VYBERTE SI REGION

Kostýmní výtvarnice Alena Schäferová: Herci mě potřebují

Ostrava /ROZHOVOR/ - „Základním předpokladem navrhování kostýmu je, že vím, kdo danou postavu hraje,“ říká kostýmní výtvarnice a malířka Alena Schäferová. V rozhovoru hovořila o lásce, toleranci, pozitivním myšlení a výtvarném talentu…

25.2.2012
SDÍLEJ:

ALENA SCHÄFEROVÁ.Foto: Petr Berger

Kostýmní výtvarnice není běžné povolání. Jak jste se k němu dostala?

Přestože mi nebylo dopřáno tento obor vystudovat na vysoké škole, dostala jsem šanci pracovat jako kostýmní výtvarnice v ostravském televizním studiu. Přitom jsem se skromně přišla ucházet o psaní titulků.

Asi mi dáte za pravdu, že promyšlený kostým vdechne postavě další dimenzi života, získá zcela jedinečné a nezaměnitelné obrysy. Jak takový kostým vůbec vzniká?

Dobrý kostým vypovídá o době, ve které postava žije, o jejím charakteru, o společenském zařazení, náladě, rozpoložení atd. Herec se díky dobrému kostýmu lépe vcítí do role. Kostým je naprosto nedílnou součástí výtvarného pojetí a tvoří důležitou vizuální stránku celého díla.

Co je pro vás k vytvoření oděvů pro film, televizi, divadlo největší inspirací?

Námět, dobové zařazení, koncepce režiséra a život sám.

S jakými těžkostmi se může kostýmní výtvarnice při své práci setkat? Co řeší nejčastěji?

S nedostatkem peněz a času na realizaci. Nejčastěji řeší, aby výsledný kostým byl v souladu s výtvarným návrhem.

Kostým není jen obyčejné šití oděvů, jsou na něj jistě potřeba různé specifické materiály, komponenty…

U výpravných děl, která mají jednotnou výtvarnou koncepci, jako jsou dobovky nebo pohádky, se mnohdy pracuje s netradičními materiály. Šití scénických kostýmů je řemeslo, které vyžaduje od švadlen znalosti různých specifických technologických postupů, samozřejmě dobových střihů a velkou dávku kreativity.

Realizuje se vám kostým lépe, když víte, kdo ho bude nosit?

Ano. Je to základní předpoklad pro navrhování kostýmů, že vím, kdo danou postavu hraje.

Od nápadu po realizaci uplyne dlouhá cesta. Kterou fázi té „túry“ máte nejraději?

Samotné kreslení a pak kostýmní zkoušky, kde se už rýsuje výsledek mé práce.

Vyjmenovat všechny pohádky, seriály, televizní filmy, divadelní představení, pro které jste navrhovala a realizovala kostýmy, opravdu nelze. Bude těžké vybrat jeden dva, které jste si obzvlášť zamilovala…

Jsou to pohádky, dobovky nebo divadelní hry. Například Večer tříkrálový na Pražském hradě, pohádkový seriál O ztracené lásce a z poslední doby televizní pohádka Tajemství staré bambitky.

Věnujete se i malbě obrazů, čerpáte právě ze své práce pro film, televizi, divadlo. Přináší vám malování stejné potěšení jako navrhování kostýmů? Dá se to porovnat?

Malování je pro mě terapie a naprostá svoboda oproti kolektivní a hektické práci kostýmní výtvarnice.

Navrhovala jste si a šila oblečky pro panenky jako malá holka? Čím jste chtěla být jako dítě?

Nešila, ale navrhovala. Šila moje maminka a já chtěla být módní návrhářka, později scénografka.

Umíte šít? Tvoříte si originální modely i pro sebe?

Vážím si šicího řemesla natolik, že šití přenechávám odborníkům, sekterými léta spolupracuji.

Co neumíte, ale chtěla byste se naučit?

Jazyky.

Umíte hospodařit s časem, nebo takzvaně nestíháte jako snad většina populace?

Mám velmi nepravidelný pracovní režim. Někdy stíhám a někdy ne. Buď nevím, kam dřív skočit, anebo není do čeho píchnout. V takovém případě maluji.

Co myslíte, čeho vám daly sudičky do vínku nejvíce?

Lásku, toleranci, výtvarný talent.

Bez čeho se ve svém životě neobejdete?

Bez lásky a rodinného zázemí.

Představte si, že máte den jen pro sebe. Jak s ním naložíte?

Relaxuji v ateliéru ve Štramberku, malováním nebo ozdravným nicneděláním.

Dokážete dělat kompromisy?

V mé profesi kostýmní výtvarnice se to občas bez kompromisu neobejde.

Jakou a od koho jste kdy v životě dostala dobrou radu?

Dobré rady se dostavují díky prožitým situacím, lidem, kteří mě obklopují a vlastním zkušenostem po celý život.

Je nějaké heslo, rčení, moudro, kterým se v životě řídíte?

Tak například „chovej se k ostatním tak, jak sama chceš, aby se oni chovali k tobě“ nebo „všechno špatné je k něčemu dobré“ a hlavně myslet pozitivně.

Co vás v poslední době trápí?

Povrchnost, neumětelství, krize morálky.

 

Kdo je… ALENA SCHÄFEROVÁ?

Narodila se v roce 1957 ve znamení Býka v Novém Jičíně. Vystudovala SUPŠ v Uherském Hradišti obor malba a plastická malba v propagaci a architektuře. Od roku 1981 do roku 1992 byla zaměstnána v České televizi studio Ostrava jako kostýmní výtvarnice. Navrhovala kostýmy pro desítky televizních inscenací, pohádek a televizních filmů. V roce 1992 založila firmu AS Alena Schäferová. Úzce spolupracuje s Českou televizí a divadly hlavně v Praze a v Ostravě. V ateliéru ve Štramberku se věnuje volné tvorbě. Zajímá ji figurální olejomalba a kresba založená na důrazném rukopisu. Je vdaná, manžel Lubomír podniká v oboru technologií pro autoservisy. Děti Viktor a Valerie vystudovaly Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde v současné době žijí a pracují.

Autor: Hana Porebská

25.2.2012
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies