Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Příběh Médei a Iásóna je teď silnější než v době, kdy ho napsal Eurípidés

Jihlava /ROZHOVOR/ – Horácké divadlo Jihlava od soboty 19. března uvádí novou hru Médeia, kterou režíruje Věra Herajtová. V rozhovoru mimo jiné prozrazuje, proč se pustila zrovna do tohoto antického tématu
a jak může být příběh i po tolika staletích stále aktuální 
a fascinující.

29.3.2016
SDÍLEJ:

Režisérka. Věra Herajtová se chopila antického tématu. Foto: HDJ

Poprvé jste se setkala s Médeiou v roce 2006 v Malém divadle F. X. Šaldy v Liberci. Jak 
a s čím vzpomínáte na své první setkání s tímto tématem, co vás na něm zaujalo?
Musím se přiznat, že první dojmy byly silné. I když je to už deset let a za tu dobu přibylo tolik dalších zážitků a ohmatala jsem mnoho dalších témat. Inscenovala jsem od roku 2006 zhruba dalších třicet inscenací. Staré zážitky se snažím vytěsnit, abych si zachovala duševní zdraví. Nikdy však nezapomenu na spolupráci s Markétou Tallerovou, pro kterou byla tehdy v Divadle F. X. Šaldy v Liberci Médeia do repertoáru zařazená.

Jaké to bylo?
Pamatuji si, že to byla krásná práce, náročná, ale přesto citlivá. Nedá se odpovědět jednou větou na to, co mě na Médeie zaujalo. Prostudovala jsem k tématu spoustu zajímavých materiálů, které mě stále nutí přemýšlet. Antika je nesmírně inspirativní, mýty jsou plné emocí a příběhů. Vždy a znovu je co objevovat. Dobrá divadelní hra přece musí mít příběh. Tím zůstává stále čerstvá, nesmrtelná. Tím se stá
vá klasikou. Příběh
o Médeie a Iásonovi je fascinující.

V čem tedy spočívá vaše současná úprava Eurípidova dramatu?
Vlivů a inspirací k adaptaci původního Eurípidova textu bylo hodně. Musela jsem to uvnitř sebe uklidnit, urovnat. Nepřekopávám klasiky, vážím si dobrých autorů a nemám v úmyslu text jednoduše aktualizovat. Myslím, že 
z mé strany jde o poctivý přístup k tématu. Díky obrazivému překladu Václava Renče mě začaly napadat verše, pak už jsem nemohla psát jinak. Jednou jsem dostala otázku: „Proč ve verších?". Neumím na ni odpovědět. Pudilo mě to Médeiu přebásnit, dát jí pevnější tvar.

Nebála jste se, že se tím původní text změní?
Snažila jsem se zbavit vysvětlování a popisností, které se dají zahrát. Původní text jsem 
o nic neokradla ani mu nepřidávám jiné významy. Je pro mě důležité jít po příběhu až na dřeň. Ostatní vklad je věcí režijního zpracování a taky výtvarného pojetí. Prostě, ostatní už je divadlo. Jako divák taky nemám ráda na jevišti pouhé informace o textu, bez fantazie, nebo naopak takzvané hry na umění, beze smyslu a pravidel. To mě dráždí, cítím se pak oloupená o čas. V životě taky nehraju hry bez pravidel.

Mottem naší letošní sezony je Teď a tady, které vůbec nevnímáme jako klišé. Proto se má poslední otázka bude týkat
toho, proč a o čem hrajeme Médeiu z r. 431 př. n. l. v roce 2016?
Snad proto, že Eurípidés je nadčasový a moudrý. Není divu, že je Médeia i po těch neuvěřitelných letech stále oblíbená hra. Téma je nestárnoucí a v některých ohledech možná ještě silnější než tehdy. Proto také věřím, že by mohla vzbudit zájem i mladého publika. Eurípidés je autor, jehož se snažíme pochopit a vyložit tak, aby mu rozuměli lidé jednadvacátého století. Jeho hry mají velký přesah. Oživuje témata, ve kterých si každý najde to své. O tom nepochybuju. Kolem nás je plno neporozumění a taky hlouposti,
a přesto stále věřím, že moudrost a umění tu hloupost přežije. Takže když přišla tato nabídka, byla moje domluva 
s vedením Horáckého divadla velmi snadná. Zvláště když do hlavní role byla obsazena Lenka Schreiberová. Ano, ten nejpodstatnější důvod, proč hrát Médeiu teď a tady je, že Médeiu máme. Věřím jí, je báječná.

Povězte, kdo další se na hře podílel?
Ke spolupráci jsem oslovila hudebního skladatele Vladimíra Franze a výtvarnici Janu Prekovou. Spolupracujeme spolu, pokud nám to okolnosti a naše vytíženost dovolí. Jsem moc ráda, že jsme se mohli o pět všichni tři setkat při práci právě tady, v Horáckém divadle.

Věra Herajtová

Narodila se 28. května 1961 v Karlových Varech. Začínala jako tanečnice, vystudovala operní zpěv na brněnské konzervatoři a věnovala se studiu choreografie 
u Pavla Šmoka na pražské HAMU. Od 90. let se orientuje převážně na činohru, nejen jako choreografka, ale také jako režisérka. Jako režisérka a umělecká šéfka ovlivnila tvář Městského divadla Zlín (1992-99) a Západočeského divadla v Chebu (2000-2005). Ve Zlíně se věnovala také pedagogické práci na VOŠ. Hostovala v mnoha divadlech 
v celé České republice (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Městské divadlo Most, Klicperovo divadlo Hradec Králové, Slovácké divadlo Uherské Hradiště aj.). Od roku 2014 je režisérkou a předsedkyní divadla Katarze. Od roku 2015 mimo jiné vyučuje 
v Praze na Vyšší odborné škole herecké hereckou výchovu a režii.

BARBORA JANDOVÁ

Autor: Redakce

29.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení