VYBERTE SI REGION

Pitínského Oresteia vtahuje diváky dovnitř antické arény

Zlín /FOTOGALERIE/ - Vrátit se v čase do řeckých Athén, usednout do typického antického divadla a být součástí samotného děje? Přesně tohle může zažít každý návštěvník, který přijde na poslední premiéru sezony v Městském divadle Zlín, slavnou Aischylovu trilogii Oresteia. Zlínské divadlo uvedlo v premiéře trilogii Oresteia. Hlediště se při hře stává jevištěm. Diváci se ocitnou uprostřed děje mezi herci. Hru se zlínským souborem nazkoušel režisér Jan Antonín Pitínský. Zlínská scéna ji ve Velkém sále uvádí hned ve dvou premiérách, a to 28. dubna a 2. května.

29.4.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií
Hra Oresteia v divadle ve Zlíně.

Hra Oresteia v divadle ve Zlíně.Foto: DENIK/Karásek Jan

Právě originální antická scéna s kruhovou arénou připomínající antické divadlo a dlouhá lávka umístěná až do středu jeviště jsou podle režiséra Pitínského hlavním lákadlem jeho nové inscenace.

Tanec, živá hudba, zpěv. Taková je Oresteia

„Díky této scéně se diváci stanou součástí představení. Těm, kteří si sednou na jeviště, se naskytne nejkrásnější zážitek," slibuje režisér.

I když je Oresteia hra stará dva a půl tisíce let, nepůjde podle Pitínského o žádnou záduchu. Oresteia je sice mravní, ale i zábavná. Divák může čekat současné vystoupení plné sborových zpěvů a tanečních scén.

„Nezapomenutelným zážitkem bude třeba šílený tanec Radovana Krále," prozradil režisér.

V inscenaci, která vypráví o krvavém prokletí mytického rodu Átreovců, se v hlavních rolích představí stálice zlínského divadla Radovan Král a Helena Čermáková.

Naučit se text prý není lehké

„Hra je plná emocí, ale zároveň je zde velmi složitý jazyk, takže s textem se stále peru," prozradil o své roli Oresteia Král s tím, že tragická postava se mu hraje velmi dobře. „Člověk prožívá jak radost, tak obrovskou bolest, a proto má ta role obrovský rozměr," vysvětlil herec.

Největší práci mu naopak dalo zvyknout si na neobvyklou kruhovou scénu. „Je to náročnější. Diváci totiž nejsou jen před vámi, jak je to obvyklé, ale všude okolo. Proto je důležité mluvit směrem k nim do všech stran, aby vás slyšeli," dodal Král.

Přestože Oresteia vznikala podle představitele hlavní role v poměrně hektické a krátké době, spolupráci s režisérem Pitínským si velmi pochvaluje.

„I když se někdy zdá, že je to s ním chaotické a bláznivé, ve výsledku člověk vždy odchází plný radosti z té práce s ním," přiznal Král.

Podobně o své roli mluví i herečka Helena Čermáková, která představuje manželku krále, Klytaimnéstru.

V pěveckém sboru zpívají divadelníci

„Má role je velmi tragická figura, která se rozhodla mstít. Vražedná msta střídá další mstu a z krvavého prokletí nejde vymanit. Tragické role mi vyhovují. Má je rádo nejen samotné divadlo kvůli vypjatým momentům, ale i já, jelikož poskytují široké možnosti zajímavého vyjádření. Obzvlášť v režii pana Pitínského," poznamenala s úsměvem herečka.

Čermáková s režisérem spolupracuje už léta. Ve Zlíně spolu uvedli úspěšný melodram Smrt Hippodamie.

„Vždy je to pro mne jako živá voda. Vím, že to stále opakuji, ale pro mě je pan Pitínský nesmírně inspirativní a zajímavý ve svém vlastním přístupu k určitému tématu či jednotlivým rolím. Například nemá k dispozici žádného choreografa, jelikož on sám nabízí ke všemu spoustu podnětů. Práce s ním je proto velká radost," poznamenala představitelka Klytaimnéstry.

V inscenaci však hraje velmi důležitou roli i přítomnost pěveckého sboru, ve kterém účinkuje téměř kompletní soubor divadla.

Vyvrcholením hudebního zážitku bude živý devítičlenný komorní orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů. Diváci si vychutnají zvuk houslí, violoncella, kontrabasu, klarinetu, lesního rohu, trombonu, bicích a klavíru.

Zajímavosti ze hry Oresteia

Každá část trilogie je v jiném překladu: první je melodickým překladem Václava Renče, druhá je syrová od Vladimíra Šrámka a třetí část je v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy.

Každá část se odehrává v jiném kostýmovém duchu.

Každou část trilogie doprovází odlišná hudba: Skladby jsou rozděleny do tří sfér a pocházejí z dílen hudebních skladatelů Richarda Dvořáka, Petra Hromádky a Víta Zouhara. Ve hře tak zazní hudba mytická, industriální a hudba moderně barokizující.

Městské divadlo Zlín v projektu opět spojilo síly se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů.

Diváci ve Zlíně se poprvé setkají s tím, že hlediště bude zároveň jevištěm a naopak. Publikum si tak může při hře vychutnat pohled, který zažívají jen herci.

J. A. Pitínský: Diváci můžou herce i vybučet!

K antické kultuře prý přičichl ve čtyřech letech, kdy ještě ani sám neuměl číst. Proto, když tenkrát dostal knihu Staré řecké báje a pověsti od známého básníka a prozaika Eduarda Petišky, začal v ní jen listovat a hltat jednu kresbu za druhou. Tak se u režiséra a zlínského rodáka Jana Antonína Pitínského zrodila láska k antické kultuře.

„Fascinuje mě už od dětství a mám k ní velkou úctu. Poté, co jsem si přečetl Homérovu Ílias, mě to pohltilo zcela úchvatným způsobem právě tím, jak je to tajemné a ne zcela pochopitelné," prozradil sedmapadesátiletý režisér na jedné z posledních zkoušek před sobotní premiérou antické tragédie Oresteia.

Tuto dva a půl tisíce let starou antickou trilogii zrežíroval J. A. Pitínský na prknech zlínského divadla. Je to jeho úplně první zpracování tématu.

„Jak kdysi řekl anglický básník Algermon Swinburne: Oresteia je největší dílo lidského ducha. A já s tím zcela souhlasím," přiznal režisér s tím, že četba řeckých básní vyžaduje velké soustředění.

„Antické hry jsou velmi plastické, člověk hned vidí, za co jeho život stojí a že je malý. Jsou v nich krásní hrdinové, kteří musí jednat pod mocnou knutou těžkých rozhodnutí, a proto bývají často krutí," odhalil svou vášeň pro antiku Pitínský.

Ve Zlíně se rozhodl pracovat na Orestei ve velkém stylu. Mimořádná představení si navíc žádají mimořádné činy. Ve Velkém sále proto vybudoval kruhovou antickou divadelní arénu.

„Diváci tak budou mít roli lidu, soudců a podobně. Stejně jako tomu bylo v antice. Když se jim něco nebude líbit, budou moci herce vybučet jako v antickém divadle," uzavřel jeden z nejosobitějších českých divadelních režisérů J. A. Pitínský.

Autor: Zuzana Molková

29.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies