Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osud Callasové operu Tosca působivě zdvojuje

Brno /RECENZE/ – Můžeme polemizovat o tom, zda byla Maria Callasová nejlepší představitelkou Tosky všech dob, ale role to pro ni byla v mnohém osudová. Především to byla její první velká role v divadle – zpívala ji v pouhých devatenácti letech, což je z hlediska hlasové zátěže šílené.

30.5.2015
SDÍLEJ:

Roli kostelníka zpívá a hraje třiaosmdesátiletý Richard Novák.Foto: M. Olbrzymek

A bylo to zřejmě právě přetěžování hlasu, které přispělo k tomu, že závěr kariéry slavné sopranistky skončil v hrozné pěvecké krizi: obětovala hlas svému velkému dramatickému herectví. Pěvkyně Tosca v opeře obětuje svůj život, aby zachránila svého milence před popravou, když předtím zabije šéfa policie Scarpiu. Její oběť je marná, hlavní představitelé zahynou všichni.

Režisér Jiří Heřman se v novém brněnském nastudování za Marii Callasovou neschovával, Pucciniho krvák dostal s její přítomností neobyčejně citový a hluboký rozměr. Tereza Merklová Kyzlinková v nezvyklé němé roli ztvárnila slavnou divu, jejíž neustálá přítomnost beze slov komentovala děj drásavého dramatu. Byla to zvěst o pomíjivosti pozemské slávy.

Heřmanova inscenace diváky uvádí do kostela Sant'Andrea della Valle neosobně, společně se skupinou turistů na prohlídce Říma. Ti v chrámu objeví Callasovou, zvědavě ji okukují, fotí si ji, odcházejí pryč a od bulvárního obdivování celebrity se začne odvíjet její skutečný život. Vedle Marie Callasové je od začátku přítomen také anděl smrti: proč tajit konec příběhu, který stejně všichni známe předem. Bílé stěny kostela ponechávají prostor pro světla, ale také divákům možnost vnímat čisté tvary a linie scény protínané řadami černých svícnů. Při plynulých proměnách odvede velký kus práce i jevištní technika.

Kostýmy jsou jednoduché a posouvají děj inscenace do sedmdesátých let minulého století. Tosca se ve druhém dějství objeví před Scarpiou v kopii kostýmu, který měla na sobě Marie Callasová při svém koncertu na rozloučenou v Londýně, jen barvy šatů a přehozu jsou prohozené. Poslední turné ale nezajímalo jen obdivovatele slavné pěvkyně, mnozí si přišli i zlomyslně smlsnout na pěvecké bídě, do které upadla. Stála před takovými lidmi jako oběť a stejně teď stála Tosca před Scarpiou. Obraz sám o sobě silný ještě zesílil průnikem skrze konkrétní osud.

Titulní roli ztvárnila sopranistka Maida Hundelingová a dala své postavě všechno, co je potřeba. Dokázala být exaltovaná, vášnivá, dojemná i poněkud komicky otravná v prvním dějství, výborně zpívala, hrála i vypadala. Podtrhnout musím její výkon v kantátě za scénou – v tomto případě z foyer, ve druhém dějství.

Libreto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa, autor: Giacomo Puccini, hudební nastudování: Jakub Klecker, dirigent: Jakub Klecker, Ondrej Olos, režie: Jiří Heřman, scéna: Pavel Svoboda, kostýmy: Alexandra Grusková, světelný design: Daniel Tesař, dramaturgie: Patricie Částková.
V květnové premiéře uvedlo na scéně Janáčkova divadla Národní divadlo Brno. Nejbližší reprízy opery: 2., 17. a 26. června 2015

Je to poněkud opomíjená a zároveň hodně obtížná pasáž, Maida Hundelingová v ní byla zřetelná i srozumitelná, skoro jako by z jeviště ani neodešla. Mickael Spadaccini má kovově lesklý a objemný hlas a lyrický projev. Jeho Cavaradossi byl víc ušlechtilý než hrdinský, vytvářel vyvažující protipól k Tosce.

Přímočarým způsobem se mezi ni jako klín vrážel Scarpia Jiřího Sulženka. Jeho „neitalský" projev svým způsobem podtrhoval až nelidskou zlověstnost postavy. Roli kostelníka zpíval a hrál třiaosmdesátiletý Richard Novák: bravo, mistře, na to se nedá nic jiného říct. Pěvcům šlo většinou na ruku i hudební nastudování Jakuba Kleckera, který vedl orchestr dramaticky, v tempech i dynamice hodně pestře.

Opravdu zvláštně vyřešil režisér Heřman závěr opery. Tosca místo efektního skoku z hradeb pomalu zmizela v propadlišti a na scéně zůstala ležet mrtvá Maria Callasová s černým andělem nad sebou. Jako bychom se po všech předcházejících silných obrazech najednou ocitli tváří v tvář prázdnotě a pocítili marnost veškerého usilování.

Do konce sezony se bude Tosca hrát v brněnském Janáčkově divadle ještě třikrát, návštěvu této inscenace lze jedině doporučit.

BORIS KLEPAL
Autor je hudební publicista a šéfredaktor portálu Brno – město hudby.

Autor: Redakce

30.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Parašutista. Ilustrační foto.

Parašutista na Dnu armády dopadl mezi diváky. Jsou čtyři zranění

Koncerty Ewy Farne musí fanoušky bavit. Zpěvačka se nebojí na pódiu tancovat, což doprovází rockovým prohazováním vlasů. Ve Znojmě předvedla i slušivý outfit.
8

Čerstvě vdaná Farna: Mám ráda suché víno, ale burčák také ochutnám

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Mladík zůstal tři dny uvězněn v jeskyni. Zamkli ho tam jeho kolegové

Americký student univerzity v Indianě zažil krušné chvíle. Téměř tři dny strávil uvězněný v jeskyni poté, co ho zde zapomněl a následně omylem zamkl jeho univerzitní klub, se kterým se do jeskyní vydal. 

AKTUALIZOVÁNO

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Jihokorejští seismologové se však přiklánějí k přírodnímu původu.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení