VYBERTE SI REGION

Nová scéna Národního divadla změnila tvář, zatím jen na papíře

Praha – Už desítky let drásá odpůrce a těší zastánce. Nová scéna Národního divadla patří k nejkontroverznějším budovám v Praze už od svého otevření. V těchto dnech se ale pocity zdvojnásobují. Vedení Nové scény totiž vystavilo projekty, jak by mohla vypadat nová fasáda. Jde však jen o nejlepší návrhy ideové soutěže, nic není odsouhlaseno. Budova Nové scény, dříve Laterna magika, se po 17 letech vrátila pod správu Národního divadla. A právě proto se vyhlásila v kooperaci se společností DuPont veřejná soutěž s názvem „Changing the face“, Změna tváře.

25.3.2010
SDÍLEJ:

Nová scéna v PrazeFoto: Deník/Vít Šimánek

„Soutěž odkazuje na změnu, která se tu děje. Chceme, aby se z Nové scény stal živý a kulturní prostor, který by přilákal také mladé publikum, nejen zahraniční klientelu jako doposud,“ říká dramaturg Nové scény Daniel Přibyl.

Soutěž pro české architekty

„Vyhlásili jsme tuto soutěž, abychom podpořili nadání a schopnosti českých architektů. Věříme, že jejich účast v soutěži i odevzdané návrhy vzbudí zájem a pozornost nejen u architektonické, ale i laické veřejnosti,“ řekl Wlodek Sobon z DuPont Building Innovations, zástupce organizátora soutěže.

V rámci soutěže bylo odevzdáno celkem 40 návrhů. Tvůrci „změny tváře“ Nové scény měli prakticky volné ruce, mohli tvořit svobodně a bez omezení.

Kaplický by měl radost

„A až na jeden návrh byly všechny vynikající, nechybělo jim neotřelé zpracování. Zesnulý architekt Kaplický by měl jistě radost,“ prohlásil historik architektury Zdeněk Lukeš.

„Studie byly profesionálně navrženy. Byly velmi invenční, autoři pochopili funkčnost Nové scény. Z mého pohledu soutěž splnila svůj účel, dává námět k přemýšlení. Neznamená to, že vítězný projekt bude uskutečněn, ale ukazuje, že by mu slušel,“ těšilo Lukeše, který zasedal v odborné komisi. Ta nakonec vybrala návrh architekta Jiřího Matury. „Vítězná studie vyhrála zcela suverénně,“ dodal Lukeš.

#nahled|http://g.denik.cz/96/8e/matura_novascena_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/8e/matura_novascena.jpg|Vítězný návrh architekta Matury se snaží navázat na měřítko a kompozici současné budovy, fasáda je dynamicky tvarovaná s odlehčenou střední částí. Promyšleným způsobem uzavírá Národní třídu před historickou budovou Národního divadla.#

Podle poroty vítězný návrh splňuje vše. Vytváří kompaktní hmotu a fasádu pokrývá pravidelným rastrem. Fasáda je dynamicky tvarovaná s odlehčenou střední částí. A promyšleným i důstojným způsobem uzavírá Národní třídu před historickou budovou Národního divadla.

Odpovědi na anketní otázku, co si myslíte o Nové scéně?

Ondřej Černý, ředitel Národního divadla: »Počátek listopadu 1983. Se skeptickým výrazem ve tváři a jiskřičkou naděje v mysli vstupuji do jedné z nově postavených, skleněných budov na Národní třídě. Dostalo se mi cti zhlédnout generální zkoušku Strakonického dudáka. Interiérem jsem bezmála nadšen. A všude se smí kouřit – tedy kromě hlediště.« Tak takto se mi Nová scéna líbila před šestadvaceti lety. (pozn. citováno z ineditního časopisu Dolmen, zima 1983) Tedy její interiér. A dnes? Interiér je pro mne déjà-vu přelomu 70. a 80. let – se vším pozitivním a negativním, co k tomu patří. A vnější plášť? Dnes mi vadí, že je Nová scéna moc „vystrčená“ do Národní třídy a blokuje výhled na historickou budovu Národního divadla. Před šestadvaceti lety mi to asi nevadilo…

Zdeněk Lukeš, historik architektury: Té budově nelze upřít i určité zajímavosti, například nápad obložit kamenné průčelí skleněnými obrazovkami, které navrhl Stanislav Libenský. Škoda jen, že ve výsledku v proporcích budova postrádá eleganci. Uvnitř Nové scény se nachází velmi sporná dekorace ve stylu socialistického realismu. Pro někoho to může být dokument doby a mělo by se to chránit, podle někoho jiného je třeba to odstranit, to musí asi rozhodnout odborníci, ale určitě nějaký atak současného světa by tam být mohl. Tak jako když se tam budou hrát skvělá současná představení, tak se tam může podepsat i současný design.

Eva Salzmannová, herečka: O budově Nové scény vždycky kolovaly různé pověsti. Sama jsem tam odehrála po nástupu do angažmá v Národním divadle v roce 1990 mnoho repríz. A i já mám dojem, z tehdejší doby, že se jedná o prostor divadlu nepřátelský. Stavba to není věru pěkná a interiéry působí z hlediska dnešního divadelního myšlení skoro směšně. Jenže právě to vyvolává touhu se s touhle obludou nějak poprat. Když se dělá báječné divadlo ve fabrikách, čističkách a na lodích, proč by se nemohlo povést v téhle dekoraci z osmdesátých let?

Krištof Kintera, výtvarník: Karel Prager, toť perverzní potenciál pro utopické a strašidelné město formátu Brasilie - Oscar Niemeyer. Budiž postaveno v mostecké uhelné pánvi a Nová scéna, budiž převezena na kolečkách coby místní off Broadway divadelní scéna.

David Černý, výtvarník: Budova Nové scény mi od prvopočátku přišla hnusná jak komunismus sám. Myslím, že je to skoro stejně pěkný vklad městu jako dálnice přetínající centrum a nemá to extra moc daleko k prstencům paneláků svírajících město. Atomová elektrárna spadlá z vesmíru. Bolševickej č…k Prager. Co dodat.

Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény Národního divadla: Líbí se mi. Je to budova, která nutí člověka přemýšlet o architektuře. Vyzývá kolemjdoucí k odsudku nebo uznání. Nová scéna nutí člověka udělat si názor. I divadelní představení v ní by měla být taková.

Ondřej Liška, politik: Nová scéna? Kéž by všechna tahle komunistická rezidua ožila zajímavou netradiční kulturou… Myslím, že by tak určitě odčinila, co na Praze napáchala.

Vladimír 518, rapper: Nová scéna se mi líbí velice. A to z několika důvodů. Dlouhodobě obdivuji práci tolik nenáviděného architekta Karla Pragera i světoznámého dua sklářů Libeňský - Brychtová. Budova je podle mne skvělým reprezentantem architektury přelomu 70. a 80. let. Pokud se uskuteční plánované překrytí skleněného obložení reklamou ze samolepící fólie, potvrdíme jen naší pověst národa, který nectí a nechápe svojí minulost, přestože tak nedávnou.

Jan Němeček, designér a výtvarník: Novou scénu mám svým způsobem rád, na rozdíl od správní budovy a současného Themosu. Je to klasický příklad socialistického brutalismu, s jasným názorem a jasným výrazem, hraničícím až s arogancí. Určité chyby a funkční konflikty jsou zřetelnější v interiéru, kde se snoubí exkluzivní materiály a velkorysé prostory se stísněnými, depresivními zákoutími a různými „vyšlismy“. Samostatnou kapitolou jsou umělecká díla, jejichž výtvarná kvalita je nepřímo úměrná politické angažovanosti. Nejradši bych novou scénu zakonzervoval v původní podobě, samozřejmě s výjimkou technologických vylepšení, u výtvarných děl by měly být vysvětlující texty.

(zdroj: Blog Nová scéna)

Rekonstrukce je odložena

Ač by si mohlo vedení Národního divadla po soutěži vybírat z desítek návrhů, plánovaná rekonstrukce nejen akusticky nevyhovující budovy Nové scény byla zatím odložena.

Autor: Jan Zelenka

25.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies