VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oidipus je náročným dílem pro rozum, srdce i smysly

České Budějovice /RECENZE/ - Nová inscenace Jihočeského divadla, emocionálně vypjatá, dokazuje, jak může být antická předloha aktuální… Co může říci antická tragédie, stará dva a půl tisíce let, současnému člověku? Nová inscenace Jihočeského divadla přesvědčí, že víc, než by se na první pohled zdálo.

7.2.2013
SDÍLEJ:

Oidipa ztvárnil v inscenaci Jihočeského divadla Jan Hušek, jeho manželku Iokasté hraje Věra Hlaváčková.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Jméno Oidipús zajisté patří k těm, které zná téměř každý průměrně pilný student střední školy. Ti šťastnější možná dají dohromady celý mytický příběh o thébském králi, který nevědomky naplní dávnou věštbu, zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, zbylí se spokojí s Oidipovským komplexem, společenskými časopisy značně zprofanovaným termínem Sigmunda Freuda.

Sofoklovu klasickou tragédii se šéf jihočeské činohry Martin Glaser rozhodl nastudovat v okamžiku, kdy nabyl dojmu, že se v souboru nachází správný představitel Oidipa. Tím se stal Jan Hušek, který postavě krále, sveřepě odhalujícího temno vlastní minulosti, vtiskl mladickou energii a prudkost. Jeho výstupy patří od začátku k nejexpresivnějším, balancují mnohdy na hraně afektovanosti a v první třetině hry, kdy se klubko osudu teprve rozplétá, kontrastují  s uměřenějším Kreóntem Ondřeje Volejníka či Iokasté Věry Hlaváčkové. Později, ve chvílích prozření, kdy si Oidipús uvědomuje sílu osudu a marnost svého boje s ním, je ale Huškova interpretace podtržená fyzickou akcí velmi strhující.

Působivá Iokasté

Velmi dobré výkony podala i zbylá pětice herců. Ti jsou neustále na scéně a za pomoci jednoduchých a čitelných převleků vstupují a vystupují z plynoucích obrazů. Mění se v další postavy tragédie či chór, hodnotí a posunují takřka detektivní děj, který se minutu po minutě stává děsivějším a temnějším. Velmi působivě je ztvárněna Iokasté, kterou plasticky vymodelovala Věra Hlaváčková; její postava prošla od počáteční sebejistoty a nedůvěry k věštbám k bolestnému poznání, vyjádřenému více gesty a mimikou než slovy.
Celá hra je značně emocionálně vypjatá, z některých scén však téměř mrazí. Drásavé je třeba setkání Oidipa se slepým věštcem Teiresiem či pastýřem, původcem všech tragických náhod (obě postavy ztvárnil Petr Šporcl).

K nejpůsobivějším výstupům celé hry náleží několikaminutový monolog Bibiany Šimonové, z něhož se divák dozvídá o sebevraždě Iokasté a Oidipově oslepení jehlicemi. Mohutný dopad slov umocňuje následující scéna se spouštěním skel, v níž celá hra hrůzně graduje – její přesný popis se ale nesluší vyzradit, případný divák by přišel o jeden z vizuálně nejsilnějších momentů.

Jan Hušek jako Oidipus v nové inscenaci Jihočeského divadla.

Na nové inscenaci Jihočeského divadla je patrné, že byla promýšlena dlouho a do nejmenších detailů. Režisér Martin Glaser si vždycky potrpěl na zajímavé vizuální řešení, v případě Oidipa jej ale společně s Nikolou Tempír dotáhl do nejmenších detailů. Industriální prvky, vzbuzující dojem opotřebení a zániku, těžké neforemné kostýmy i zpomalené černobílé dotáčky, které se promítají na plátno ve středu jeviště, svými odstíny šedi podtrhují temnost Sofoklova mistrovského kusu. A přenášejí příběh do jakéhosi nadčasového prostoru, neustále se opakující smyčky mezi mýtem a skutečností, antikou a současností. Syrovost scény zvýrazňuje i zvuková kulisa – nepříjemné zvuky připomínající chod továrních strojů. Jen v klíčových okamžicích tyto ruchy střídají velebné tóny hudby.

Stále aktuální koncentrát

Martin Glaser nevyužil ani jeden ze dvou nejrozšířenějších překladů (Ferdinand Stiebitz a Jan Skácel), ale sáhl po přebásnění Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. Společně s dramaturgyní Olgou Šubrtovou z něj vymáčkl nejsilnější a stále aktuální koncentrát – úžas nad nahodilostí bytí a nemohoucnost se proti ní vzepřít. Z úst herců tak zaznívá krásně květnatá, ale složitá čeština, která vyžaduje po celých 90 minut hry neustálé soustředění. Jihočeský Oidipús je náročným dílem pro rozum, srdce i smysly a vyžaduje od diváků i herců maximální nasazení. Pokud na tahle pravidla všichni zúčastnění přistoupí, dostane se jim silného zážitku, který je bude opouštět jen zvolna.

JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička

Autor: Redakce

7.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vztek, údiv, pobavení i pohrdání se včera zračilo v tváři Jiřímu Zimolovi při jednání krajského zastupitelstva o kauze Lipno.
1 6

Sobotka: Svolat rozhodčí řízení kvůli Zimolovi neumožňují stanovy

Exploze v Manchesteru

Exploze na koncertě v Manchesteru. Na místě jsou zranění, zřejmě i mrtví

DOTYK.CZ / AKTUALIZOVÁNO

Australané řeší, co s místními žraloky

Mnoho Australanů se donedávna usmívalo nad pověstí své země jakožto rejdišti světově obávaných zvířat. Byla to ale smrt místní surfařky Laeticie Brouwerové, která odstartovala zájem státních orgánů ohledně řešení, které by eliminovalo riziko útoků a zároveň nevedlo k drastickým opatřením.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let. 

Muž se přiznal, že vláčel ženu na laně za autem

V listopadu 2016 šokoval německé městečko Hameln případ brutálního násilí kurdského muže, který se pokusil zabít bývalou přítelkyni mimořádně krutý způsobem. Uvázal jí lano kolem krku, lano pak přivázal k autu a vláčel ženu po silnici.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies