VYBERTE SI REGION

Co zvedá cenu lístků v divadle? Poplatky za autorská práva a honoráře sólistů

Jižní Morava /ROZHOVOR, ANKETA, INFOGRAFIKA/ - Divadla stále častěji lákají na inscenace s velkolepou scénografií. Náklady zvyšují i poplatky za autorská práva a honoráře sólistů. To vše se promítá do vyšších cen vstupenek.

20.9.2013
SDÍLEJ:

Premiéra inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot.Foto: Jana Hallová

Kouzelná chůva Mary Poppins odlétající s rozevřeným deštníkem nad hlavami diváků, barevné zářivky osvětlující milostné vzplanutí Antonia a Kleopatry či rozpolcený doktor Jekyll zmítající se v záři laserových paprsků. Trend velkolepých scénografií v divadlech zvyšuje náklady na vznik inscenací, a tím i ceny vstupenek.

K obecně nejdražším divadelním titulům patří zahraniční muzikály nebo hry doprovázené živým orchestrem. „Nejdražší vstupenka na nejlepší místa do přízemí stojí 520 korun. Jde o opery Rusalka a Turandot, balety Labutí jezero a Louskáček a muzikál Edith, vrabčák z předměstí. Na premiéry je potom cena vstupenky na daná místa sedm set korun," uvedla mluvčí brněnského národního divadla Šárka Motalová.

Pokud tomu kvalita představení odpovídá, jsou diváci ochotní si za vstupenky připlatit. „I kdyby se ceny nějak výrazně zvýšily, přijmu to a nijak to neovlivní četnost mých návštěv. Jsem z Jihlavy, kde asi pětkrát do roka chodím do místního Horáckého divadla. Vstupné je tam poměrně přijatelné, takže částku, kterou vydám za divadlo, nepovažuji za tak vysokou. Navíc do kultury investuji ráda," řekla například čtyřiatřicetiletá Jana Čermáková.

Tříleté vyjednávání

Městské divadlo Brno se soustředí hlavně na uvádění českých a světových muzikálů. Nejdražším titulem v jeho historii je americký muzikál Mary Poppins. Od premiéry v listopadu 2010 patří příběh o téměř ideální chůvě stále k nejnavštěvovanějším. „Byli jsme teprve šestým divadlem na světě, kterému se podařilo získat práva na tento muzikál. Poprvé jsme se na něj ptali v roce 2006, tedy jen pár měsíců po jeho londýnské premiéře. Tehdy nám řekli, že se jedná o tak výjimečný počin spolupráce Camerona Mackintoshe a Walta Disneyho, že nepředpokládají uvedení Mary Poppins jinde než na newyorské Broadwayi a londýnském West Endu. Nakonec jsme práva získali po tříletém jednání," připomněl složitý proces režisér Petr Gazdík.

Pro zvětšení klikněte.

V rozpočtu na inscenaci se podle něj kromě nákladné výpravy odrazily také kouzelnické triky a náročná taneční choreografie. V představení účinkuje na osmdesát herců a tanečníků za doprovodu živého osmnáctičlenného orchestru.

Právě složité získání licence od zahraničních agentur patří u muzikálových titulů k nejdražším položkám ještě před začátkem zkoušek. „Náklady na inscenaci lze rozdělit do několika kategorií. V první řadě je to získání autorských práv, to je vždy nejdražší. Další je výprava. Do ní spadají nejen peníze na výrobu scény a kostýmů, ale také příprava návrhů, které často podléhají přísným kritériím a je třeba je předložit ke schválení," vysvětlil ekonomický náměstek Městského divadla Brno Lubomír Spáčil.

Tím ale složitý proces nekončí. „Následuje nazkoušení inscenace a výběr interpretů, kteří musí splnit vysoké nároky. Sem spadají také náklady na provoz inscenace a její výjezdy u nás i v zahraničí. Do čtvrté kategorie patří podíl dlouhodobých nákladů, kam spadají například odpisy vybavení," dodal Spáčil.

Platí i ochotníci

Zaplatit tantiémy, tedy poplatek za provozování hry autorovi, který k němu vlastní práva, musí i ochotnické soubory. „Nejčastěji uvádíme veselohry, protože lidi se chtějí v divadle bavit. Problémem jsou autorská práva, která dnes platíme za všechno. Kromě děl, jejichž autor je nejméně sedmdesát let po smrti. Obecně nejdražší jsou domácí hry s hudbou nebo i zahraniční inscenace, které platíme v cizí měně," zmiňuje ekonomickou stránku Marie Steinhauserová, která už čtyřicet let působí jako herečka a režisérka v pelhřimovském Spolku divadelních ochotníků Rieger.

U ochotníků stejně jako u profesionálních divadel se liší náklady na vznik inscenace podle žánrů. „Pokud jde o muzikál, může se cena vyšplhat klidně i na 150 tisíc korun. Činohra vyjde průměrně na padesát tisíc korun. Drahé jsou kostýmy a také se do částky započítávají autorská práva. Například v loňském roce jsem s naším souborem připravil drama Pláňka, které vyšlo na pětapadesát tisíc. Stejná byla i tržba," podotkl režisér vyškovského Divadla Haná Tomáš Dorazil.

Scénograf Petr Hloušek: Práci výtvarníka počítač nenahradí

Svými scénickými návrhy či projekcemi se Petr Hloušek podílel na nastudování několika známých muzikálů: Jekyll a Hyde, Kráska a Zvíře, Divá Bára a především na velkovýpravném pohádkovém titulu Mary Poppins. „Na rozdíl od londýnské verze je mé pojetí víc realistické," říká Hloušek, který s Městským divadlem Brno spolupracuje od roku 2005.

Co pro vás bylo při navrhování scén k muzikálu Mary Poppins nejnáročnější?

Nejnáročnější byl rozsah muzikálu velké množství kulis a rekvizit, kouzelnických triků či zákulisní logistiky. Jsem i autorem projekcí, a to byl druhý náročný díl práce. Na rozdíl od londýnské verze je mé pojetí víc realistické, tedy filmově realistické. Všechny animace jsou na úrovni filmového triku.

Pomocí projekcí, tedy promítání scénických záběrů na jeviště, dokážete před diváky vykreslit různé světy. Čím jste se inspiroval u muzikálu Mary Poppins?

Hlavně architekturou Londýna. A také fantazií světa Mary Poppins. Tam, kde ostatní vidí nudu a šeď, vidí ona rozkvetlou zahradu.

Po úspěchu brněnského uvedení vás oslovili divadelníci z Islandu, kde jste scénu pro Mary Poppins navrhl znovu a získal zvláštní ocenění. Co pro vás znamená?

Nominovali mě na divadelní cenu Gríman (v překladu Maska, pozn. red.). A i když jsem ji nezískal, je to pro mě velká pocta. Úroveň divadla v Reykjavíku je vysoká, představení bylo nominováno v devíti kategoriích, a to i těch činoherních, které získávají zpravidla alternativní či kamenné scény.

Využívání scénických projekcí na divadelním jevišti je čím dál častější. Je to celosvětový trend?

Souvisí to s technologiemi a možnostmi jejich navázání na živé herce. Je to zejména doménou muzikálů, které mají vyšší rozpočet a také vyšší požadavky na atraktivitu.

Nehrozí postupně zánik klasického řemesla scénografa-výtvarníka?

Naopak. Pokud nad projektem nebdí výtvarník, výsledek je strašlivý. Studia jako Pixar nebo Weta jsou plná fantastických výtvarníků-kreslířů, sochařů, designerů a architektů. Počítač je jen médium, tedy plátno a štětec, nic víc, a pokud je z výsledku cítit jeho přítomnost, je to špatně. Převažuje-li na jevišti technologie a divák to vnímá, svědčí to jen o malé tvůrčí síle inscenačního týmu.

Pracujete víc na počítači, nebo jsou fáze, kdy nedáte dopustit na barevné tužky a papír?

Snažím se při práci co nejvíc kreslit. Většinu návrhů scén nebo modelů, které připravuji pro trojrozměrné animace, si nejprve nakreslím. Pro projekce do muzikálu Kočky jsem nakreslil okolo padesáti koček, pět psů a osm myší. Pro scénografii muzikálu Sugar! Někdo to rád horké to zase byly kresby jako by vytržené z komiksu třicátých let. Práce na počítači není jen programování, ale i kolorování, modelování, animování. Takže počítáno na minuty, víc času sedím u počítače.

Autor: Markéta Stulírová

ANKETA

Jste ochotní dát za divadelní představení víc než 500 korun?

ANO

14 %

NE

86 %

Hlasovalo: 84     Anketa byla ukončena

20.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies