VYBERTE SI REGION

Podivín Burke znovu baví. V brněnském nastudování s Bolkem Polívkou

Brno /RECENZE/ – Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho Ladislava Smočka bude z představení dlouho předem vyprodaných. Premiéra v brněnském Divadle Bolka Polívky – s Bolkem Polívkou v titulní roli, je vlastně návratem hry, která zde, stejně jako v „mateřském" pražském Činoherním klubu, vzbuzovala a stále vzbuzuje smích.

3.2.2016
SDÍLEJ:

Bolek Polívka (vpravo) ve hře Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Současně přináší sondu do lidského nitra. „Nevadí vám, že používám humor, že ne?" táže se ústy jedné z postav hry autor. Člověk mívá o sobě představu, že je dobrý, hodný. Změna situace může odhalit jiný obraz. – Přibližně takto, slovy své ženy, přiblížil myšlenku hry Ladislav Smoček.

Hra náleží k legendárním představením pražského Činoherního klubu. V roce 1966 se představila jako jednoaktovka s Vladimírem Pucholtem v titulní roli. Od roku 1990 tu dávají rozšířenou verzi s Bolkem Polívkou. Ten Burkeho ztvárnil již v absolventském představení v režii Petera Scherhaufera, v roce 1972. Divadlo Bolka Polívky uvedlo hru k 20. výročí vzniku této brněnské scény. Nyní se sem vrací.

Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho
- Autor: Ladislav Smoček, režie: Břetislav Rychlík.
- Scéna: Svatopluk Sládeček.
- Kostýmní spolupráce: Markéta Sládečková-Oslzlá, Bára Kuropatová.
- Hrají: Bolek Polívka, Pavel Liška, Radim Fiala, Petr Halberstadt, Šárka Vaculíková.

Uvedlo Divadlo Bolka Polívky v Brně.

Trojlístek dnes populárních herců: Radim Fiala, Petr Halberstadt a Pavel Liška ještě jako studenti Janáčkovy akademie múzických umění v režii Břetislava Rychlíka, nastudovali role, k nimž se teď vracejí. Nové uvedení, opět v Rychlíkově režii, se odehrává v původních kulisách scény Svatopluka Sládečka. Kostýmní spolupráce je dílem Markéty Sládečkové-Oslzlé a Báry Kuropatové. Nechybí večerní cvrlikání po proběhlém dni znavených vrabců a ústřední rekvizita zásadního významu: české buchty.

Také v současném provedení je hra především hereckým koncertem Bolka Polívky. Roli má „pod kůží", lehce a přesvědčivě mění podobu vědce a humanisty adorovaného mladším kolegou v jedince, v zájmu vlastního ega schopného zajít kamkoliv. O skryté straně povahy dává znát ostře nabroušenými, do okolí cílenými šípy. K proměně dochází po zprávě paní bytné: podnájemník bude muset opustit pokojík, který považuje za svou rezidenci!

Nyní před námi stojí Burke, bez svrchníku humanity. Schopný všeho. Polívka profilu osoby, která se může stát i vrahem, propůjčuje značný vklad vlastní herecké invence a pantomimického umu. Divák nutně obdivuje gejzír nápadů, gagů, slovních a pohybových kreací, kulminující scénou s ne právě snadným „úklidem nebožtíků" do skříně. Čas hlavnímu aktéru nic neubral na pohybové virtuozitě, přidal na výrazu v roli, která mu sedí. Připomeňme, že Burke byl z inspiračních zdrojů k Polívkově Poslední leči, skvělému hereckému duetu s Jiřím Pechou.

Stranou nestojí partneři ve hře. Excelentní Ivana Chýlková rolí ošklivky nasadila v pražské inscenaci vysokou laťku. O to větší pochvalu zaslouží výborný výkon mladé Šárky Vaculíkové. V roli bytné, vždy s nabídkou buchet, přesvědčil a baví Radim Fiala, stejně Pavel Liška – mladý vědec, „svůj" a jiný od skvělého Ondřeje Vetchého v pražské inscenaci. Petr Halberstadt představil pravého tuzemského „řízka" a pořízka na lidovou tóninu, v závěru ženoucího hru k frašce a crazy.

Smočkova hra opět baví, vyvolává smích a dokáže oslovit široké spektrum diváků. V Divadle Bolka Polívky ve výborné sestavě úhlem a pohledem černé grotesky nabízí také pohled do nitra i proměny podivína. Jedinec zbavený mimikry domnělého lidumilství moc výjimečný a podivínský vlastně ani není.

Na závěr snad jen malá poznámka na okraj. Chudý, nevábný pokojík podnájemníka Burkeho má daleko k rezidenci. Zato jako by se podobal prostorám, v nichž se odehrávají vyprodaná představení Divadla Bolka Polívky. Vyhledávané místo dobré zábavy, bohužel v prostředí, které se ani zčásti nemůže měřit s jinými brněnskými scénami. Divadlo, které přichází s autorskými hrami a přiváží atraktivní pražská představení. Sic soukromé, avšak spjaté se jménem umělecké osobnosti, která se o image města dost zasloužila. ⋌

JAROSLAV ŠTĚPANÍK, autor je publicista

Autor: Markéta Stulírová

3.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies