VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Představení Kivá cadla je černočerná groteska pro otrlé

České Budějovice /RECENZE/ - Novince Jihočeského divadla by občas neškodila pevnější ruka režiséra. Mladé pobaví, starší možná rozladí nebo i vyděsí.

13.12.2012
SDÍLEJ:

Hit, nebo provar? U mladé generace by dokonce Kivá cadla mohla aspirovat na hit sezony. V ostatních vzbudí spíš rozpaky a možná je i vyděsí a rozladí.Foto: Deník/ Václav Pancer

Kivá cadla, komedie o jednom dni ženy, která trpí amnézií, je dost nestandardní dílko. A nestandardní nejspíš budou i pocity, které vzbudí 
v divácích.

Prvotinu amerického dramatika Davida Lindsay-Abaira, dnes velmi ceněného a oblíbeného autora, prosadila do dramplánu Jihočeského divadla dramaturgyně Kristýna Čepková. Černočerná groteska, jejíž zápletky často postrádají logiku a uvěřitelnost, se stala ve Spojených státech velmi populární hlavně mezi studentskými soubory. Na londýnskou scénu se ji snažil v roce 2004 protlačit Sam Mendes, ale po dvou týdnech a zdrcujících kritikách musel titul stáhnout.

Od rozmotávání zapeklitého a vcelku tragického příběhu Claire (Věra Hlaváčková), která každé ráno začíná život nanovo podle instrukcí prapodivných existencí, které ji obklopují, by totiž neměl nikdo očekávat nějaký vznešený cíl, jinak hrozí silné rozčarování. Kivá cadla mají jiné přednosti, které ale nejspíš neocení každý.

Zábavné třeba je, že zápletky zběsilého děje můžou u diváka vyvolávat náhlé pocity déjà vu. Skoro všechny už totiž byly zfilmované, jenom jejich vyznění je jiné, pokřivené a postavené na hlavu. Tahle fáze přemýšlení, odkud který motiv pochází, se může osvědčit třeba i při kolektivním vstřebávání divadelního kusu.

Impozantní nástup Nevěčného

Ve hře je krom toho několik opravdu vydařených gagů, které dokáží rozesmát až k slzám. Jiné jsou sice trochu přes čáru nebo je český divák, neznalý amerického koloritu, který je v kousku všudypřítomný, nemusí přesně pochopit. Do prázdna tak vyjde třeba loutka jednoho z hrdinů, která v originále paroduje legendární seriál The Muppets, předchůdce našeho Jů a Hele.

Hra není založena na dialogu, ostatně s postavami, které jsou po mrtvici nebo šišlají kvůli deformaci obličeje, se nejspíš rozšafné hovory ani vést nedají. Nejvíc řečí – dokonce často z filozofickými ambicemi – tak nadělá Claiřin manžel Richard Fiffle v podání Jana Dvořáka. Důležitější než slova je fyzická akce, práce s tělem, kterou herci zvládají se střídavým úspěchem. Nejvíc si samozřejmě takto pojatou roli užil Roman Nevěčný, jehož nástup na scénu je mimochodem velmi impozantní.

Ani kreace ostatních ovšem nejsou k zahození – třeba Dvořákovo ranní rozhýbání těla nebo vis na skříňce, který předvedla na dámu po mrtvici nebývale čilá Daniela Bambasová, také spolehlivě pobaví. V některých chvílích, hlavně když je na scéně všech sedm postav, je ale najednou toho víření příliš a představení je spíš chaotické než zábavné. Totéž platí o situacích, kdy se herci takříkajíc utrhnou ze řetězu a pohybů, i když samo 
o sobě vtipných, je nadbytek.

Třeba etuda zhrzené policistky Heidi (Taťána Kupcová), která končí profesionálně pojatým gymnastickým provazem, je tak dynamická, až ji divák vůbec nestihne zpracovat. V těchto chvílích by se pevnější ruka režiséra hodila jako sůl. Velká škoda je i to, že Kivá cadla režisér Nikolaj Penev neuvedl na scéně Malého divadla – tam by se totiž tenhle styl hry hodil víc. Technické možnosti by sice byly menší, ale méně formální prostor by hře lépe sedl.

Kontroverzní kus

Kivá cadla není dílko, které by nutilo diváka k sebereflexi. Takové ambice nemá, chce jen pobavit trochu šíleným humorem. Pokud na to divák přistoupí, odejde z divadla spokojen a obveselen. Což se bude nejspíš dařit u návštěvníků zhruba do čtyřiceti let, kteří prošli školou filmů typu Big Lebovski nebo Pulp Fiction. Ne, že by groteska Davida Lindsay-Abaira byla stejná, ale pracuje s podobným typem drsného humoru.

Odhaduji, že u mladé generace by dokonce Kivá cadla mohla aspirovat na hit sezony – nejen zmínky o konopí jsou 
v těchto řadách pořád atraktivní. V ostatních hra vzbudí spíš rozpaky a možná je i vyděsí a rozladí. Prostě kontroverzní kousek.

JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička

Autor: Redakce

13.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Středozemí možná utonulo dalších až 150 afrických migrantů

Bezmála 150 afrických běženců patrně v úterý utonulo ve Středozemním moři. S odvoláním na přeživšího z potopené lodi to dnes uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Jako o jediném přeživším zatím úřady informují o 16letém chlapci z Gambie. "Řekl, že všichni ostatní zemřeli. Ale existuje určitá naděje, že italská pobřežní stráž některé vyzvedla," prohlásil podle agentury Reuters mluvčí italské pobočky IOM Flavio Di Giacomo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies