Glazarové Advent v Budějovicích: Tichá a silná je bolest beskydských hor

České Budějovice /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Hrou Advent se Jihočeské divadlo vrací na moravskou dědinu. Režisér Martin Františák vyhmátl nadčasové konflikty… Scéna je přetažená jemným plátnem, za ním se rýsují postavy. Ozývá se zoufalé volání jména ztraceného chlapce. Pak i zpěv. Začíná Advent.

12.12.2013
19 fotografií
Horská balada Advent podle románu Jarmily Glazarové. V hlavní roli Františy Lenka Krčková (na snímku s Bibianou Šimonovou v roli její matky)

Horská balada Advent podle románu Jarmily Glazarové. V hlavní roli Františy Lenka Krčková (na snímku s Bibianou Šimonovou v roli její matky)Foto: Deník/Václav Pancer

Jarmila Glazarová svůj baladický román napsala v roce 1939 a upozorňovala v něm na problémy tehdejšího venkova – nelehké postavení svobodné matky, manželství z rozumu či falešnost tradiční venkovské morálky. Vyčpělé téma, zdálo by se, za těch 75 let přece i do odlehlých beskydský hor dorazila emancipace. Martin Františák, který Advent dramatizoval i režíroval, ale případné skeptiky přesvědčil
o opaku. Dokázal totiž vyhmátnout konflikty, které zřejmě ve vztahu mužů, žen, rodičů, dětí a sousedů nepřestanou být aktuální nikdy. Nepochopení rodiny, snaha zavděčit se blízkým a společnosti i ze cenu vlastní spokojenosti, partnerské trojúhelníky či komplikovaný vztah dětí s novými partnery svých rodičů – to jsou témata, která pálí nejednoho z nás i dnes.

Tlak okolí, nevoboda, boj za špetku důstojnosti

Děj hry, vlastně celých dvanáct let života Františky Plesníkové, svobodné matky, která pyká za svůj masopustní hřích a nakonec se na naléhání matky i okolí provdá za bohatého staršího statkáře s nedobrou pověstí, se odehrává na pozadí koloběhu života beskydských hor. Klíčové momenty jedince, jeho radosti i žal, jsou organicky spojeny s venkovským cyklem – s masopustem, zabijačkou, podzimním zpracováním úrody či s adventem. Člověk, který zde žije, není pánem svého osudu, jeho život se cele prolíná s prožitky vesnice.

Tento tlak okolí a nesvoboda svazují i Františku, kterou ztvárnila Lenka Krčková. Její výkon byl velmi přesvědčivý především v druhé polovině, kdy jako zklamaná žena bojovala za špetku důstojnosti. Vynikající partnerkou se ostatně Krčkové stala Věra Hlaváčková jako Františčina konkurentka na statku – obhroublá služka Rozína. Rostoucí napětí mezi ženami, které představují povahový, sociální i morální protipól a navíc jsou nucené dělit se o jednoho muže, má podobu pod povrchem doutnající bouře a patří k nejlepším momentům hry.

Jihočeské divadlo uvedlo v české premiéře adaptaci hry na motivy románu Jarmily Glazarové Advent.

Výraznější prostor si vydobyly Bibiana Šimonová (Františčina matka) a Daniela Bambasová jako nekonvenční Vojnicová. A samozřejmě Roman Nevěčný. Tomu, zdá se, úlohy dominantních, ale vnitřně nejistých a slabošských tyranů, jakým je i statkář Jura Podešva, Františčin manžel, padnou skvěle. Ale i ostatní herci dokázali na poměrně malém prostoru vymodelovat životné figurky venkovanů se všemi klady i chybami. Souboru Jihočeského divadla zemité postavy z moravských venkovských dramat znamenitě sedí.

Napětí tepe pod povrchem, Advent je současné a silné dílo

Scéna i kostýmy Marka Cpina, zbarvené do šedi zimní krajiny a barvy krve, účinně násobí pocit chladu a pokrytectví, které v sobě venkované ukrývají. Efektní je i využití předmětů  typických pro provoz statku. Velmi zemitě a syrově působí zejména kravská kůže, němý svědek svatebního handlování. A scéna s nakládáním zelí je téměř nervy drásající – Františčino úsečné krouhání a Rozínino zlostné přešlapování v díži vytvořily atmosféru hustou tak, že… Zbytečné rozpaky a snad
i úsměv proto v této jinak velmi zdařilé výpravě vzbuzuje symbolický strom, vytvořený
z komůrkového polykarbonátu a hnědé samolepící fólie. Tyto materiály sice dnes nejeden venkovan či chalupář ocení na skleníku, s moravskou dědinou ani s atmosférou hry však moc dohromady nejdou.

Advent dokáže diváka i přes zdánlivě nenápadný zevnějšek zasáhnout. Hra není nijak přehnaně expresivní, napětí tepe pod povrchem, příkoří se dějí za němého souhlasu i těch zdánlivě nejbližších. A právě tahle niterná bolest, kterou Františka zažívá a o níž se nemá s kým podělit, tento pocit důvěrně známý téměř každému z nás, činí z Adventu velmi současné a silné dílo.