RECENZE: Inscenace Řidič paní Daisy je hereckým koncertem mosteckých bardů

Most – Komorně a zároveň ve velkém stylu pojala mostecká činohra návrat na prkna po divadelních prázdninách. Řidič paní Daisy je sice komorním komediálním dramatem, svým poselstvím však patří mezi monumentální díla, zvláště když se titulních rolí ujmou dva opravdoví bardi zdejší scény.

21.9.2015

Ve hře Řidič paní Daisy excelují Regina Razovová a Stanislav Oubram.Foto: Městské divadlo Most

Česká veřejnost zná Řidiče paní Daisy hlavně z filmu Bruce Beresforda z roku 1989, který získal čtyři Oscary, mimo jiné za nejlepší film a hlavní ženskou roli. Tu ztvárnila Jessica Tandyová vedle stejně skvělého Morgana Freemana a Dana Aykroyda. Hra Alfreda Uhryho, která měla premiéru dva roky před svým filmovým zpracováním, však prorazila už na divadelních prknech, vždyť její autor za ni obdržel vedle Oscara i Tony Award i Pulitzerovu cenu.

Příběh není třeba příliš připomínat, on de facto nemá žádnou velkou zápletku. Řidič paní Daisy je vyprávěním o vztahu dvou lidí v pokročilém věku, které od sebe dělí spousta předsudků. Na jedné straně bohatá židovská dáma, která touží být stále soběstačná a barevný šofér jí zrovna nevoní, na straně druhé černý Hoke Celeburn, protřelý životem, jenž se nebojí říci na plná ústa, co si myslí. A tak oba mění postupně své názory, aby k sobě nalezli cestu a stali se z nich opravdoví přátelé. Což samozřejmě na jihu USA nebylo krátce po válce zrovna „společensky korektní".

Nasazení tohoto dnes už legendárního titulu do repertoáru Městského divadla v Mostě asi vyvolávalo otázku, kdo se ujme rolí Daisy a Hoka. Není ale překvapením, že v inscenaci se představují dvě největší osobnosti zdejší scény Regina Razovová a Stanislav Oubram. Řidič paní Daisy je pro ně jako stvořený a zároveň je poctou jejich umění a poděkováním za všechny krásné zážitky, které za roky strávené na mosteckém jevišti divákům dali. Regina Razovová nádherně přechází z prvotní upjatosti a nepřístupnosti v empatickou a citlivou ženu, která hází za hlavu všechny společenské konvence.

Podobnou cestu nastupuje i Stanislav Oubram – od sarkastického „sluhy" až k muži, jenž naplno otevírá své srdce. Marcel Rošetzký jako Daisyn syn Boolie se tady může zdát jako pouhý sekundant, ale také on – úspěšný podnikatel, který se svou matkou vždy trochu bojuje – je obrazem doby, o níž Uhryho hra vypovídá. Prostě nádherná podívaná, až se v očích objevují slzy smíchu i dojetí.

Velkou zásluhu na tom má samozřejmě i režisér mostecké inscenace Jakub Korčák, který zachoval komorní a civilní pojetí hry, založené na hereckých výkonech, bez zbytečných rekvizit a jevištních kouzel. Scéna Petra Kastnera je opravdu spartánská a vystačí si jen s portály, čtyřmi židlemi, telefony a volantem. Že móda poválečných let byla opravdu slušivá, dokládají kostýmy Romany Tůmové, o práci maskérů zvláště na Stanislavu Oubramovi nemluvě. Atmosféru doby pak nádherně dokreslují hudební přechody složené z gospelů a spirituálů.

Jiří Macan

21.9.2015

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.