Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel Skupovy Plzně představuje festival jako loutkový i alternativní

Plzeň /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Hodně změnilo tvář plzeňské Divadlo Alfa od chvíle, kdy se stal jeho ředitelem Tomáš Froyda. Úspěšný šéf s mimořádným rozhledem, manažer ovládající přirozeně a bravurně světové jazyky, ale také duší umělec a bývalý člen hereckého souboru Alfy. Nyní – od 13. do 17. června – jej čeká 28. ročník festivalu českého loutkového a alternativního divadla Skupova Plzeň.

8.6.2010
SDÍLEJ:

Tomáš FroydaFoto: Deník/Vlastimil Leška

Jste jako ředitel hostitelského divadla zákonitě i ředitelem festivalu?

Jako ředitel Divadla Alfa, které je organizátorem festivalu, odpovídám i za Skupovu Plzeň – tedy za celkovou organizaci a hospodaření festivalu. Nechápu však tuto svoji odpovědnost jako nějakou novou funkci, koneckonců s ní není spojena ani speciální smlouva ani žádný zvláštní plat. Starat se o nejstarší profesionální divadelní festival v České republice, potažmo v celém Československu, je automatický závazek a hlavně zajímavá výzva pro každého ředitele Alfy.

Na první pohled jste změnil Alfu. Víc hrajete pro dospělé, pravidelně přijíždějí hostující soubory s pozoruhodnými inscenacemi. Dokonce i za novou fasádu se divadlo dočkalo ocenění. Jste se všemi změnami spokojen?

Nejsem nespokojen. Hodnotit by ale měli hlavně ti, pro které naše úsilí vynakládáme – tedy diváci. Pokud mohu vyjádřit svůj osobní pohled, tak myslím, že jsme se s naším týmem pustili zajímavým směrem a odvedli kus práce. Máme dobré recenze i ohlasy běžné veřejnosti. Jsme v našem oboru a typu divadelního umění úspěšní a žádaní doma i v zahraničí, reprezentujeme Plzeň a celou Českou republiku po světě. Naše inscenace se dočkaly řady českých i zahraničních cen. Podařilo se nám získat ke spolupráci pozoruhodné a inspirativní divadelní tvůrce. Zapojili jsme se do zajímavého evropského projektu Platforma 11+, v jehož rámci spolupracujeme se dvanácti divadly z jedenácti zemí Evropy. Důraz klademe i na estetickou kvalitu prostředí divadla i budovy samotné. Určitě ale nemůžeme a ani nechceme usnout na vavřínech. Vždycky si říkám, zda to či ono nemohlo být ještě lepší, jestli jsme tomu dali dost a udělali maximum. Prostě – hlavně se nespokojit. Máme s kolegy do budoucích let spoustu plánů, a to jak těch divadelních a uměleckých, tak i těch divadelní prostředí zvelebujících.

Má se divák připravit na to, že bude proměněná také Skupova Plzeň?

Jestli máme v České republice něčeho opravdu hodně, tak divadelních festivalů. Má–li mít Skupovka v této záplavě přehlídek své obhajitelné místo, musí být jasně vyprofilovaná a mít promyšlenou koncepci, zkrátka její existence musí dávat smysl. Bylo by zbytečné a neobhajitelné, aby program plzeňského festivalu s menšími či většími obměnami kopíroval nabídku jiných divadelních přehlídek v Čechách. Snažíme se tedy koncipovat Skupovu Plzeň jako reprezentativní výběr českého loutkového a alternativního divadla, mimo jiné pro zahraniční hosty s cílem podpořit propagaci a export tohoto typu divadelního umění do zahraničí. Při sestavování programu sledujeme hlavně kvalitativní kritéria.

Co je hlavním záměrem, cílem, snahou letošního ročníku?

S dramaturgem Pavlem Vašíčkem jsme si řekli, že Skupovka musí odrážet dlouhodobější tendence v našem oboru, a do podtitulu festivalu jsme doplnili vedle slova „loutkové“ také „alternativní“ divadlo. Hranice mezi divadlem „loutkovým“ a “neloutkovým“ se i nadále rozostřují, ať se nám to líbí nebo ne. Dogmatické lpění na „loutkovosti“ není – už po nějaký čas – udržitelné. Rozhodli jsme se tedy rozšířit podtitul našeho festivalu o slůvko „alternativní“ proto, abychom umožnili „zákonné“ přijetí do festivalového programu i takovým inscenacím, jež s loutkami – hmotou – pracují sporadicky, ale lze je vztáhnout pod výše uvedené slůvko. Dramaturgické zaměření letošního ročníku na vyšší věkové stupně, mládež a dospělé, jak tomu bylo u minulého ročníku, zůstává nezměněno.

Tomáš Froyda

Má dramaturgie stěžejní téma? Podle jakého klíče a kdo festivalová představení vybíral?

Stěžejní téma dáno není, byť ex post některá zajímavá společná témata vykrystalizovala. Například několik představení se zabývá významnými českými i světovými osobnostmi. Takový je Lynch Buchet a loutek, Tmavomodrý svět (naruby) pražské DAMU na motivy života a písní Jaroslava Ježka, Polévka stydne aneb Vzlety mysli Mistra Leonarda Divadla Cirkus žebřík či Hom– mage á Chagall polského Teatru Grotesky z Krakova. Tři festivalové tituly spojuje politické téma – Putin lyžuje Divadla Líšeň, Hon na jednorožce pražského Minoru o politickém stíhání v 50. letech a opět Tmavomodrý svět vykreslující Ježkovy pocity při útěku před nacismem. Program je výsledkem výběru programové rady, avšak největší práci s přípravou dramaturgie odvedl Pavel Vašíček, který českou scénu dlouhodobě sleduje. Klíč byl zcela jednoduchý – kvalita, pozoruhodnost, osobitost a inspirativnost. Pokud bych měl soudit podle zájmu diváků o vstu– penky, velmi atraktivní určitě bude La Putyka.

Díky jménu Josefa Skupy je s festivalem navždy v těsném spojení i Divadlo Spejbla a Hurvínka. Přijede letos se svými slavnými loutkami narozenými v Plzni?

V nabídce Divadla Spejbla a Hurvínka jsme bohužel nenašli takový počin, který by nás zaujal natolik, abychom jej pozvali do programu. Nutno také říci, že tato pražská scéna se o účast na festivalu ani nezajímala.

Hodláte nadále proměňovat tvář festivalu i Alfy? Jaká to má být vlastně přehlídka a jaké divadlo – víc pro dospívající a dospělé než pro děti? Loutkové i alternativní?

Ani festival ani Alfa nemohou ignorovat vývoj našeho divadelního oboru, který od čistě loutkového divadla směřuje k alternativnosti a větší syntéze divadelních výrazových prostředků. Současné loutkové a alternativní divadlo využívá vedle loutek a předmětů také prvky akrobacie, fyzického divadla, velmi důležitá je složka výtvarná, hudební i pohybová. V Alfě pěstujeme takový divadelní desetiboj, v němž loutkařina je – a věřím, že i zůstane – naší špičkovou disciplínou. Letošní program Skupovy Plzně je, jak již bylo řečeno, spíše pro starší děti. Mám ale zkušenosti, že dobré loutkové či alternativní představení baví stejně malého i velkého diváka.

Autor: Petr Dvořák

8.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Martina Sáblíková na slavnostním otevření nově zrekonstruovaného rychlobruslařského oválu ve Žďáře nad Sázavou.
1 22

Sáblíková bude pokračovat i po Pchjongčchangu

Režisér Kiril Serebrennikov.
1

Vlivný ruský režisér skončil za mřížemi. Měl rozkrádat státní peníze

Škoda dál vyvíjí dostupné auto pro rozvíjející se trhy

I když automobilka Škoda Auto nedávno ukončila jednání o strategickém partnerství s indickou společností Tata Motors, ve vývoji levného vozu pro rozvíjející se trhy prý pokračuje. Objevit by se měl v roce 2020. 

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Nejvyšší žalobce Zeman bude vypovídat. Pelikán ho zbavil mlčenlivosti

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se nakonec rozhodl zbavit mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Učinil tak poté, co mu dnes sněmovní komise pro vyšetřování úniku informací z vyšetřovacích spisů objasnila důvody, proč chce žalobce vyslechnout. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení