VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Světoznámý José Cura zkouší na krumlovské točně

Český Krumlov /EXKLUZIVNÍ FOTOGALERIE, REPORTÁŽ/ - Slavný argentinský tenorista José Cura se rád po roce vrací do Českého Krumlova, a to za skvělým publikem, dobrým jídlem, nádherným městem, přírodou a otáčivým hledištěm, jež ho fascinuje. Na točně se připravuje na nové nastudování opery Komedianti Ruggiera Leoncavalla, v níž v českém operním debutu ztvární hlavní roli Cania. Zazpívá v pěti představeních od 5. do 10. srpna. Je téměř vyprodáno, ačkoli lístky stojí od 1 400 až 2 900 korun. Napínavé dvouaktové drama vášnivé lásky, zrady, žárlivosti a krvavé pomsty je podle Cury tak trochu ze života. Role principála Cania pojednává o troskotající kariéře i manželství, alkoholismu i ztrátě sebevědomí. „Je to velmi ze života a poučné nejen pro umělce, ale i pro politiky i šéfy firem, pro každého, kdo nese nějakou zodpovědnost a začíná ji ztrácet…,“ míní Cura, jehož dvorní dirigent a krajan Mario de Rose nastudoval k opeře hudbu a režíruje ji Josef Průdek.

31.7.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
32 fotografií

Světově proslulý argentinský tenorista José Cura začal zkoušet s Jihočeským divadlem před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově operu Komedianti, v níž zazpívá hlavní roli Cania, principála souboru kočovných herců. Na snímku s Janou Šrejma KačírkovouFoto: Deník

Technika, prosím, připravit na začátek na velkou louku, zní z reprobedny ženský hlas. Režisér Josef Průdek svazuje provazem ruce držiteli Thálie WeiLong Taovi a za chvíli volá: Budeme začínat, Míro, pískneš! Inspicientka vzápětí velí: „Tak pozor, začínáme, drahý pane bodyguarde, kdybyste nám, prosím, uhnul.“ Ozve se hvizd a točna se roztáčí.

Hvězdný Cura dělá rozhovor v jízdárně

Krátce před úterní 16. hodinou je v zákulisí otáčivého hlediště v Českém Krumlově značně živo. Za plůtky pozorují scénu hloučky turistů. Vrcholí přípravy na jednu ze zkoušek opery Komedianti, dramatu ze života kočovných herců, jehož premiéru uvede Jihočeské divadlo 5. srpna. Na hlavní hvězdu, tenoristu José Curu, se zatím čeká, než dokončí rozhovor v zámecké jízdárně, kde před chvílí skončila zkouška na mokrou variantu.

Jihočeské divadlo zaangažovalo ještě další pěvce z ciziny. Jednomu z nich, Marcu Danielimu, dělá tlumočníka českobudějovický rocker Matěj Vodička, jenž je před začátkem ve střehu. „Jsem prostředník mezi umělcem a režisérem. Problém je, když zpěvák nerespektuje poznámky režiséra, ale většinou to probíhá bez potíží. Řeší se hlavně provozní věci jako různá pohybová aranžmá,“ popisuje 21letý Vodička.

V první scéně běží dav za Taem (alternuje Curovu hlavní roli Cania), když ho odvádí policie. „Pořád za ním, jděte, jděte,“ křičí režisér. Jeho nespokojenost roste až k povelu STOP! S mikrofonem kráčí ke sboristům. „V té chůzi se musíte dostat k větší dynamice. Musí to být dramatické, děvčátka!“ oznamuje a svou představu předehrává. „To je klíčová věc, abychom dali pointu začátku,“ doplňuje Průdek.

Musí to být dramatické, děvčátka!

Jakmile inspicientka zahlásí na technika Nepij a pískej, jede se znova. Napodruhé běží hloučky lépe, a tak se objevují akrobatka na laně, muž práskající bičem, kejklíři s tyčemi i žongléři. Artistické vstupy tvoří bonus pro diváky, aby se necítili ošizeni délkou představení, jež potrvá 70 minut.

V 16.15 hodin konečně přichází v krémově bílé bundě a černém triku Cura, ale naznačuje, že má hlad, a tak rychle mizí v bufetu. Šéf jihočeské opery Miloslav Veselý mezitím sbíhá ke sboristům a cosi jim vysvětluje. Průdek nervózně zapaluje jednu cigaretu od druhé a opět udílí pokyny. „Rychle, vždyť jdete unuděně jak na funus!“

José Cura prokazuje komediální talent

Cura, jenž zatím dojedl, už přešlapuje za maskáčovou oponou napravo od Bellárie. Jakmile zazní jeho hlas z playbacku, prokazuje komediální talent. S chutí zabuší jako principál kočovné společnosti do bubnu, Průdkovi vloží ruku na pleš a obejme, v rámci role, několik sboristů.

„Je to zážitek, objetí bude dost na to, abych se vydováděl,“ směje se 64letý sborista Ivo Šindler. „José je bezvadný chlap, dovede navodit atmosféru, naprosto si nehraje na hvězdu, je to Pan herec a Pan zpěvák,“ velebí ho sborista.

Rodák z Argentiny a majitel hlasu z tekutého zlata, který nyní bydlí v hotelu Růže, si roli dává s chutí. Ačkoli Cania letos zpíval v newyorské Metropolitní opeře i milánské La Scale, před točnou to bude poprvé. Do Krumlova se těšil, loni ho poznal při Mezinárodním hudebním festivalu, jenž Komedianty koprodukuje.
„Budeme zpívat obklopeni stromy a rostlinami, na pódiu, které má 360 stupňů, takže všechno bude úplně jiné a nové. Rád zpívám venku, protože máme více diváků. Atmosféra je tu nádherná, hlavně, aby nepršelo,“ shrnul své dojmy 48letý Cura v narážce na svůj druhý loňský koncert v Krumlově, kdy teplota klesla na 12 stupňů a sám měl na sobě modrou deku.

Atmosféra je tu nádherná, pochvaluje si pěvec

První výstup Cury jede bez přerušení. Sboristé v pauze, kdy zpívají sólisté, hrají karty, potahují z doutníčků a svačí párky v rohlíku. Idyla ale trvá krátce. Před další scénou típe Průdek cigaretu a oznamuje: „Potřeboval bych, aby přišel José Cura a tak šest párů ze sboru.“ Pak kráčí k Bellárii a sborista Jiří se dozvídá, že bude hostinským.

Ženy ho obdivují: když nehraje, sedí na točně, po každém boku krasavici

V inscenované krčmě pod Bellárií míchá Cura zručně karty. Poprvé se v jeho přítomnosti zastavuje až při scéně s kufříkem, na jeho žádost. „Nabídl to jinak a rozehrál tak, že to bylo skvělé. On je geniální,“ šeptá Veselý.

Děj pokračuje a vtahuje, jednu z árií si na točně v kraťasech tiše brouká i sólista opery Aleš Voráček. Po závěrečné osudové tragédii děkuje Průdek s úsměvem sólistům, sbor ale nekončí. „Vezmeme ještě jednou nástup,“ žádá režisér. U něho má Cura respekt, v jeho scénách se přerušuje pouze dvakrát, a to vždy na umělcovo přání. Obdiv ovšem sklízí i u dam: když zrovna nehraje, sedí na točně a po každém boku krásnou ženu…

Autor: Václav Koblenc

31.7.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies