VYBERTE SI REGION

Sólista a dramaturg Zbyněk Brabec: Mých třicet sezon v plzeňské opeře

Plzeň /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Je radost poslouchat, když Zbyněk Brabec vypráví o opeře. Jeho znalosti českého i světového operního repertoáru jsou bezbřehé, jeho sbírka nahrávek obdivuhodná, jeho pěvecké zkušenosti bohaté. V Divadle J. K. Tyla v Plzni působí rovných třicet let – jako sólista opery i operety, dramaturg, a v poslední době po studiích režie na Janáčkově akademii múzických umění i v roli zcela nové. S úspěchem coby režisér nastudoval Pannu orleánskou Petra Iljiče Čajkovského, Španělskou hodinku Maurice Ravela i Sestru Angeliku Giacoma Pucciniho.

5.12.2010
SDÍLEJ:

Za roli Chapeloua v Adamově opeře Postilion z Lonjumeau byl Zbyněk Brabec nominován na Cenu Thálie. Foto: Marta Kolafová

Čemu se v současné době v Plzni věnujete především?

Jsem zaměstnán jako dramaturg opery na plný úvazek, takže dělám vše, co je s touto funkcí spojené. Navrhuji opery k uvedení, píši programy a další tiskoviny spjaté s činností souboru. Samozřejmě spolupracuji s režiséry a dirigenty na nových inscenacích, což znamená, že navrhuji případné škrty či se podílím na překladech, mimo jiné pro titulkovací zařízení. Třeba nyní se již intenzivně zabývám prvním titulem naší příští sezony. Připravuji i oblíbenou řadu nedělních matiné, která také uvádím.

Je třeba mít přehled také o opeře na jiných scénách?

K funkci dramaturga patří sledování veškerého operního dění, vznik nových oper, objevování děl zapomenutých. Než nějakou operu navrhnu k uvedení, musím ji dopodrobna prostudovat, což stojí rovněž mnoho času. Samozřejmě sleduji i výkony pěvců na našich operních scénách a také nastupující pěveckou generaci a snažím se upozornit především na mladé talentované pěvce.

Budete svých třicet let v Divadle J. K. Tyla oslavovat, nebo se chystáte k tomuto výročí bilancovat, či si jubileum jen připomínáte?

Oslavovat asi nebudu, raději než zpět se dívám dopředu. Má pěvecká kariéra je v podstatě uzavřena, ale nemám vyčísleno přesně, kolikrát co a kde jsem zpíval. Snad nejčastěji to byl Don Ottavio v Mozartově Donu Giovannim, kterého jsem zpíval v několika divadlech a inscenacích včetně Japonska. A co se týká režie, je to jednoduché: dosud jsem nastudoval osm oper a jednu operetu.

Již nějaký čas v plzeňské opeře téměř nezpíváte. Tenoristé po padesátce často přecházejí úspěšně k takzvanému charakternímu oboru. Jsou role, které byste si ještě rád zazpíval? Nabídlo vám divadlo v Plzni nový pěvecký úkol?

O některých rolích se mnou šéf opery jednal, ale nakonec, když vyšlo obsazení, tam byl jiný zpěvák. Myslel jsem, že bych mohl pokračovat v rolích typu Rechtora, Šujského a Jurodivého, ale na druhou stranu zpívání je řehole, já byl zvyklý téměř denně cvičit a na to teď při svých aktivitách nemám čas.

Nyní nenajdeme na repertoáru Divadla J. K. Tyla ani vaši inscenaci. Zdálo by se, že jako dramaturg si můžete vybrat titul, který byste si přál nastudovat, přímo na míru. Ale asi tomu tak není…

Tak tomu skutečně není. Dramaturg sice tituly navrhuje, ale konečné slovo má šéf, případně ředitel. Nakonec šéf opery rozhoduje i o tom, který titul bude kdo režírovat. Opery, které jsem v Plzni nastudoval, jsem navrhoval s tím, že by se v Plzni mohly hrát, teprve potom mi je šéf nabídl. Ještě jsem si nikde žádný titul sám nemohl vybrat. Navíc režisér musí profesionálně zvládnout každou operu. Ani sám nevím, co bych si vybral, kdybych mohl, a také ani nevím, zda bych něco odmítl.

Kde všude jste se v poslední době představil operní režií? A máte v dohledu nové nabídky?

Je velice těžké proniknout do systému, kdy jeden režisér nebo šéf nabízí práci ve svém divadle druhému režisérovi z jiného divadla a pak se vzájemně prohodí. Já jsem si svými inscenacemi vybudoval určitý profil, mé režie důsledně vycházejí z partitury díla, nesnažím se stavět nad jeho autory, nejsem popisně staromódní, ale ani extravagantní. Snažím se operu zdivadelnit a vyložit ji v duchu jejích tvůrců se zřetelem k dnešním divákům, které nemusím za každou cenu šokovat. Usiluji o to, aby zpěváci přirozeně hráli, aby věděli, proč jsou na jevišti, jaká je jejich postava, jaký má vztah k postavám dalším atd. První příležitost mimo Plzeň jsem dostal v Ústí nad Labem, když mi ředitel Šimerda z dlouholetého přátelství svěřil inscenaci Veselohry na mostě na studiové scéně. Protože se líbila a protože jsem si při práci získal celý soubor, měl jsem příležitost tam později inscenovat – již ne z přátelství, ale na základě svých výsledků – Bohému a Čarostřelce a dostal jsem nabídku i na příští sezonu. To bych měl v Ústí režírovat operu Andrea Chénier.

Ještě jako představitel hlavních tenorových partů jste byl svědkem, jak řada kolegyň a kolegů musela opouštět plzeňské jeviště, možná někdy předčasně. Jak se na to díváte dnes, když vstupujete sám na scénu jen málokdy?

Na plzeňské i pražské konzervatoři říkám svým studentům, že si vybrali rizikové povolání. Dnes už nikdo neobsadí padesátiletou pěvkyni do Esmeraldy v Prodané nevěstě a podobných rolí a šedesátiletý Vašek by byl k smíchu. Každý pěvec na začátku kariéry by měl především zpívat tak, aby vydržel co nejdéle, a zároveň by měl počítat s tím, že třeba bude muset opustit jeviště dříve, než dostane penzi. Já jsem se od začátku své kariéry věnoval také operní teorii a později i pedagogice, a tak pro mne odchod z jeviště nebyl tak krutý jako pro kolegy, kteří nemají žádnou další alternativu své činnosti.

Vašich velkých rolí bylo tolik, že pouze vy můžete učinit alespoň subjektivní výběr těch nejvýznamnějších…

Hodně jsem zpíval Mozarta (Belmonta, Ottavia, Tamina, Basilia, Ferranda), Smetanu (Vaška i Jeníka, Podhájského i Toníka, Jirku, Víta i Skřivánka, Junoše, Jarka, Vítka, Lukáše). Miloval jsem romantické postavy, jako byl Princ v Rusalce, Faust, des Grieux, Rudolf a Lenskij. Ve dvou inscenacích jsem mohl zpívat Postiliona z Lonjumeau, za kterého jsem byl i nominován na Cenu Thálie. A s chutí jsem zpíval také v operetách, třeba Bárinkaye, Sou-Chonga, Paganiniho, Alfréda nebo Adama.

Říká se, že divadlo – má-li být dobré – je týmové snažení. Myslíte, že jste měl v Plzni štěstí na dirigenty, režiséry, kolegy? Jsou mezi nimi jména, která byste zvlášť rád připomněl?

V Plzni jsem se za třicet let sešel s celou řadou vynikajících umělců, které nemohu všechny vyjmenovat. V operetě to byl především dirigent J. O. Karel a Dagmar Stříbrná, kteří mi hodně v mých začátcích pomohli. Vážil jsem si také dirigenta Josefa Chaloupky a celé řady dalších kolegů, mimo jiné Viléma Míška, Heleny Buldrové nebo Libuše Bláhové. Ale mám moc rád i kolegy z jiných souborů plzeňského divadla, například Moniku Švábovou, vážil jsem si Evy Wimmerové, nesmírně rád chodím mezi členy klubu přátel divadla. Vzpomínám na režisérku Inge Švandovou, která mi byla v mých začátcích dobrou rádkyní a hned po představeních mne upozornila na to, co jsem udělal dobře a co špatně. Na základě těchto rad jsem jako mladý začínající pěvec–herec mohl umělecky růst. Spoustu skvělých kolegů jsem ale poznal i na jiných scénách. Obohacující pro mne bylo třeba setkání s Václavem Noskem a Josefem Průdkem v Českých Budějovicích.

Jaké budou vaše letošní Vánoce?

Vůně vánočního Františka mě „bere“ každý rok. Tenorové sólo v Rybově mši jsem zpíval k smrti rád. I když jsem dříve moc poklidné Vánoce nemíval, protože jsem pořád hrál, letos doufám, že trochu klidu mít budu, minimálně proto, že ve škole jsou prázdniny. Ale budu muset připravovat program pro plzeňskou lednovou premiéru oper Ženitba a Gianni Schicchi. Tak život u divadla pořád běží od premiéry k premiéře a třicet let najednou uběhne jako voda…

Autor: Petr Dvořák

5.12.2010
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Babiš: Daňové změny podle ČSSD vyženou z Česka úspěšné firmy a lidi

Praha - Daňové změny, o kterých uvažuje ČSSD, by z Česka vyhnaly úspěšné lidi a firmy. Uvedl to ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Sociální demokraté chtějí voliče zaujmout především progresivní daní. Z dnešního jednání širšího vedení ČSSD zní také myšlenka, že ANO a sociální demokracie budou hlavními a jedinými uchazeči o vítězství v příštích volbách do Sněmovny. "Nechápu, proč mě a mé hnutí premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pořád kritizuje," uvedl Babiš.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies