VYBERTE SI REGION

Svižná groteska Louis a Louisa má didaktické finále

Jižní Čechy /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Jihočeské divadlo uvedlo německou hru Louis a Louisa. Pobaví v ní i nové posily souboru Tereza Vítů a Jiří Suchý z Tábora.

9.5.2014
SDÍLEJ:

Nová komedie Jihočeského divadla Louis a Louisa.Foto: Deník/ Václav Pancer

Na počátku byla nejspíš hříčka. David Gieselmann a Klaus Schumacher možná jen z bujnosti začali rozvíjet vtip, co by se stalo, kdyby děcko z rozvojové země, finančně podporované blahobytnými Němci, po letech své dobrodince navštívilo. Výsledkem se stala groteska o střetu odlišných kultur, představ a morálek Louis a Louisa, kterou v překladu Michala Kotrouše zařadilo na svůj repertoár Jihočeské divadlo.

Hru režisér Ivan Krejčí nastudoval v prostorách Malého divadla. Dobrá volba. Studiový charakter této scény a její uvolněné prostředí si rozumí se stylem díla, herce navíc nutí k odlišnému, více civilnímu herectví.  Celý děj se odehrává ve sklepě domu německé rodiny Tremmelových – scénograf Milan David tento klaustrofobický prostor pojal jako sterilní a přetechnizované prostředí, kterému vévodí počítače, webkamery a zahradní technika. Hřejivost domova je pak zastoupena mrazákem a mikrovlnkou. Ostatně i sami Tremmelovi jsou na první pohled exkluzivní a sterilní – otec Karl (Roman Nevěčný), zubní chirurg se zálibou v technice, je oděn do obleku s motýlkem 
a prostřednictvím webkamer, kterými prošpikoval celý dům, s nelibostí sleduje románek své dcery Louisy 
s 'adoptivním', avšak již poněkud přerostlým jihoamerickým chlapečkem Louisem (Tomáš Drápela). Matka Mia (Jaroslava Červenková) v šik saténovém domácím oděvu 
a se sklenkou červeného v ruce z nudy experimentuje s recepty zahraniční kuchyně, dospívající dcera Louisa (Tereza Vítů) se opájí idealizovanými představami o lásce 
a spravedlnosti, což jí nebrání být hubatá, paličatá a sebestředná. Galerii figurek doplňuje Theo (Jiří Suchý z Tábora), bratr pěti sester, milovník badmintonu a nudný Louisin nápadník, kterého se Karl pokouší využít jako zbraň vůči temperamentnímu Louisovi.

Nová komedie Jihočeského divadla Louis a Louisa.

Karikaturnost postav podtrhuje způsob vyjadřování 
i styl oblečení, režisér navíc do jejich charakteristik zlehka zapracoval i české stereotypy – správný Jihoameričan, který rozpaluje v ženách krev, přece musí mít svaly, na krku křížek, za doprovodu ukulele zpívá Cucurrucucu a vlní se 
v bocích, maloměšťák se naopak pozná podle toho, že poslouchá Karla Gotta (ovšem 
v německé verzi).
Právě oněch pět novodobých komických typů se stalo hlavními aktéry intimního rodinného dramatu, které ve vyhrocené podobě relativizuje normy západoevropské společnosti, její povrchní morálku i hodnoty. Divák se groteskním postavám a situacím, v nichž nechybí nadsázka, erotický podtext, odkazy 
k současné pop kultuře a pro ostřejší slovo se nejde daleko, od srdce zasměje. Možná i tiše souhlasí s některými výhradami proti 'divošskému' třetímu světu, které zde zazní, ale není slušné je říkat nahlas. Určitá tíseň v něm však zůstane. Pro starý kontinent totiž není výsledný obraz příliš lichotivý. Jediným spravedlivým je nakonec vlastně jenom Louis, o němž se mnoho neví a pro nějž je pravda relativní, dokonale se však přizpůsobuje povrchní a romantizující představě Tremmelových o Jižní Americe. Jasné sdělení, že Západoevropan vidí jen to, co vidět chce, prochází celou hrou, autoři jej bohužel ještě zdůraznili i urputně didaktickou závěrečnou scénou, v níž Louis účtuje přes webkameru se svou hostitelskou rodinou.

Ivan Krejčí dal hře patřičnou zběsilost, občas takřka filmový střih a svižné tempo, které však trochu polevilo 
v druhé polovině. Větší prostor si vedle tradičních opor souboru vydobyly i jeho mladé posily – Tereza Vítů a především Jiří Suchý z Tábora, který svojí kreací v roli Thea dokázal publikum slušně rozesmát. Hra Louis a Louisa má tudíž i přes jistou povrchní didaktičnost co nabídnout – přitažlivou a svěže ztřeštěnou formou odráží současný evropský svět, pobaví, ale nutí 
i k zamyšlení. Současná německá dramatika může být pro českého diváka zajímavá a srozumitelná – někdy možná i víc než hry z anglosaského světa.

Hodnocení Deníku: 70%





JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička

Autor: Redakce

9.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies