VYBERTE SI REGION

Rigoletto je osudová opera i pro mě, říká režisérka Andrea Hlinková

Ústí nad Labem - Ve své době byla opera Rigoletto kontroverzní, dokonce i zakázaná. Dnes už „jen" baví.

13.3.2015
SDÍLEJ:

Generálka Verdiho opery Rigoletto.Foto: Deník/Karel Pech

Zpět na jevišti Severočeského divadla je Rigoletto, jedna z nejslavnějších oper italského operního skladatele Giuseppe Verdiho. Premiéru má v pátek 13. března od 19.00, první reprízu v neděli 15. března od 17.00.

Jako předloha libretistovi jménem Francesco Maria Piave sloužila hra „Král se baví" od Victora Huga. Je o zhýralém francouzském renesančním panovníku Františku I.

V inscenaci s tragickým koncem je jako Vévoda, zpívá ho tenorista Jaroslav Kovacs v alternaci s Nikolajem Višňakovem. Příběh Rigoletta, nešťastného otce kterému svede krásnou šestnáctiletou dceru Gildu právě přelétavý Vévoda, v Ústí nastudovala mladá slovenská režisérka Andrea Hlinková.

Má bohaté zkušenosti ze světa, v Ústí ale pracuje vůbec poprvé.

Je tu krásné divadlo!

„Ústecké divadlo mne okouzlilo, je nádherné a má skvělou akustiku. Takovou jsem nezažila ani v Itálii. Víte, my s Miriam stále máme pocit, že je jeviště malé, že bychom potřebovaly ještě o dva metry prostoru víc. Ale jsme nadšené, máte tu jedno z nejhezčích divadel, které jsem kdy viděla," řekla režisérka.

Scéna a kostýmy pojala Miriam Struhárová moderně až extravagantně. „Oblékla jsem herce do dost netradičních materiálů. Mají ale tu výhodu, že jsou dostupnější a zdaleka ne tak těžké, než kdybychom třeba Gildu, hlavní ženskou postavu, oblékli do bohatých spodniček," vysvětlila.

Negativní emoce

„Podle mě je Rigoletto velmi osudová opera, která se dotýká každého z nás. Ač předloha Viktora Huga vznikla už v 18. století, je to stále živé téma. Negativní emoce a lidská zloba stále přetrvávají, řídí naše kroky, ničí nás. I proto je mi velmi blízká postava nevinné Gildy, zamilované do zvrhlého narcise Vévody. Sama jsem si ve věku sedmnácti let, a stejně let je i naší hrdince, zažila podobné velké zklamání. Do její postavy se tedy umím plně vžít," svěřila se Deníku režisérka Andrea Hlinková.

„Vykreslujeme Vévodu jako zvrhlého narcise, kterému je jedno, jakou ženu dostane, ale ono to tak často i v dnešní době u mužů je," povzdechla si. „Ať se tedy nad sebou dnešní mladí muži zamyslí," řekla. „Boží mlýny totiž melou sice pomalu, ale jistě."

A spolu s kreativní a nápaditou autorkou kostýmů Miriam Struhárovou se pak režisérka shodla: „Vždy přesně víme, co chceme. Vše spolu připravíme už doma a na jevišti už pak jen realizujeme své nápady. Tady pak už nikdy neimprovizujeme."

A hned také prozradila, že po dlouhé době poprvé dělá někde, kde ještě nikdy nebyla.

"Většinou někde znám alespoň jednoho umělce, a zde nikoho. Ale příjemně mne šokovalo, jak přátelský je tu tým, nejen sólisté, musím vyzdvihnout práci se sborem, ti páni byli úplně úžasní. Nikdo se nedíval na hodinky, že už končíme, nestresovali jsme se navzájem. Každý pracoval s láskou, ani při pětihodinových zkouškách nikdo nereptal, to bylo úžasné," je nadšená režisérka Rigoletta.

Jen tak nezapomenou

„Věřím, že jsme vše dotáhli do úspěšného konce a že tato inscenace bude ještě dlouho rezonovat v duších diváků a také na české operní scéně," prozradila Andrea Hlinková.

A koho by z účinkujících takzvaně „vypíchla", označila za nejlepší? „Určitě to hlavní trio Rigoletta, Gildu a Vévodu. I když ty dva tenoristy, Jaroslava Kovacse a Nikolaje Višňakova, bych spojila do jednoho. To by byl ideál."

Dále účinkují v opeře sólisté, sbor a orchestr Severočeského divadla. Hudebního nastudování a dirigentské taktovky se aktuálně v Rigolettovi ujal Miloš Formáček, ředitel ústeckého divadla.

Pěkná a těžká opera

„Opera Rigoletto si zaslouží velké soustředění a pozornost. Chtěla bych jí popřát hodně štěstí, je velmi pěkná, ale těžká. Nelze ji dělat napůl," pochvalovala si spolupráci s realizačním týmem pěvkyně Tereza Mátlová, představitelka Gildy.

Alternuje ji Věra Likérová. „A je pro nás dobře, že Andrejka umí dobře italsky. Nejdřív se nás ptala: Víš, o čem zpíváš? A když to pak přesně víme a cítíme to tak, hodně nám to pomáhá v tom, jak zpíváme," dodala ještě Tereza Mátlová, sólistka ústeckého divadla.

Autor: Radek Strnad

13.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies