VYBERTE SI REGION

Radek Zima: Je skvělé podlehnout Chicagu, fantastická hudba, polonahý ženský...

Děčín /ROZHOVOR/ - Podruhé během pár dnů sever Čech uvidí strhující oscarový retro muzikál „Chicago" Divadla pod Palmovkou. Užil si ho Most, ale až Děčín ho uvidí ve středu 29. května s rodilým Ústečanem Radkem Zimou. Hraje právníka Billyho Flynna (ve filmu Richard Gere), muže prohnaného i elegantního. Kde cítí peníze, rád pomůže, o klientky vražednice nemá nouzi.

26.5.2013
SDÍLEJ:

Z CHICAGA. Herec Radek Zima z Ústí (advokát), Martina Sikorová jako Roxie. Foto: Divadlo pod Palmovkou

„Satirický krimi muzikál inspirovaný skutečnými událostmi originálně kritizuje zkorumpovanou, zločinem i jazzem prodchnutou společnost 20. let v Chicagu," zve Palmovka na večer „za 6 Oscarů". Jak si ho užívá Radek Zima?

Nechytáte při Chicagu „slinu" zahrát si ho s Renée Zellweger a s Catherine Zetou-Jones?

Ani náhodou. Ať už Martina Sýkorová, Péťa Doležalová nebo Petra Jungmannová jsou fantastický, to bych byl sám proti sobě. A navíc by holky okamžitě mohly říct, že by si chtěly zahrát s Richardem Gerem. (smích)

Přemýšleli jsme s ženou, jakou máte ve scéně s kloboukem „fintu", že vám ta hučka na nahém těle ze slabin nespadne…

Tam je nějaká finta? To já nevím (smích). To s manželkou neznáte? (vesele) Tak to bohužel, žádný kouzelník přeci neprozradí svůj trik!

Z CHICAGA. Herec Radek Zima z Ústí (advokát) uprostřed

Mě ničí jazz!

„Mě ničí jazz," zpívá ve filmu Zeta-Jones. I vás tam ničí jazz?

Vůbec ne, ta hudba je fantastická. Samozřejmě si jí v muzikálu Chicago užívám.

Je i něco, co vás v ní mrzí?

Asi to, že si nemohu na hit „All That Jazz" zatancovat. Je to první číslo muzikálu, na které Velma Kelly (Zeta-Jones) a company tančí. I já bych moc rád, ale nejde to. Zatím co všichni už jsou na scéně, jdu pomalu do sprchy, čistím si zuby, v klídku se připravuju. Vím, že jdu až po třiceti minutách a nemám rád, když jsem připravený moc brzo. Nejlepší pro mě je, když přijdu a jdu hned na scénu.

Dobrá, ale je tedy fajn tomu jazzu podlehnout?

Je skvělý podlehnout Chicagu. Fantastická hudba, polonahý ženský, Al Capone, prohibice, alkohol, peníze… Prostě to všechno, co je i nám dnes velmi blízké. (smích)

Slavný film Chicago má 123 minut, vaše inscenace necelé tři hodiny. Uvidíme v děčínském divadle víc, než ve filmu?

Já myslím, že ne, že tam není přidaného nic. Snad jen 20 minut přestávky… Ale film přinesl dvě fantastické věci: střih a detail. Takže to, co ve filmu udělá střih, změnu prostředí a podobně, to na divadle děj většinou natáhne. Vlastně ještě jedna píseň v našem Chicagu chybí. Je jen ve filmu a v původním muzikálu.

Musel jste se kvůli Chicagu něco učit? A dělal to v něm poprvé?

Stepovat. Ač se hýbu rád a myslím, že i slušně, to jsem neuměl, neumím dodnes. Naučil jsem se jen pár kroků, které pěkně kombinuju… Neznalci si říkají, jak báječně stepuju, všeznalci ale vědí, že to tak není. Gustav Skála kdysi říkal: „Dobrý choreograf udělá dva kroky, ale už ne ten třetí. Na tom už by se poznalo, že to ten člověk neumí." Takže já tam dělám jen ty dva…

Moje stepovací botky

Máte ozvučnou desku a k ní ještě i speciální boty?

Speciální boty ano, ozvučnou desku bohužel ne. Když jsem to zkoušel na Palmovce, choreografii jsem si na to číslo stavěl sám, trénoval jsem u nás na zkušebně, kde je úžasná dřevěná desková podlaha. Znělo to fantasticky! Přišel jsem ale dolů, kde je baletizol (koberec pro pódia pozn. autora), aby tanečníci mohli tančit, ale tam do toho musím bušit jako „hluchej do vrat", aby moje boty vydaly nějaký zvuk. Ale scéna se soudem v muzikálu ani není jen step. Je to napůl vážné a napůl karikatura. Je to pohybová variace, ve které je i step.

Musel byste dostat roli Freda Astaira, abyste se naučil step?

Stačilo by, mít na to víc času. Určitě bych se to rád naučil, vždyť jak se říká, „kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem". Zvlášť v mém povolání by to bylo užitečné, to a třeba hrát na hudební nástroj. Ani to neumím. Jak říkala Marie Callas: „Když jste ošklivá a tlustá, je dobře mít jedno tříčárkové C navíc". A já sám bych řekl: „Je dobře mít jeden stepařský um navíc".

Které číslo z Chicaga si nejvíc užíváte a proč?

Těžko říct. Z těch hudebních mám rád úvodní striptýzové, to je fajn. Stejně tak mám rád soud, kde je Roxie jen loutka a já za ní zpívám ženským hlasem, ona jen otvírá ústa. A v čísle Razzl Dazzl zpívám o tom, jak to v dnešní době vypadá: „Chceme, aby nám lidi lhali, tak nám lžou". Je to komedie, cirkus, divadýlko. Všechno kolem nás.

Jaké je, „potkávat se na pódiu" ve dvou rolích? Být advokát Flynn a další večer podváděný manžel Amos Hart? Je to schizofrenie?

Ta to byla při zkoušení, máme tam spolu i dialog. Teď už to schíza není, už je to secvičené. Pro mě je to úžasná výzva, vždyť jsou to absolutně odlišné role! Neskromně říkám, že najdou-li se lidé, kteří mě viděli v obou rolích, a obě mi uvěřili, je to pro mě velká pochvala. Moc mě to těší.

Advokát je ale větší hvězda, ne?

To jo, ale Amose Harta všichni politujou, zpívá krásnou písničku a jak říká Petra Doležalová, která hraje Roxie: „Stejně tě mám radši jako Amose. Jsi takovej ňufánek."

Konec mě trošku zklamal. „Chce to ještě vraždu," říkal jsem si, když obě dívky v tanečním čísle v duu triumfují…

Ale ona tu ještě jedna je. To je ta, kdy se obě vražedkyně loučí s publikem a děkují publiku (které ale ví, že vraždily), jak jim pomáhalo. Jak je tahle zem báječná… tak já to vidím jako lehkou vraždu celé společnosti. A to je docela hezké, to se myslím režisérovi Stanislavovi Mošovi povedlo.

Bezpečné milování

Vy ale nehrajete s orchestrem…

Bohužel ne, s živým orchestrem by mě to moc bavilo. Na Palmovce je Edith a Marlen s živou kapelou, hrajeme Kdyby tisíc klarinetů s orchestrem, to je úžasný! Chicago s nahrávkou je pro mě takové… (váhá)  „bezpečné milování".

A je Chicago i svým způsobem splněný sen?

Je to jedna z mých oblíbených rolí. Ale úplně nejraději bych se do Chicaga 30. let dostal a viděl to na vlastní kůži.

Snese i na Broadwayi úspěšné Chicago (film USA/SRN 2002) srovnání s muzikálovou klasikou Kabaret (film USA 1972)?

Je to od stejných autorů i režiséra Boba Fosse, ta hudba je velmi podobná. Řekl bych ale, že Kabaret je víc činoherní, Chicago mi přijde - paradoxně - víc kabaretní. V Kabaretu se odehrávají velké příběhy, zde je to spíš zkratka, skeč, karikatura.

Autor: Radek Strnad

26.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies