VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel Skupovy Plzně představuje festival jako loutkový i alternativní

Plzeň /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Hodně změnilo tvář plzeňské Divadlo Alfa od chvíle, kdy se stal jeho ředitelem Tomáš Froyda. Úspěšný šéf s mimořádným rozhledem, manažer ovládající přirozeně a bravurně světové jazyky, ale také duší umělec a bývalý člen hereckého souboru Alfy. Nyní – od 13. do 17. června – jej čeká 28. ročník festivalu českého loutkového a alternativního divadla Skupova Plzeň.

8.6.2010
SDÍLEJ:

Tomáš FroydaFoto: Deník/Vlastimil Leška

Jste jako ředitel hostitelského divadla zákonitě i ředitelem festivalu?

Jako ředitel Divadla Alfa, které je organizátorem festivalu, odpovídám i za Skupovu Plzeň – tedy za celkovou organizaci a hospodaření festivalu. Nechápu však tuto svoji odpovědnost jako nějakou novou funkci, koneckonců s ní není spojena ani speciální smlouva ani žádný zvláštní plat. Starat se o nejstarší profesionální divadelní festival v České republice, potažmo v celém Československu, je automatický závazek a hlavně zajímavá výzva pro každého ředitele Alfy.

Na první pohled jste změnil Alfu. Víc hrajete pro dospělé, pravidelně přijíždějí hostující soubory s pozoruhodnými inscenacemi. Dokonce i za novou fasádu se divadlo dočkalo ocenění. Jste se všemi změnami spokojen?

Nejsem nespokojen. Hodnotit by ale měli hlavně ti, pro které naše úsilí vynakládáme – tedy diváci. Pokud mohu vyjádřit svůj osobní pohled, tak myslím, že jsme se s naším týmem pustili zajímavým směrem a odvedli kus práce. Máme dobré recenze i ohlasy běžné veřejnosti. Jsme v našem oboru a typu divadelního umění úspěšní a žádaní doma i v zahraničí, reprezentujeme Plzeň a celou Českou republiku po světě. Naše inscenace se dočkaly řady českých i zahraničních cen. Podařilo se nám získat ke spolupráci pozoruhodné a inspirativní divadelní tvůrce. Zapojili jsme se do zajímavého evropského projektu Platforma 11+, v jehož rámci spolupracujeme se dvanácti divadly z jedenácti zemí Evropy. Důraz klademe i na estetickou kvalitu prostředí divadla i budovy samotné. Určitě ale nemůžeme a ani nechceme usnout na vavřínech. Vždycky si říkám, zda to či ono nemohlo být ještě lepší, jestli jsme tomu dali dost a udělali maximum. Prostě – hlavně se nespokojit. Máme s kolegy do budoucích let spoustu plánů, a to jak těch divadelních a uměleckých, tak i těch divadelní prostředí zvelebujících.

Má se divák připravit na to, že bude proměněná také Skupova Plzeň?

Jestli máme v České republice něčeho opravdu hodně, tak divadelních festivalů. Má–li mít Skupovka v této záplavě přehlídek své obhajitelné místo, musí být jasně vyprofilovaná a mít promyšlenou koncepci, zkrátka její existence musí dávat smysl. Bylo by zbytečné a neobhajitelné, aby program plzeňského festivalu s menšími či většími obměnami kopíroval nabídku jiných divadelních přehlídek v Čechách. Snažíme se tedy koncipovat Skupovu Plzeň jako reprezentativní výběr českého loutkového a alternativního divadla, mimo jiné pro zahraniční hosty s cílem podpořit propagaci a export tohoto typu divadelního umění do zahraničí. Při sestavování programu sledujeme hlavně kvalitativní kritéria.

Co je hlavním záměrem, cílem, snahou letošního ročníku?

S dramaturgem Pavlem Vašíčkem jsme si řekli, že Skupovka musí odrážet dlouhodobější tendence v našem oboru, a do podtitulu festivalu jsme doplnili vedle slova „loutkové“ také „alternativní“ divadlo. Hranice mezi divadlem „loutkovým“ a “neloutkovým“ se i nadále rozostřují, ať se nám to líbí nebo ne. Dogmatické lpění na „loutkovosti“ není – už po nějaký čas – udržitelné. Rozhodli jsme se tedy rozšířit podtitul našeho festivalu o slůvko „alternativní“ proto, abychom umožnili „zákonné“ přijetí do festivalového programu i takovým inscenacím, jež s loutkami – hmotou – pracují sporadicky, ale lze je vztáhnout pod výše uvedené slůvko. Dramaturgické zaměření letošního ročníku na vyšší věkové stupně, mládež a dospělé, jak tomu bylo u minulého ročníku, zůstává nezměněno.

Tomáš Froyda

Má dramaturgie stěžejní téma? Podle jakého klíče a kdo festivalová představení vybíral?

Stěžejní téma dáno není, byť ex post některá zajímavá společná témata vykrystalizovala. Například několik představení se zabývá významnými českými i světovými osobnostmi. Takový je Lynch Buchet a loutek, Tmavomodrý svět (naruby) pražské DAMU na motivy života a písní Jaroslava Ježka, Polévka stydne aneb Vzlety mysli Mistra Leonarda Divadla Cirkus žebřík či Hom– mage á Chagall polského Teatru Grotesky z Krakova. Tři festivalové tituly spojuje politické téma – Putin lyžuje Divadla Líšeň, Hon na jednorožce pražského Minoru o politickém stíhání v 50. letech a opět Tmavomodrý svět vykreslující Ježkovy pocity při útěku před nacismem. Program je výsledkem výběru programové rady, avšak největší práci s přípravou dramaturgie odvedl Pavel Vašíček, který českou scénu dlouhodobě sleduje. Klíč byl zcela jednoduchý – kvalita, pozoruhodnost, osobitost a inspirativnost. Pokud bych měl soudit podle zájmu diváků o vstu– penky, velmi atraktivní určitě bude La Putyka.

Díky jménu Josefa Skupy je s festivalem navždy v těsném spojení i Divadlo Spejbla a Hurvínka. Přijede letos se svými slavnými loutkami narozenými v Plzni?

V nabídce Divadla Spejbla a Hurvínka jsme bohužel nenašli takový počin, který by nás zaujal natolik, abychom jej pozvali do programu. Nutno také říci, že tato pražská scéna se o účast na festivalu ani nezajímala.

Hodláte nadále proměňovat tvář festivalu i Alfy? Jaká to má být vlastně přehlídka a jaké divadlo – víc pro dospívající a dospělé než pro děti? Loutkové i alternativní?

Ani festival ani Alfa nemohou ignorovat vývoj našeho divadelního oboru, který od čistě loutkového divadla směřuje k alternativnosti a větší syntéze divadelních výrazových prostředků. Současné loutkové a alternativní divadlo využívá vedle loutek a předmětů také prvky akrobacie, fyzického divadla, velmi důležitá je složka výtvarná, hudební i pohybová. V Alfě pěstujeme takový divadelní desetiboj, v němž loutkařina je – a věřím, že i zůstane – naší špičkovou disciplínou. Letošní program Skupovy Plzně je, jak již bylo řečeno, spíše pro starší děti. Mám ale zkušenosti, že dobré loutkové či alternativní představení baví stejně malého i velkého diváka.

Autor: Petr Dvořák

8.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Ilustrační foto
22

V USA zemřel hráč PC her během 24hodinového herního maratonu

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Na tiskovku Bílého domu nepustili novináře řady významných médií

Bílý dům dnes zakázal zpravodajům několika významných amerických médií vstup na tiskovou konferenci prezidentského mluvčího Seana Spicera. Oznámil to list The New York Times. Podle amerického deníku jde o událost, která je ve vztazích mezi kanceláří prezidenta USA a médii zcela mimořádná.

Ruská loď dopravila na ISS nový skafandr, klobásky, kaši i filmy

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes přistála ruská nákladní loď Progress MS-05. Loď se po osmačtyřicetihodinovém letu připojila k ISS automaticky, uvedl zpravodaj agentury Interfax ze střediska řízení letu v Koroljovu u Moskvy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies