VYBERTE SI REGION

Před 130 lety bylo poprvé otevřeno Národní divadlo

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ - Pražské Národní divadlo je symbolem vlasteneckého cítění a jeho význam přesahuje divadelní sféru. Divadlo, budované mimo jiné i z celonárodní sbírky, bylo poprvé zkušebně otevřeno před 130 lety, 11. června 1881, na počest návštěvy korunního prince Rudolfa. Kromě premiéry opery Libuše, kterou Bedřich Smetana zkomponoval pro tuto příležitost, se v novorenesanční budově od Josefa Zítka odehrálo ještě dalších 11 představení, pak byla budova uzavřena pro dokončovací práce.

11.6.2011
SDÍLEJ:

Národní divadlo. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Během posledních prací na stavbě vznikl požár, který zničil kupoli, hlediště i jeviště divadla. Obnovou a dostavbou byl pověřen Zítkův žák Josef Schulz. Ten spojil budovu Národního divadla s Prozatímním divadlem a takzvaným Schulzovým domem. Po druhé celonárodní sbírce se mohlo české divadlo pyšnit na svou dobu moderní stavbou, mj. s elektrickým osvětlením. Slavnostní představení Libuše divadlo otevřelo 18. listopadu 1883.

Ředitel naší první scény Ondřej Černý řekl Deníku: Živý zážitek z divadla zůstane nenahraditelný

Národní divadlo bylo poprvé otevřeno 11. června 1881 na počest návštěvy korunního prince Rudolfa premiérou Smetanovy Libuše, komponované pro tuto příležitost. Hrála se v něm pak ještě jedenáctkrát, než byla budova uzavřena pro dokončovací práce. Uprostřed nich, 12. srpna 1881, došlo k požáru, který zničil měděnou kupoli, hlediště, oponu od Františka Ženíška i jeviště divadla. Požár byl pochopen jako „celonárodní katastrofa“ a vyvolal obrovské odhodlání pro nové sbírky: za 47 dní byl vybrán milion zlatých. Obnovené divadlo pak bylo otevřeno 18. listopadu 1883 opět Libuší. O tom, že jeho dějiny jsou obrazem dějin českých zemí, hovoří současný ředitel ND Ondřej Černý.

Stavba Národního divadla byla v předminulém století vedena nejen úmysly uměleckými, ale byl to hlavně čin politický. Upevňující se český národ se potřeboval vyrovnat jiným vyspělým evropským národům a divadlo bylo tehdy symbolem takové vyspělosti. Jak se historicky proměňoval tento symbol a jaké místo má v národní identitě dnes?
Mám za to, že pro občany této země vždy představovalo a dodnes představuje jeden z klíčových symbolů národní identity. Právě proto bylo Národní divadlo v minulosti zneužíváno pro politické akty vládnoucích ideologií (vzpomeňme na shromáždění v ND, demonstrující oddanost Hitlerovi či na podpis Anticharty). A právě proto je mnohdy středobodem diskusí, ve kterých se střetávají tradicionalisté s modernisty, a to nejen ve sféře umělecké (vzpomeňme na nedávnou zjitřenou debatu o pořádání svateb). Dnešní ideu Národního divadla jasně vystihuje nová preambule jeho statutu, která zní: Národní divadlo je reprezentativní scénou České republiky. Je jedním ze symbolů národní identity a součástí evropského kulturního prostoru. Je nositelem národního kulturního dědictví a zároveň prostorem pro svobodnou uměleckou tvorbu. Je živým uměleckým organismem, který chápe tradici jako úkol ke stále novému řešení a jako úsilí o nejvyšší uměleckou kvalitu.

#nahled|http://g.denik.cz/1/7c/grafika_divadlo_narodni_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/7c/grafika_divadlo_narodni.jpg|Před 130 lety bylo poprvé otevřeno Národní divadlo.#

Zdálo by se, že v dnešní době moderních komunikačních technologií, televize, internetu a digitálních médií už divadlo toho nemá tolik co říci jako před 130 lety. Jak se díváte na jeho současné postavení obecně a na velké kamenné divadlo zvlášť?
Je to vskutku jen zdání. Jsem přesvědčen o tom, že právě tento vývoj posiluje potřebu lidí prožít autentickou emoci, předávanou z jeviště, a sdílet ji společně se společenstvím ostatních diváků. Takový zážitek je nenahraditelný a je tou největší výsadou divadla. A tak to zůstane i v budoucnu.

Co pro vás představuje velká herecká tradice, která je spojena s Národním divadlem? Herec byl vždy v české společnosti více než obyčejný umělec a bavič, byl často váženější a měl větší autoritu než politikové, kteří často selhávali. Myslíte, že něco z toho přetrvává i dnes?
Herec v české společnosti má dodnes silnou pozici. Ale televizní seriály a bulvárem uměle vytvářené celebrity přece jen dosti zamíchaly kartami…

Ondřej Černý

Po požáru divadla se český národ semkl a dokázal pomocí sbírek zajistit, že bylo znovu opraveno během dvou let. Nyní se zdá, že je veřejnost rozdělena, ať už v případě různých uměleckých experimentů nebo reformy divadla, v rámci které má být propojeno se Státní operou. Zároveň se divadlo potýká s finančními problémy. Proč už není Národní divadlo sjednocujícím prvkem, jak bylo zamýšleno?
Protože v běžném životě je naše společnost, zaplaťpánbůh, vysoce rozrůzněná, je mentálně svobodná, je průsečíkem všemožných individuálních a kolektivních zájmů. Je prostě přirozeně nejednotná. Jedním z příznačných rysů naší národní povahy je však to, že v krizových okamžicích se dokážeme silně semknout. A věřte tomu, že v takovém okamžiku by se Národní divadlo stalo zase tím sjednocujícím prvkem…


Autor: Gabriela Kováříková

11.6.2011
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies