RECENZE: Inscenace Řidič paní Daisy je hereckým koncertem mosteckých bardů

Most – Komorně a zároveň ve velkém stylu pojala mostecká činohra návrat na prkna po divadelních prázdninách. Řidič paní Daisy je sice komorním komediálním dramatem, svým poselstvím však patří mezi monumentální díla, zvláště když se titulních rolí ujmou dva opravdoví bardi zdejší scény.

21.9.2015

Ve hře Řidič paní Daisy excelují Regina Razovová a Stanislav Oubram.Foto: Městské divadlo Most

Česká veřejnost zná Řidiče paní Daisy hlavně z filmu Bruce Beresforda z roku 1989, který získal čtyři Oscary, mimo jiné za nejlepší film a hlavní ženskou roli. Tu ztvárnila Jessica Tandyová vedle stejně skvělého Morgana Freemana a Dana Aykroyda. Hra Alfreda Uhryho, která měla premiéru dva roky před svým filmovým zpracováním, však prorazila už na divadelních prknech, vždyť její autor za ni obdržel vedle Oscara i Tony Award i Pulitzerovu cenu.

Příběh není třeba příliš připomínat, on de facto nemá žádnou velkou zápletku. Řidič paní Daisy je vyprávěním o vztahu dvou lidí v pokročilém věku, které od sebe dělí spousta předsudků. Na jedné straně bohatá židovská dáma, která touží být stále soběstačná a barevný šofér jí zrovna nevoní, na straně druhé černý Hoke Celeburn, protřelý životem, jenž se nebojí říci na plná ústa, co si myslí. A tak oba mění postupně své názory, aby k sobě nalezli cestu a stali se z nich opravdoví přátelé. Což samozřejmě na jihu USA nebylo krátce po válce zrovna „společensky korektní".

Nasazení tohoto dnes už legendárního titulu do repertoáru Městského divadla v Mostě asi vyvolávalo otázku, kdo se ujme rolí Daisy a Hoka. Není ale překvapením, že v inscenaci se představují dvě největší osobnosti zdejší scény Regina Razovová a Stanislav Oubram. Řidič paní Daisy je pro ně jako stvořený a zároveň je poctou jejich umění a poděkováním za všechny krásné zážitky, které za roky strávené na mosteckém jevišti divákům dali. Regina Razovová nádherně přechází z prvotní upjatosti a nepřístupnosti v empatickou a citlivou ženu, která hází za hlavu všechny společenské konvence.

Podobnou cestu nastupuje i Stanislav Oubram – od sarkastického „sluhy" až k muži, jenž naplno otevírá své srdce. Marcel Rošetzký jako Daisyn syn Boolie se tady může zdát jako pouhý sekundant, ale také on – úspěšný podnikatel, který se svou matkou vždy trochu bojuje – je obrazem doby, o níž Uhryho hra vypovídá. Prostě nádherná podívaná, až se v očích objevují slzy smíchu i dojetí.

Velkou zásluhu na tom má samozřejmě i režisér mostecké inscenace Jakub Korčák, který zachoval komorní a civilní pojetí hry, založené na hereckých výkonech, bez zbytečných rekvizit a jevištních kouzel. Scéna Petra Kastnera je opravdu spartánská a vystačí si jen s portály, čtyřmi židlemi, telefony a volantem. Že móda poválečných let byla opravdu slušivá, dokládají kostýmy Romany Tůmové, o práci maskérů zvláště na Stanislavu Oubramovi nemluvě. Atmosféru doby pak nádherně dokreslují hudební přechody složené z gospelů a spirituálů.

Jiří Macan

21.9.2015

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista