VYBERTE SI REGION

Temno v Blackoutu střídá groteska a spása nikde

České Budějovice /RECENZE/ - Chovají se lidé v extrémních situacích jako hrdinové, nebo spíš platí přísloví, člověk člověku vlkem? I na tuto otázku se snaží ve své nové hře odpovědět Olga Šubrtová a Martin Glaser.

17.1.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
19 fotografií
Groteskní thriller Blackout v Jihočeském divadle.

Groteskní thriller Blackout v Jihočeském divadle.Foto: Deník/Václav Pancer

Co se stane, když Evropu postihne dlouhodobý výpadek elektřiny? Dokáže se této situaci člověk přizpůsobit, nebo se s nefungujícím elektrickým vypínačem zhroutí všechny jeho dosavadní jistoty i morálka? Od hry Blackout, kterou nasadilo Jihočeské divadlo na repertoár rok po prorokovaném kolapsu západní civilizace, však není možné čekat žádnou hollywoodskou zápletku – nikdo se neobětuje pro záchranu druhých, chybí i kulisy rozpadajícího se velkoměsta a nekoná se žádný happy end. Hra je totiž především intimním dramatem čtyř partnerských dvojic různého věku a pohlaví a jednoho nebezpečného devianta. Všichni se naneštěstí sejdou uprostřed zasněžených lesů v malé maringotce, kde jsou nuceni trávit čas, než se tok spásné elektrické energie opět obnoví.

A právě v tomto čekání je největší beznaděj celého příběhu. Jeho protagonisté se totiž nedokáží přizpůsobit nové „bezproudé" životní situaci a pořád čekají na obnovu elekrického vedení. Spásný okamžik však i přes několik nadějí nepřichází. I přes toto temné vyznění však příběh nabízí velkou míru zábavy – groteskní scény, vtipné dialogy či nevědomé záměny totiž plynule střídají dramatické 
a vypjaté okamžiky. Velmi civilně působí i kostýmy, které 
s výjimkou tak trochu neonacistického úboru delikventa Václava žádnou z postav nijak výrazně necharakterizují. Mnohem větší význam má mluva – ve způsobu uvažování a konstrukci vět se totiž odráží vzdělání, sociální postavení i morálka hrdinů. Rozdíl mezi penzionovaným středoškolským profesorem a jeho ženou, alibistickou střední generací, naivními teenagery a vulgárním delikventem je tak zcela zřejmý.

Groteskní thriller Blackout v Jihočeském divadle.

Pro režie Martina Glasera je poměrně netypická takřka dokumentární výprava Pavla Krejčího – dojem zasněžených plání sugeruje bílé plátno a na jeviště technici komplikovaně vtáhnou skutečnou maringotku. S použitou elektronickou, space rockovou a nu metalovou hudbou ale tyhle obyčejné kulisy fungují skvěle.

Ačkoliv to zpočátku vypadá, že Blackout bude vyprávěn z perspektivy čtyřicátníka Romana (hostující Viktor Limr), hra ve skutečnosti žádného hlavního hrdinu nemá. Podle vývoje situace totiž na sebe ve svižném sledu postupně strhávají pozornost všichni účinkující. Ti jsou skvěle sehraní a díky dobře napsaným dialogům (Martin Glaser zkrátka zná své herce 
a ví, co jim sedí) podávají snadno uvěřitelné výkony. Pouze ve vrcholně dramatické scéně, kdy delikvent Václav se všemi dlouho a nevybíravě manipuluje, by možná nějaké drobné proškrtnutí nebylo na škodu.

Blackout však není jen existenciální tragikomedií. Je 
v něm plno odkazů na soudobou českou populární kulturu, které mohou či nemusejí být rozšifrovány. Většina Čechů určitě snadno rozklíčuje vtip na legendární Studnu, jméno emeritního středoškolského profesora (Jaroslav Žák) je také poměrně výmluvné. Ostatně v souvislosti s Žákovou hrou Škola základ života se odkrývá i další možná rovina Blackoutu – totiž inspirace v hrách, které Jihočeské divadlo uvedlo v minulých sezonách. Ať už byly tyto odkazy vědomé, či ne, určitou podobnost některých situací 
a zápletek třeba s Hostinou dravců, s hrou V pravé poledne či s Kivá cadla není možné přehlédnout.

Autorský počin Olgy Šubrtové a Martina Glasera je tak jakousi labutí písní, kterým se tato dvojice s Jihočeským divadlem v nejlepší formě loučí (Martin Glaser zde v únoru končí – pozn. red.). I to je důvod, proč Blackout bude jistě budit emoce. Chladným však tato hra nenechá ani náhodného diváka. Donutí jej k zamyšlení, možná i ke zpytování svědomí. Anebo jej rozčílí svou vyhroceností a vulgarismy. V takovém případě je však vždycky lepší a důstojnější odejít, než polohlasně reptat a dokazovat tím svůj zdánlivý jemnocit a úroveň.

HODNOCENÍ: 80%

.

.

JITKA RAUCHOVÁ
Autorka je kulturní historička
(Psáno z premiéry 10. 1. 2014).

Autor: Redakce

17.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký astronaut českého původu Eugene Cernan v roce 2008 navštívil Českou republiku. V pozadí Cernanova vnučka Ashley.
2 10

Zemřel astronaut Eugene Cernan. Poslední muž, jenž stanul na Měsíci

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies