VYBERTE SI REGION

Pavel Polák: K Pilátovi přistupuju zodpovědněji

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Přivést znovu na jeviště Ježíše? Co když pro něj ještě nedozrála ta správná doba? A přijmou jej diváci tak, jako v letech 1994 – 1998, kdy slavil velké úspěchy v Divadle Spirála, nebo jeho nové nastudování předem odepíšou? Podobné otázky si začali klást v Hudebním divadle Karlín, kde měl slavný muzikál Jesus Christ Superstar obnovenou premiéru loni v listopadu, už před třemi lety… Umělecký ředitel Hudebního divadla Karlín Pavel Polák v rozhovoru vypráví právě o nově nastudovaném muzikálu Jesus Christ Superstar.

19.1.2011
SDÍLEJ:

NA KARLÍNSKÉM JEVIŠTI. Že bude hrát Pavel Polák Piláta Pontského, se rozhodlo na poslední chvíli. Nebyl prý z toho nadšený, ale teď, s odstupem času, je tomu rád. Foto: Deník/Martin Divíšek

„Před verzí ze Spirály jsme cítili velký respekt, věděli jsme, že nás čeká spousta práce,“ říká umělecký ředitel divadla a představitel Piláta Pontského Pavel Polák. „Úplně první krok mne vedl k Mihailu Tchernaevovi, který navrhl scénu do Spirály, jestli by si nechtěl Ježíše zopakovat. Když pak přišel s hotovou maketou scény, začal jsem tušit, že jdeme správným směrem. Poté jsme oslovili režiséra Gabriela Barrea, se kterým jsme měli po představení Carmen ty nejlepší zkušenosti. V kombinaci s tím, že nebude ovlivněn verzí ze Spirály, nám to přišlo jako nejideálnější řešení. Dalším velice důležitým krokem bylo pro mne obsazení, tři hlavní aktéři – Kamil Střihavka, Dan Bárta a Bára Basiková – je nejdříve odmítli.“

Báli se takzvaně vstoupit do stejné řeky?

S Kamilem Střihavkou jsem vedl dialog na toto téma téměř dva roky, až v jisté fázi prohlásil – jdu do toho. Měl jsem samozřejmě obrovskou radost, je to jeho životní role. Kamil se navíc zasloužil i o to, aby Václav Noid Bárta dostal vedle Piláta i roli Jidáše. Říkal mi – „vem ho, dus ho a on to dá. Má sice hodně práce, ale dá to.“ Po nějakém týdnu zkoušení nám Venda zazpíval jednu Jidášovu „pecku“ a já jsem si sedl na zadek. S Honzou Toužimským je v té roli skvělý.

Bára Basiková kývla na roli Máří Magdalény poté, co souhlasil i Kamil Střihavka?

Vlastně ano, Kamil byl pro ni jakousi zárukou, opěrným bodem. V tu chvíli jsem mohl začít dávat dohromady herecký tým.

Dana Bártu jste ale nakonec nezlomil.

Bohužel ne. Dan si jde vlastní cestou a divadlo už prostě vůbec dělat nechce. Je to jeho rozhodnutí a já ho respektuju.

Při oznámení obsazení na tiskové konferenci jste v něm nefiguroval. Co že jste se nakonec ujal role Piláta Pontského?

Když jsem do karlínského divadla nastoupil, zařekl jsem se, že pokud budu ve funkci uměleckého ředitele, hrát v něm nebudu. Ne proto, že by mě to nelákalo…, ale nějak mi to nepřišlo správné, a hlavně práce mám opravdu mnoho. A pak, už při zkouškách v divadle, mě najednou Gabriel Barre vytáhl na jeviště, ať mu Piláta zazpívám. Věděl, že jsem ho dělal i v původním nastudování ve Spirále, a tak to na mě zkoušel: „Já z tebe toho Piláta cítím,“ říkal mi. Tak jsem mu ho zazpíval a on byl nadšený, a že musím Piláta hrát zase. Bylo to rozhodnutí na poslední chvíli. Nebyl jsem z něj úplně nadšený, ale nebudu skrývat, že teď s odstupem času jsem rád.

Coby Pilát působíte velmi charismaticky, dokonale s ním souzníte. Předpokládám, že jste k němu přistupoval jinak než před lety…

Když jsem začal hrát Piláta ve Spirále, bylo mi pětadvacet. Teď, dvanáct let od původní premiéry, mám samozřejmě víc zkušeností jak divadelních, tak i životních. To se někde projevit musí. Myslím si, že nyní přistupuji k Pilátovi daleko zodpovědněji a s větším respektem, je to nádherná role.

Protože jste nechtěli vytvořit kopii představení ze Spirály, obsadili jste do dalších rolí tváře vašeho divadla. Nováčkem je mezi nimi výborný Michal Skořepa, který alternuje s Kamilem Střihavkou právě Ježíše. Kde se najednou vzal?

Vzešel z castingu, jehož se zúčastnilo přes sedm stovek lidí! Pamatuju si mé nadšení, když přišlo číslo myslím 581, tedy Michal, a zazpíval myslím nějaký song Jidáše. Říkám mu – „umíš i hlavní píseň Ježíše „Getsemany“? Spustil a byla to nádhera… Vedle Kamila, který má roli Ježíše snad doživotně předurčenou, je Michal vynikají alternací. Má můj obdiv.

Po muzikálu Carmen je u vás Jesus Christ Superstar další velkou událostí. Není škoda, že s premiérami šetříte?

Upřednostňujeme strategii jedné premiéry v sezoně ovšem s investicemi, které by pokryly tři premiéry. Můžeme si pak dovolit velkolepou scénu, nádherné kostýmy, propracovanou marketingovou kampaň a samozřejmě kvalitní účinkující s živým orchestrem. Představení poté uvádíme ve větších blocích co možná nejčastěji, jelikož v daném období je o něj největší zájem. A navíc – pro informaci – přestavba kulis například z Carmen do Ježíše trvá dva dny, takže by bylo nemožné a neekonomické tituly měnit po několika dnech. Poté, co návštěvnost začne být nižší, počet představení snížíme a přidáme jej k repertoáru. Říkáme tomu umělecko-marketingová strategie. Staromilci ji sice odsuzují, ale nám se osvědčila a výsledkem je vyprodané a ekonomicky fungující divadlo. Jednoduše – pokud chceme divákům přiblížit, jak vypadá světový muzikál či opereta, není jiné cesty.

Jak už zaznělo, Carmen i Ježíše režíroval Američan Gabriel Barre. Znamená to, že se u vás zabydlel natolik, že s ním počítáte i do budoucna?

Gabriel je výborný režisér a hodně si ho vážím i jako člověka. Jeho další hostování u nás bude ale pochopitelně závislé na budoucích titulech, které budeme realizovat, a já jenom věřím, že to bude brzy.

Na postu uměleckého ředitele jste osm let, před tím jste aktivně působil v mnoha muzikálech. Jak se vám současná role zamlouvá?

Je to jeden veliký nekonečný kolotoč, který musíte milovat. Jedna premiéra se blíží a vy už řešíte scénu, kostýmy, obsazení, realizační tým a mnoho dalšího k následujícímu titulu. A samozřejmě máte na starost každodenní umělecký provoz divadla. Je to občas hodně náročné, ale určitě to stojí za to.

Co si myslíte, že je na vaší práci nejnáročnější?

Určitě je to práce s lidmi. Ať chcete, nebo ne, ovlivňujete jejich osudy. Když je angažujete, je to v tom pozitivním smyslu, a když je pak neobsadíte nebo s někým ukončíte spolupráci, je to již méně příjemné. Je to zkrátka ten nekonečný kolotoč, ze kterého někdy nemůžete spát a někdy jste tím nejšťastnějším člověkem.

Autor: Gabriela Kováříková

19.1.2011
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Děti na Hájích ve Slaném našly cestou do školy mrtvolu

Slaný - Děti ve Slaném na Kladensku zažily v pondělí ráno šok. Cestou do základní školy totiž narazily na mrtvolu. Mladý muž, který nejevil známky života, ležel nedaleko nemocnice v lesoparku Háje. Podle informací kladenské policejní mluvčí Michaely Novákové přivolaný lékař konstatoval smrt a zároveň ale předem vyloučil cizí zavinění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies