Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na scénu Státní opery Praha se vrací Verdiho obnovený Otello

Praha - Nového nastudování se ve Státní opeře Praha dočká dílo Giuseppe Verdiho Otello, k němuž napsal libreto Arrigo Boito podle dramatu Williama Shakespeara.

25.5.2009
SDÍLEJ:

Státní opera PrahaFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Premiéra představení, které nastudoval podle režijní koncepce švýcarského režiséra Dominika Neunera z roku 1991 Lubor Cukr, se uskuteční 28. května v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.

„Jak se taková inscenace ‚rekonstruuje‘, jsem si vyzkoušel už několikrát. V tomto případě jsem měl k dispozici dvě rozdílná videa ze dvou představení a velmi dobrou režijní knihu, v níž jsem našel veškeré poznámky z premiéry před osmnácti lety. Když jsem dal všechno dohromady, pořád ještě přede mnou vyvstávalo mnoho otázek, které jsme museli s našimi sólisty řešit. Myslím ale, že jsme se společně dobrali k velmi pěknému výsledku a že inscenace funguje i po letech,“ uvedl režisér Cukr.

Otella pod jeho vedením nastudoval turecký tenorista Efe Kislali, který v pražské Státní opeře debutoval v roce 2006 v roli Radama (Aida). O rok později tam ztvárnil postavu rytíře Renata Des Grieux v Puccciniho Manon Lescaut. „S Otellem jsem se v minulosti setkal už dvakrát. Teď, po pěti letech, kdy se k němu znovu dostávám, v něm objevuji nové aspekty. Zjišťuju, že zkušenosti jsou pro tu roli potřebné a že v ní člověk dozrává. Velice důležitá je přitom technika zpěvu a správné využívání vlastních dispozic,“ sdělil Kislali.

Příběh je pro pěvce zajímavý v tom, že Otellova vyvolená, Desdemona, je pro něj vlastně bránou do nebes. „On sám byl vychován k tomu, aby bojoval, aby se prosazoval. Okamžik, kdy Otello Desdemonu domněle ztrácí a stává se z něj blázen, je pro něj naprosto zničující. A právě tento aspekt považuju – jako dramatický tenor – za naprosto nejzásadnější,“ konstatoval.

Desdemonu ztvární sólistka Státní opery Praha Christina Vasileva, který byla na podzim loňského roku nominována na cenu Thálie za roli Mimi v Pucciniho Bohémě. „Desdemona je pro mě symbolem matky, oddanosti, možná i Krista. Je to žena, která umře proto, aby Otellovi dokázala, že ho miluje. Smrt je její jediné východisko, jak vykoupit všechny jeho hříchy,“ řekla Vasileva, podle níž nestačí Desdemonin part jen dobře zpívat. „Člověk musí v její roli vyjádřit spoustu nuancí, co se výrazu týče, je to práce na celý život,“ podotkla sopranistka.

Kromě režiséra Cukra si velmi pochvaluje i spolupráci s německým dirigentem Heikem Mathiasem Försterem, generálním ředitelem Nové filharmonie Vestfálsko, který na operních koncertech spolupracoval s pěvci světového renomé (například José Cura, Angela Gheorghiu, Rolando Villazón či Joseph Calleja). „Je štěstí pracovat s takovým dirigentem. Stačí se jenom dívat na jeho ruku a pak vám to zpívá samo,“ dodala.

Pro Förstera, který ve Státní opeře pohostinsky vystoupí poprvé, se jedná o třetí nastudování tohoto díla. „Otello mi velmi leží na srdci, Verdimu se jím podařilo kongeniálním způsobem přenést Shakespearovu hru do řeči orchestru. Zatímco u dřívějších oper mu mnozí kritikové vytýkali, že orchestr příliš podřizuje zpěvní linii, při premiéře Otella přišel Verdi s novými, zcela odlišnými kompozičními prostředky,“ podotkl.

V dalších rolích či alternacích se představí Anda-Louise Bogza, Marina Vyskvorkina (Desdemona), Sergej Ljadov (Otello), Richard Haan, Ivan Kusnjer (Jago), Richard Samek, Václav Sibera, Martin Šrejma (Cassio), Galia Ibragimova, Jana Levicová, Jana Sýkorová (Emillia) či Lubomír Havlák, Jiří Hruška (Roderigo). Renovované kostýmy jsou dílem Josefa Jelínka, scéna pak Vladimíra Nývlta.

Autor: Gabriela Kováříková

25.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z důvodu zajištění efektivity plavecké výuky doporučuje ministerstvo školství její zařazení do dvou po sobě jdoucích ročníků 1. stupně ZŠ v minimálním rozsahu 20 vyučovacích hodin v jednom ročníku.
18

Povinné plavání. Některým školám dělají potíže peníze a musejí předělat rozvrh

Přistávající jumbo nizozemských aerolinií KLM na Svatém Martinu
10

Jumbo mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

Nelegální reklama zůstává, stát je pozadu

Třetí týden platnosti nového zákona zůstává okolo dálnic stále většina reklam, i když už nejsou legální. Majitelé reklamních ploch se k odstraňování nemají a stát teprve chystá soutěž na firmy, které nelegální plochy zakryjí.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

Pohledem Stanislava Šulce: Češi jsou bohatí

Boj o vyšší mzdy je u konce. To však neznamená, že jsou u konce předvolební bitvy. Další se povede o to, jak moc bude zdaněna práce. Jde o boj ještě důležitější než střet o platy učitelů a úředníků, protože výsledek tohoto politikaření se dotkne všech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení