VYBERTE SI REGION

Režisér Alexander Galperin: Smrt vnímá Caligula jako spravedlivý trest i nutné zlo

Most /ROZHOVOR/ – Není možné zničit vše a zároveň nezničit i sebe. To je motto „Caliguly“, dramatu zdaleka nejen o nechvalně proslulém císaři antického Říma, které Albert Camus napsal proti diktátorským režimům. Jeho inscenaci aktuálně uvádí Městské divadlo v Mostě. Premiéru zde měl Caligula v pátek 17. února, nyní k němu přinášíme rozhovor s Alexandrem Fedorovičem Galperinem, režisérem původem z Bulharska, působícím i v Rusku, Polsku, Izraeli či ve Francii.

22.2.2012
SDÍLEJ:

Hlavní roli římského císaře Caliguly hraje v Mostě Radim Madeja, jeho ženu Caesonii Veronika Valešová. Foto: Ladislav Šeiner

Císař Caligula je obecně považovaný za zápornou a temnou postavu světových dějin. Lze s tím bezvýhradně souhlasit?

Jediným potvrzením jsou kroniky a vzpomínky lidí, kteří žili staletí po něm. Já se však zabývám Caligulou tak, jak mi ho představuje Albert Camus. Je to příležitost udělat most mezi staletími a mluvit skrze prizma věčnosti.

Je taková postava pro divadelní inscenaci vhodnější, vznikne tak pěkné drama?

Samozřejmě. Každý člověk si ve hře může najít téma, které se ho dotýká. Hra má mnoho sociálních aspektů a postihuje celou společnost.

Může být takové představení do jisté míry i určitou obhajobou, rehabilitací císaře „zlosyna“?

Nemám v úmyslu zavést novou interpretaci historie, ani představit nový a originální pohled. Stačí, že jsem měl příležitost zpracovat široký a jasný obraz, plný rozporů, pocitů, myšlenek a vášní.

Časy Caliguly jsou nám předkládány jako doba, kdy si nikdo nebyl jist životem. Chtěl byste tehdy žít, byly ty časy svým způsobem lepší než ty dnes?

Nevím. Byl bych zvědavý. Důležitější ale je, že tehdy byly otázkou MOC a ČLOVĚK. A dnes se zabývám jiným poměrem – ČLOVĚK a MOC. A to bude i předmětem pozornosti diváků.

Jak jste vše pojali inscenačně? Mají vůbec dnes divadla peníze na výpravná představení, či si naopak musí vystačit s náznaky dobových kostýmů a kulis?

Nemůžu teď ve dvou slovech vyložit svůj koncept. Například v mé pracovní knize jsem jej vyčerpávajícím způsobem popsal na 20 stránkách. A to, jestli divadla mají možnost dělat podobná představení, opravdu nevím. Myslím však, že je to dobrá provokace pro všechny tvůrčí profese, které v divadle existují. Tato hra je perlou moderní klasiky a zároveň funguje jako vlna tsunami pro každé divadlo, které se odváží ji zinscenovat.

Bylo snadné, či těžké, najít v souboru mosteckého divadla představitele hlavní role?

Nebylo to jednoduché, ale už jsem se členy mosteckého divadla pracoval, takže jsem už získal určité zkušenosti.

A bylo od začátku logické, že půjde o celosouborovou inscenaci? Je tak tato hra už napsaná, má více postav?

Samotná hra má mnoho postav. My jsme během zkoušení přidali ještě jednou tolik, abychom mohli naplno pracovat s tancem a pohybovými scénami, které jsou součástí širší autorovy představy.

Nebude to představení „s hvězdičkou“? Hra ne vhodná pro 2. stupeň ZŠ „k rozšíření učiva“?

To si nemyslím. Každé obrazové ztvárnění v představení je velmi estetické a sofistikované.

Jste již druhý režisér z Bulharska, který v Mostě působí. Je zde souvislost s vaším kolegou? A jak se vám se souborem pracuje? Obohacuje vás to nějak?

Pracuji v mnoha divadlech v různých zemích. Tento divadelní soubor rozhodně poskytuje možnost vytvoření skutečného divadelního umění. Doufám, že v budoucnu budeme mít možnost dalších setkání s ještě většími tvůrčími výzvami.

O slavném filmu Caligula lze hovořit jako o snímku zčásti pornografickém. Neptám se, zda uvidíme nahé scény, spíše, zda vás neinspirovala jeho atmosféra, běs těch časů při inscenování Caliguly v Mostě.

Neměli bychom dělat paralely mezi hrou a filmem. Ani já, ani Camus se nijak nehlásíme k tomuto subjektivně zpracovanému filmovému projektu, který je podle mého názoru poměrně plochý a jednoduchý. Ten film je šokující, to je ale podle mého názoru vše.

Prozraďte, jak vnímá Caligula ve vaší inscenaci smrt okolo sebe, včetně té kterou rozsévá? A jak nakonec tu vlastní, k níž nezadržitelně směřuje?

Různě. Na začátku jako spravedlivý trest, pak jako nutné zlo, útěk a spásu a nakonec jako velkou chybu, protože smrt problém neřeší…

Má podle vás toto drama nějaké poselství? Co chce a může divákovi říci? Také že lidé a svět se zas až tak moc nemění?

Důležité je, aby tady vždy byli lidé, kteří budou chtít svět změnit!


Autor: Radek Strnad

22.2.2012
SDÍLEJ:

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Na pražském Smíchově aktivisté prodávali "psí maso"

Praha - Ke koupi "vánočních psů" v sobotu vyzývali aktivisté na pražském Smíchově. Protestovali tak proti tradičnímu vánočnímu prodeji a zabíjení kaprů v ulicích. Akci pořádala organizace 269life, která dlouhodobě upozorňuje na utrpení zvířat v různých odvětvích průmyslu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies