VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svižná groteska Louis a Louisa má didaktické finále

Jižní Čechy /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Jihočeské divadlo uvedlo německou hru Louis a Louisa. Pobaví v ní i nové posily souboru Tereza Vítů a Jiří Suchý z Tábora.

9.5.2014
SDÍLEJ:

Nová komedie Jihočeského divadla Louis a Louisa.Foto: Deník/ Václav Pancer

Na počátku byla nejspíš hříčka. David Gieselmann a Klaus Schumacher možná jen z bujnosti začali rozvíjet vtip, co by se stalo, kdyby děcko z rozvojové země, finančně podporované blahobytnými Němci, po letech své dobrodince navštívilo. Výsledkem se stala groteska o střetu odlišných kultur, představ a morálek Louis a Louisa, kterou v překladu Michala Kotrouše zařadilo na svůj repertoár Jihočeské divadlo.

Hru režisér Ivan Krejčí nastudoval v prostorách Malého divadla. Dobrá volba. Studiový charakter této scény a její uvolněné prostředí si rozumí se stylem díla, herce navíc nutí k odlišnému, více civilnímu herectví.  Celý děj se odehrává ve sklepě domu německé rodiny Tremmelových – scénograf Milan David tento klaustrofobický prostor pojal jako sterilní a přetechnizované prostředí, kterému vévodí počítače, webkamery a zahradní technika. Hřejivost domova je pak zastoupena mrazákem a mikrovlnkou. Ostatně i sami Tremmelovi jsou na první pohled exkluzivní a sterilní – otec Karl (Roman Nevěčný), zubní chirurg se zálibou v technice, je oděn do obleku s motýlkem 
a prostřednictvím webkamer, kterými prošpikoval celý dům, s nelibostí sleduje románek své dcery Louisy 
s 'adoptivním', avšak již poněkud přerostlým jihoamerickým chlapečkem Louisem (Tomáš Drápela). Matka Mia (Jaroslava Červenková) v šik saténovém domácím oděvu 
a se sklenkou červeného v ruce z nudy experimentuje s recepty zahraniční kuchyně, dospívající dcera Louisa (Tereza Vítů) se opájí idealizovanými představami o lásce 
a spravedlnosti, což jí nebrání být hubatá, paličatá a sebestředná. Galerii figurek doplňuje Theo (Jiří Suchý z Tábora), bratr pěti sester, milovník badmintonu a nudný Louisin nápadník, kterého se Karl pokouší využít jako zbraň vůči temperamentnímu Louisovi.

Nová komedie Jihočeského divadla Louis a Louisa.

Karikaturnost postav podtrhuje způsob vyjadřování 
i styl oblečení, režisér navíc do jejich charakteristik zlehka zapracoval i české stereotypy – správný Jihoameričan, který rozpaluje v ženách krev, přece musí mít svaly, na krku křížek, za doprovodu ukulele zpívá Cucurrucucu a vlní se 
v bocích, maloměšťák se naopak pozná podle toho, že poslouchá Karla Gotta (ovšem 
v německé verzi).
Právě oněch pět novodobých komických typů se stalo hlavními aktéry intimního rodinného dramatu, které ve vyhrocené podobě relativizuje normy západoevropské společnosti, její povrchní morálku i hodnoty. Divák se groteskním postavám a situacím, v nichž nechybí nadsázka, erotický podtext, odkazy 
k současné pop kultuře a pro ostřejší slovo se nejde daleko, od srdce zasměje. Možná i tiše souhlasí s některými výhradami proti 'divošskému' třetímu světu, které zde zazní, ale není slušné je říkat nahlas. Určitá tíseň v něm však zůstane. Pro starý kontinent totiž není výsledný obraz příliš lichotivý. Jediným spravedlivým je nakonec vlastně jenom Louis, o němž se mnoho neví a pro nějž je pravda relativní, dokonale se však přizpůsobuje povrchní a romantizující představě Tremmelových o Jižní Americe. Jasné sdělení, že Západoevropan vidí jen to, co vidět chce, prochází celou hrou, autoři jej bohužel ještě zdůraznili i urputně didaktickou závěrečnou scénou, v níž Louis účtuje přes webkameru se svou hostitelskou rodinou.

Ivan Krejčí dal hře patřičnou zběsilost, občas takřka filmový střih a svižné tempo, které však trochu polevilo 
v druhé polovině. Větší prostor si vedle tradičních opor souboru vydobyly i jeho mladé posily – Tereza Vítů a především Jiří Suchý z Tábora, který svojí kreací v roli Thea dokázal publikum slušně rozesmát. Hra Louis a Louisa má tudíž i přes jistou povrchní didaktičnost co nabídnout – přitažlivou a svěže ztřeštěnou formou odráží současný evropský svět, pobaví, ale nutí 
i k zamyšlení. Současná německá dramatika může být pro českého diváka zajímavá a srozumitelná – někdy možná i víc než hry z anglosaského světa.

Hodnocení Deníku: 70%





JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička

Autor: Redakce

9.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies