VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Temno v Blackoutu střídá groteska a spása nikde

České Budějovice /RECENZE/ - Chovají se lidé v extrémních situacích jako hrdinové, nebo spíš platí přísloví, člověk člověku vlkem? I na tuto otázku se snaží ve své nové hře odpovědět Olga Šubrtová a Martin Glaser.

17.1.2014
SDÍLEJ:

Groteskní thriller Blackout v Jihočeském divadle.Foto: Deník/Václav Pancer

Co se stane, když Evropu postihne dlouhodobý výpadek elektřiny? Dokáže se této situaci člověk přizpůsobit, nebo se s nefungujícím elektrickým vypínačem zhroutí všechny jeho dosavadní jistoty i morálka? Od hry Blackout, kterou nasadilo Jihočeské divadlo na repertoár rok po prorokovaném kolapsu západní civilizace, však není možné čekat žádnou hollywoodskou zápletku – nikdo se neobětuje pro záchranu druhých, chybí i kulisy rozpadajícího se velkoměsta a nekoná se žádný happy end. Hra je totiž především intimním dramatem čtyř partnerských dvojic různého věku a pohlaví a jednoho nebezpečného devianta. Všichni se naneštěstí sejdou uprostřed zasněžených lesů v malé maringotce, kde jsou nuceni trávit čas, než se tok spásné elektrické energie opět obnoví.

A právě v tomto čekání je největší beznaděj celého příběhu. Jeho protagonisté se totiž nedokáží přizpůsobit nové „bezproudé" životní situaci a pořád čekají na obnovu elekrického vedení. Spásný okamžik však i přes několik nadějí nepřichází. I přes toto temné vyznění však příběh nabízí velkou míru zábavy – groteskní scény, vtipné dialogy či nevědomé záměny totiž plynule střídají dramatické 
a vypjaté okamžiky. Velmi civilně působí i kostýmy, které 
s výjimkou tak trochu neonacistického úboru delikventa Václava žádnou z postav nijak výrazně necharakterizují. Mnohem větší význam má mluva – ve způsobu uvažování a konstrukci vět se totiž odráží vzdělání, sociální postavení i morálka hrdinů. Rozdíl mezi penzionovaným středoškolským profesorem a jeho ženou, alibistickou střední generací, naivními teenagery a vulgárním delikventem je tak zcela zřejmý.

Groteskní thriller Blackout v Jihočeském divadle.

Pro režie Martina Glasera je poměrně netypická takřka dokumentární výprava Pavla Krejčího – dojem zasněžených plání sugeruje bílé plátno a na jeviště technici komplikovaně vtáhnou skutečnou maringotku. S použitou elektronickou, space rockovou a nu metalovou hudbou ale tyhle obyčejné kulisy fungují skvěle.

Ačkoliv to zpočátku vypadá, že Blackout bude vyprávěn z perspektivy čtyřicátníka Romana (hostující Viktor Limr), hra ve skutečnosti žádného hlavního hrdinu nemá. Podle vývoje situace totiž na sebe ve svižném sledu postupně strhávají pozornost všichni účinkující. Ti jsou skvěle sehraní a díky dobře napsaným dialogům (Martin Glaser zkrátka zná své herce 
a ví, co jim sedí) podávají snadno uvěřitelné výkony. Pouze ve vrcholně dramatické scéně, kdy delikvent Václav se všemi dlouho a nevybíravě manipuluje, by možná nějaké drobné proškrtnutí nebylo na škodu.

Blackout však není jen existenciální tragikomedií. Je 
v něm plno odkazů na soudobou českou populární kulturu, které mohou či nemusejí být rozšifrovány. Většina Čechů určitě snadno rozklíčuje vtip na legendární Studnu, jméno emeritního středoškolského profesora (Jaroslav Žák) je také poměrně výmluvné. Ostatně v souvislosti s Žákovou hrou Škola základ života se odkrývá i další možná rovina Blackoutu – totiž inspirace v hrách, které Jihočeské divadlo uvedlo v minulých sezonách. Ať už byly tyto odkazy vědomé, či ne, určitou podobnost některých situací 
a zápletek třeba s Hostinou dravců, s hrou V pravé poledne či s Kivá cadla není možné přehlédnout.

Autorský počin Olgy Šubrtové a Martina Glasera je tak jakousi labutí písní, kterým se tato dvojice s Jihočeským divadlem v nejlepší formě loučí (Martin Glaser zde v únoru končí – pozn. red.). I to je důvod, proč Blackout bude jistě budit emoce. Chladným však tato hra nenechá ani náhodného diváka. Donutí jej k zamyšlení, možná i ke zpytování svědomí. Anebo jej rozčílí svou vyhroceností a vulgarismy. V takovém případě je však vždycky lepší a důstojnější odejít, než polohlasně reptat a dokazovat tím svůj zdánlivý jemnocit a úroveň.

HODNOCENÍ: 80%

.

.

JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička
(Psáno z premiéry 10. 1. 2014).

Autor: Redakce

17.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies