VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Režisérka Petra Tejnorová: Divácký názorový rozptyl je to, co mě zajímá

Praha /ROZHOVOR/ – Svou první premiéru si odbyl 19. října ve varšavském multižánrovém centru NInA, ta druhá jej čeká v pondělí 9. listopadu v pražských Jatkách 78. Řeč je o novém divadelním projektu režisérky Petry Tejnorové s názvem Nick, který se zrodil díky spolupráci s produkční společností STK Theatre Concept, v níž vznikají drobné autorské divadelní projekty režijního tandemu SKUTR a jeho spolupracovníků.

9.11.2015
SDÍLEJ:

Nový divadelní projekt režisérky Petry Tejnorové s názvem Nick.Foto: Kateřina Trnková

„Hra je o třináctiletém chlapci Nickovi, který se jednoho dne ztratil a po třech letech se záhadně objeví. Jeho příběh je vyprávěn z pohledu tří postav – samotného Nicka, jeho sestry a policejního vyšetřovatele. Scénář, jehož autorem je Jan Tošovský, je napsaný v podobném duchu jako například knížka nebo film Zmizelá či snímek Rašomon režiséra Akiry Kurosawy, kdy několik svědků (či zainteresovaných) přináší na jednu událost svůj pohled na věc. A je vlastně jen na divákovi, aby se rozhodl, kdo z nich má pravdu, kdo naopak lhal, jaký ten který příběh je, poskládal si střípek ke střípku – a vzal si z toho něco pro sebe. „Bála jsem se, jestli budou tyto zlomy ve scénáři fungovat, ale vesměs se ukázalo, že lidé byli zasáhnutí, místy až rozrušení, měli o čem přemýšlet a tudíž věci přehodnocovat…"vypráví Petra Tejnorová.

Obligátní – co je pravda? Každý si ji může překroutit či vyložit podle svého. Jsou právě rozdílné úhly pohledu na věc to, co vás baví?

Určitě, bylo by pro mě ideální, kdyby z představení každý odešel s vlastní verzí příběhu. Zajímají mě momenty, kdy se publikum rozchází, jedni diváci nevědí, proč se v tenhle moment ti druzí smějí, protože jim to směšné nepřijde a naopak. Divácký názorový rozptyl je to, co mě zajímá – ne jednotné stádo, které přišlo bez zapojení vlastní hlavy zhlédnout „jednu jedinou pravdu", která se na jevišti odehrává, ale ve skutečnosti neexistuje.

Jakou formu jste pro inscenaci o pravdě a fikci zvolila?

Řekla bych, že jde o dokumentární detektivku, což mě fascinuje. Už můj předchozí projekt Nevina se zabýval formou „live cinema", která používá technologii živého filmového střihu a propojení herců s audiovizuální projekcí. Chtěla jsem v té formě pokračovat, takže i v Nickovi se v podstatě pracuje s filmovým jazykem – méně se střihem, spíš jde o kontinuální snímání v rámci jednoho záběru. A jestliže byla hra Nevina mozaikovitým příběhem ve stylu filmu Amores Perros, kdy si postupně skládáte obrázek z toho, co se stalo několika osobám tentýž den, v případě Nicka jsem se chtěla posunout k jednomu příběhu nahlíženému z několika úhlů pohledů, přičemž každá nová informace přináší nejenom tříbení názorů na příběh samotný, ale zároveň i na identitu a charaktery jednotlivých postav.

Kde jste Nickův příběh objevila?

Motiv hry s identitou, kdy se někdo vydává za někoho jiného, mě bavil v knižním i filmovém příběhu Talentovaného pana Ripleye. S kolegy jsme pak začali koukat na různé dokumenty a číst knížky se stejnou tématikou – a našli jsme příběh zmizelého kluka z Texasu. Z něj a z informací, co jsme dostávali, jsme vycházeli. Honza Tošovský vytvářel scénář, který jsme během zkoušení upravovali, až jsme dospěli k finální variantě.

Co samotné obsazení?

Roli sestry hraje Hanka Vagnerová, postavy vyšetřovatele a tajemného nalezence ztvárňují Michal Sieczkowski a Jiří Konvalinka. Prvně dva zmínění už s produkční společností STK Theatre Concept pracovali dřív, Jirka je absolvent DAMU u pana Krobota a navíc je členem kapely Vložte kočku, takže k Nickovi složil i hudbu.

Proč se vlastně premiéra vaší hry uskutečnila v Polsku?

Podali jsme si na ni Visegrádský grant, takže nás ještě čeká její uvedení na Slovensku a v Maďarsku. No, a protože zrovna v našem generálkovém týdnu zkoušeli v Jatkách 78 projekt Family, oslovili jsme partnerské instituce v ostatních zemích, zda bychom se nemohli rozjet k nim. Polsko hned zareagovalo a nabídlo nám na deset dní k dokončení našeho projektu prostory nového audiovizuálního institutu, což mě už z povahy našeho projektu zaujalo. Nakonec jsme ho tam i odpremiérovali.

V Praze máte tedy premiéru v pondělí, budou další reprízy?

Určitě, hned po pražské premiéře odjíždíme do Budapešti a následně do Bratislavy. A od dubna příštího roku by měl být Nick na repertoáru Jatek 78.

Autor: Gabriela Kováříková

9.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Donald Trump
22

Trump vzkazuje: Jsme spojenci

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Praha 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny

Radnice Prahy 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny. V neděli to řekli starosta a mluvčí radnic. Důvodem jsou problémy s parkováním na hranicích současných zón. Kdy přesně by mohly být zóny rozšířeny, zatím ale není jasné. Parkovací zóny byly zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies