VYBERTE SI REGION

Osud Callasové operu Tosca působivě zdvojuje

Brno /RECENZE/ – Můžeme polemizovat o tom, zda byla Maria Callasová nejlepší představitelkou Tosky všech dob, ale role to pro ni byla v mnohém osudová. Především to byla její první velká role v divadle – zpívala ji v pouhých devatenácti letech, což je z hlediska hlasové zátěže šílené.

30.5.2015
SDÍLEJ:

Roli kostelníka zpívá a hraje třiaosmdesátiletý Richard Novák.Foto: M. Olbrzymek

A bylo to zřejmě právě přetěžování hlasu, které přispělo k tomu, že závěr kariéry slavné sopranistky skončil v hrozné pěvecké krizi: obětovala hlas svému velkému dramatickému herectví. Pěvkyně Tosca v opeře obětuje svůj život, aby zachránila svého milence před popravou, když předtím zabije šéfa policie Scarpiu. Její oběť je marná, hlavní představitelé zahynou všichni.

Režisér Jiří Heřman se v novém brněnském nastudování za Marii Callasovou neschovával, Pucciniho krvák dostal s její přítomností neobyčejně citový a hluboký rozměr. Tereza Merklová Kyzlinková v nezvyklé němé roli ztvárnila slavnou divu, jejíž neustálá přítomnost beze slov komentovala děj drásavého dramatu. Byla to zvěst o pomíjivosti pozemské slávy.

Heřmanova inscenace diváky uvádí do kostela Sant'Andrea della Valle neosobně, společně se skupinou turistů na prohlídce Říma. Ti v chrámu objeví Callasovou, zvědavě ji okukují, fotí si ji, odcházejí pryč a od bulvárního obdivování celebrity se začne odvíjet její skutečný život. Vedle Marie Callasové je od začátku přítomen také anděl smrti: proč tajit konec příběhu, který stejně všichni známe předem. Bílé stěny kostela ponechávají prostor pro světla, ale také divákům možnost vnímat čisté tvary a linie scény protínané řadami černých svícnů. Při plynulých proměnách odvede velký kus práce i jevištní technika.

Kostýmy jsou jednoduché a posouvají děj inscenace do sedmdesátých let minulého století. Tosca se ve druhém dějství objeví před Scarpiou v kopii kostýmu, který měla na sobě Marie Callasová při svém koncertu na rozloučenou v Londýně, jen barvy šatů a přehozu jsou prohozené. Poslední turné ale nezajímalo jen obdivovatele slavné pěvkyně, mnozí si přišli i zlomyslně smlsnout na pěvecké bídě, do které upadla. Stála před takovými lidmi jako oběť a stejně teď stála Tosca před Scarpiou. Obraz sám o sobě silný ještě zesílil průnikem skrze konkrétní osud.

Titulní roli ztvárnila sopranistka Maida Hundelingová a dala své postavě všechno, co je potřeba. Dokázala být exaltovaná, vášnivá, dojemná i poněkud komicky otravná v prvním dějství, výborně zpívala, hrála i vypadala. Podtrhnout musím její výkon v kantátě za scénou – v tomto případě z foyer, ve druhém dějství.

Libreto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa, autor: Giacomo Puccini, hudební nastudování: Jakub Klecker, dirigent: Jakub Klecker, Ondrej Olos, režie: Jiří Heřman, scéna: Pavel Svoboda, kostýmy: Alexandra Grusková, světelný design: Daniel Tesař, dramaturgie: Patricie Částková.
V květnové premiéře uvedlo na scéně Janáčkova divadla Národní divadlo Brno. Nejbližší reprízy opery: 2., 17. a 26. června 2015

Je to poněkud opomíjená a zároveň hodně obtížná pasáž, Maida Hundelingová v ní byla zřetelná i srozumitelná, skoro jako by z jeviště ani neodešla. Mickael Spadaccini má kovově lesklý a objemný hlas a lyrický projev. Jeho Cavaradossi byl víc ušlechtilý než hrdinský, vytvářel vyvažující protipól k Tosce.

Přímočarým způsobem se mezi ni jako klín vrážel Scarpia Jiřího Sulženka. Jeho „neitalský" projev svým způsobem podtrhoval až nelidskou zlověstnost postavy. Roli kostelníka zpíval a hrál třiaosmdesátiletý Richard Novák: bravo, mistře, na to se nedá nic jiného říct. Pěvcům šlo většinou na ruku i hudební nastudování Jakuba Kleckera, který vedl orchestr dramaticky, v tempech i dynamice hodně pestře.

Opravdu zvláštně vyřešil režisér Heřman závěr opery. Tosca místo efektního skoku z hradeb pomalu zmizela v propadlišti a na scéně zůstala ležet mrtvá Maria Callasová s černým andělem nad sebou. Jako bychom se po všech předcházejících silných obrazech najednou ocitli tváří v tvář prázdnotě a pocítili marnost veškerého usilování.

Do konce sezony se bude Tosca hrát v brněnském Janáčkově divadle ještě třikrát, návštěvu této inscenace lze jedině doporučit.

BORIS KLEPAL
Autor je hudební publicista a šéfredaktor portálu Brno – město hudby.

Autor: Redakce

30.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Ilustrační foto
10

Komora prošetří odpovědnost lékárníků u nelegálních vývozů

Prezidentský pár na Hradě uspořádal třetí charitativní ples

Večeři s prezidentským párem, výlet do Londýna či Paříže, divočáka z lánské obory nebo lístky na koncert Karla Gotta mohli na pátečním reprezentačním plese Ivany a Miloše Zemanových vyhrát hradní hosté. Za vstupenku na ples do Španělského sálu, která je zároveň lístkem do tomboly, museli zaplatit 8 tisíc korun. Sál byl i přesto zcela zaplněn. Mezi hosty nechyběla řada současných ministrů.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies