc?

Hop, skok. A dál?

Jsou tu také čísla překombinovaná. Například když z balkonů promlouvají různé postavy a nelze dost dobře rozlišit, kdo má právě slovo. Nebo zbrojnoši. V houfech těžkopádně pobíhají sem a tam a za celé dvě hodiny nepřekvapí ničím jiným než halasným Hoja hoj, hoja hoj, případně pak také Hrr na ni či Hop a skok, bum a bác. Jistě, k chvilkové letní kratochvíli diváka to postačí, ale opravdu neměli divadelníci větší ambice?

V příští sezoně chce Městské divadlo přenést Noc na Karlštejně na Hudební scénu. Bylo by příhodné zvážit, v jakých intencích ještě s inscenací dál pracovat, o co ji obohatit a nakolik tento titul formálně či obsahově ozvláštnit. Ať už se divadelníci vydají cestou brněnského patriotismu jako například kdysi u My Fair Lady (ze Zelňáku), nebo vsadí na autorské nápady (jako u předchozích titulů nastudovaných pro Biskupský dvůr), diváci to jistě ocení. Protože to, co specifickému vzorku publika postačí na letní scéně, nemusí fungovat uvnitř v divadle.

Autor: Markéta Stulírová

30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies