VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnský reFrankenstein testuje hranici vkusu diváků, šokuje za každou cenu

Brno /RECENZE/ - Závěrečná premiéra sezony brněnského HaDivadla je depresivní ledovou revue, která chce být za každou cenu působivá a šokující… Zatímco brněnské ulice se v parném létě rozpalují doběla, na prknech HaDivadla se roztáčí depresivní ledová revue. Mrazivá jízda s pěkně rychlými otáčkami, kterou se vyplatí alespoň ze zvědavosti vidět.

26.6.2013
SDÍLEJ:

Buddhistku, která všechny miluje, ztvárňuje v reFrankensteinovi herečka Simona Peková.Foto: Martin Zeman

Po dvou set letech od svého vzniku a zániku tady opět ožívá jeden z nejpůsobivějších hororů Frankenstein. Tentokrát je to novodobý reFrankenstein a jeho rozmanité podoby hnusu. To vše s podtitulem: Citlivějším povahám nedoporučeno.

Scenáristkou poslední letošní premiéry HaDivadla je Simona Petrů, která má s tímto brněnským divadlem zkušenosti už z projektu Marx Bros. Zatímco v něm se tehdy nechala vznášet na vlnách komiky, v hororovém reFrankensteinovi vyplouvá na cestu o dost těžší. Stejně jako u Marx Bros, i tentokrát pracuje Petrů v tandemu s režisérkou Annou Petrželkovou. O scénu tohoto odvážného remixu se postarala Lucie Labajová, o hudbu pak Mario Buzzi.

Intimní děsivá reflexe světa

HaDivadlo se tentokrát ale pustilo na pořádně tenký led. Závěrečná inscenace letošní dramatické linie, která nesla motto Restart, se totiž snaží jít nikoliv na dřeň světa zmítaného krizemi, ale snad až za dřeň samotnou. Před očima diváků se rozehrává intimní děsivá reflexe světa, ve kterém se toulají (ne)lidská monstra odcizená sama sobě i společnosti, která je stvořila. Náročné téma pro herce i pro diváky, kde je možné snadno uklouznout na slupce bolestivě křečovité patetičnosti a přehnaně naturalistické odpornosti. A v HaDivadle to místy také vypadá na nepěkný pád. Ve výsledku to však herecký soubor i diváci přece jen docela obstojně a snad i trochu překvapivě zvládnou.

Děj hry se odehrává v ledové zemi, kam před neurčitě dlouhou dobou jako archetypičtí vyvrhelové společnosti odešla pětice novodobých Frankensteinů. Mezi mrznoucími se na kře choulí dojemný Cyril Drozda jako stařec, který křečovitě nechce být na obtíž, a nekonečným vylepšováním člověka posedlá Erika Stárková, která si na svou vědu vydělává prodejem vlastního těla.

Postavy ve hře jsou hyeny

K nepřehlédnutí je i všechno a vše neupřímně milující buddhistka Simona Peková, excentrický maniodepresivní rozhlasák Martin Siničák, který potřebuje lidi a zároveň před nimi prchá, i mysticky nečitelný a tichý podivín Jan Lepšík. Všechny postavy se hlasitě vyznávají ze svých posedlostí a běsů. Milují, znásilňují, zachraňují, zabíjejí a v závěru hry se i požírají. To vše jako hyeny, kdy „Já" je v centru dění. Jedinou výjimkou je občas proběhnuvší tichý a z maličkosti se dětinsky radující Eskymák v podání Marie Ludvíkové.

Divák místy obtížně chytá nit, avšak z podstaty věci u her, které mají ambici vysvětlit, anebo naopak zkomplikovat svět, se určitá zmatenost dá očekávat. Do příběhu jsou v různých intervalech promítány nápisy jako Pohoda, Bezstarostnost, Krása, Něha, Láska a další, které společně s výraznými hudebními předěly působí jako ostré protiklady tomu, co se děje na scéně. A nejspíše mají ještě více gradovat divákovo napětí, překvapení, šok a strach. Jenže divák není guma, kterou lze nekonečně natahovat. Jednou prostě praskne. Výbuchy smíchu v závěrečných nejabsurdnějších scénách ukazují, že už je toho zkrátka dost.

Největší slabinou reFrankensteina je jeho fetiš. To, že se snaží být za každou cenu co nejvíce působivý a šokující. Je posedlý ukázat mnohem víc, než si i v napětí a běsech libující divák dokáže a chce představit. Kusy lidského masa v zakrvácených ústech, od těla oddělené ruce, nohy a jedno prso jsou jen střípek z celé plejády nechutností. I přesto je však reFrankenstein zajímavým pokusem, který ve všech adaptacích na téma apokalypsy světa hned tak nezapadne. Pokud by však reFrankenstein trochu ubral plyn a pokusil se zajímavé jednotlivosti a repliky postav lépe a hlouběji zpracovat, ať už je toto sousloví jakkoliv zprofanované, mohl zanechat v divácích ještě syrovější stopu.

IVA ČERNÁ
Autorka je publicistka

Autor: Redakce

26.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies