Ježibaba v Rusalce je sexy strašidlo, ale čaruje postaru

Český Krumlov /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Před krumlovským otáčivým hledištěm se již odehrálo nespočet hudebních dramat. Málokteré
z nich dějově vyhovuje prostoru zámecké zahrady tak, jako populární operní pohádka, Dvořákova Rusalka. Nová inscenace Jihočeského divadla ukazuje, jak se proměňuje člověčí vnímání lásky.

30.7.2014
26 fotografií

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Autentické vjemy noci, měsíce, přírody a jejích vůní, které při premiéře přirozeně doplňovaly působivé herecké, výtvarné i hudební podání, však nebyly tím jediným, co si pozorný divák odnášel z nové inscenace Jihočeského divadla. Ne nijak zásadně 'moderní' pojetí klasické opery přece jenom ukázalo něco z charakteru lidí na prahu 21. století, a totiž proměnu vnímání citu, jenž se stal Dvořákovi v daném díle ústředním motivem, tedy lásky.

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Nové krumlovské zpracování Rusalky představuje lehce zkrácenou verzi opery podle redukcí naznačených samotným Dvořákem. Řezy tedy nejsou nikterak necitlivé, zato však praktické, neboť i finální dvě hodiny a dvacet minut byly na venkovní noční představení docela dost. Opera má navíc sama o sobě tendenci předčasně gradovat, což je dáno jednak poměrně brzkým nástupem dnes notoricky známých a očekávaných hudebních čísel, jakými jsou zvláště Měsíček na nebi hlubokém a Polonéza, jednak absencí výraznější dějové dynamiky. Tragický závěr příběhu se pak paradoxně trochu vleče.

Jestliže opera byla vždy tak trochu atrakcí, opera na otáčivém hledišti je atrakcí 'tuplem'. K jejímu správnému vyznění je vždy potřeba kostýmů, dekorací, světel, barev. V tomto směru se Rusalka povedla. Pěkná byla například 'krajina' rozevírajících se leknínů, dále planoucí ohně při proměně hlavní hrdinky v člověka. Na mnohé diváky jistě zapůsobilo promítání velkého měsíce v úplňku na setmělé pozadí zámecké zahrady nebo podvodního světa na Bellarii. Podobné akce už ale mohou zavánět levnými počítačovými triky.

V hlavních rolích se představili čeští a slovenští zpěváci, z nichž většina spojila svoji kariéru s pražským Národním divadlem. Za doprovodu orchestru Jihočeského divadla se pěkně poslouchala Rusalka Alžběty Poláčkové, jejíž témbrově zajímavý hlas a výrazová neokázalost souzněly s lidovým charakterem dvořákovských melodií. Proč sympatická víla obětovala svůj život pro prince docela nemužného, 'měkkého' lyrického tenora, jenž jako by vypadl z pořadu Pletky paní Operetky, je pro někoho možná záhadou. I Aleš Briscein ale sehrál svoji roli trouby, který vše dokonale pokazí, dobře.

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Nejenom s ohledem na pěveckou kvalitu, ale i celkové pojetí role a 'image' zaslouží pozornost dvě proslulé pohádkové bytosti, Vodník a Ježibaba. Dávno totiž tomu, kdy podobné postavy měly svým zjevem nahánět hrůzu. Zelená pleť
a plešatá hlava 'hakenovského' vodníka, stejně tak rozcuchané vlasy, bradavice na nose a kočky na ramenou minulých čarodějnic už nefrčí. Dnešní strašidla jsou mladá, krásná a hlavně sexy! Kam se na vodníka Štefana Kocána hrabal v působivosti vzhledu samotný princ? O tom, že se ježibabě a zároveň cizí kněžně Jolaně Fogašové podaří odlákat prince z Rusalčiny náruče, nikdo ani trochu nepochyboval. Moderní pojetí pohádkových postav nakonec ale působilo svěže. Jak aristokraticky vyhlížející vodník, tak smyslná ježibaba v jezdeckých rajtkách navíc výborně zpívali a hráli.

Se záměrnou modernizací postav souvisela i možná ne zcela uvědomovaná modernizace vlastního ideového jádra opery. Zdůrazněný element sexuality, jejž přinášela zvláště trojice vilných lesních žínek, do jisté míry přesunul těžiště od romantické oslavy lásky metafyzické k oslavě lásky fyzické. To samo o sobě samozřejmě nelze chápat jako negativní fakt, spíše jako poznatek
o současné době. Zajímavým prvkem byl i zvláštní, občas úsměv vyvolávající kontrast onoho 'starého' a 'nového'
v krumlovské Rusalce. To když například moderní rajcovní ježibaba čarovala ještě postaru: „Čury mury fuk, bílá pára vstává z luk!"