VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strýček Váňa už brzy potěší zlínské diváky

Zlín /FOTOGALERIE, EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Ansámbl Městského divadla Zlín v těchto dnech pracuje na další jevištní novince. Už 6. února divákům představí pod režijním vedením Martina Františáka komedii ruského autora Antona Pavloviče Čechova Strýček Váňa. Martin Františák je zlínskému publiku známý hlavně jako režisér Maryši, která loni obdržela prestižní Cenu Thálie. „Chtěl bych, aby to bylo emotivně vášnivé představení. Mělo by být o touze milovat. O tom, jak se ta touha někdy nepodaří naplnit. Je to v podstatě milostné drama,“ vysvětlil známý režisér. Premiéra Strýčka Váni je naplánovaná od 19 hodin. Předcházet jí bude tradiční beseda s tvůrci inscenace Klevetivá středa, která se uskuteční ve zlínském klubu Zelenáčova šopa 3. února od 17 hodin. Scéna i kostýmy pocházejí z dílny Marka Cpina, který s Františákem ve Zlíně naposled spolupracoval na Thálií ověnčeném dramatu Maryša. Marku Cpinovi jsme položili pár otázek…

26.1.2010 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Scéna i kostýmy pocházejí z dílny Marka Cpina, který ve Zlíně naposled spolupracoval na Thálií ověnčeném dramatu Maryša.Foto: DENÍK / Matej Slávik

Máte přehled o tom, kolikrát už jste pracoval pro zlínské divadlo?

Trochu jsme to zkoušeli počítat a došli jsme k číslu pět. Zajímavostí je, že ještě na škole jsem tady dělal vůbec svoji první inscenaci Obrazy z dějin národa českého, kterou také režíroval Martin Františák. Tenhle obrovský sál byl pro mě křest ohněm. (Úsměv.)

Jak dlouho vznikala scéna pro Strýčka Váňu?

Přibližně tři měsíce. Vlastnímu zkoušení předchází pro mě ta nejdůležitější část, kdy se nad textem scházíme s režisérem a vymýšlíme, jak scénu pojmout.

Shodují se vaše představy s představami Martina Františáka?

Naprosto! Já totiž spolupracuji výhradně s režiséry, se kterými si rozumím. (Smích.) Všechny ostatní už jsem vyeliminoval.

To jste šťastný člověk…

(Úsměv.) Vzhledem k tomu, že scénografie mě neživí, mohu si dovolit si vybírat. Jsem toho názoru, že pokud si lidé nerozumí, je to v konečném důsledku vidět i na inscenaci samotné. Souznění lidí v týmu je nejdůležitější.

Můžete charakterizovat scénu pro Strýčka Váňu?

Je to velmi komorní drama a my jsme se srovnávali se dvěma faktory. Zaprvé zlínské divadlo je hrozně velké. Vzhledem k tomu, že se opravdu jedná o intimní hru, snažili jsme se prostor zmenšit a vysunout ho co nejblíže k divákům, aby protagonisté mohli hrát velmi civilně a minimalisticky. A za druhé – hra je napsána na přelomu 19. a 20. století. Přišlo mi, že secesní nádech by tomu dodával archaičnost. Proto jsem zvolil pro mě zvláštní dobu, která mě zajímá, a to padesátá léta. Je to období, které si mnoho lidí ještě pamatuje a interiérové vybavení má plno lidí doma. Má to nádech staroby, odžitého věku, ale stále je v něčem současné.

Velký sál patří mezi největší v republice. Co musíte mít na paměti, když děláte scénu pro zlínské divadlo?

Musím se vyvarovat příliš drahých materiálu, protože kulis je potřeba moc. (Úsměv.) Metry čtvereční tady nabývají opravdu neuvěřitelným způsobem. Prostě hlídáme rozpočet.

Patrně nemůžete prozradit přesnou částku, ale řeknete alespoň přibližnou sumu, která je běžná při výrobě scény?

Liší se to samozřejmě divadlo od divadla, ale většinou je to kolem sto padesáti tisíc.

Na kterou svoji práci jste nejvíc hrdý?

Asi na Evžena Oněgina v Divadle Petra Bezruče. Moc rád dělám pro tuto scénu hlavně proto, že je to malé divadlo a tím pádem si mohu dovolit luxusnější materiály a víc pracuju s detailem.

Kromě scény jste pro Strýčka Váňu navrhl i kostýmy. Můžete k nim něco říci?

I když je malé obsazení, kostýmů bude hodně. Hra má čtyři dějství a v každém z nich se všechny postavy převlékají. Střídají se denní doby i roční období, herci přecházejí z exteriéru do interiéru, takže kostýmů je asi čtyřicet padesát.

Na začátku rozhovoru jste zmínil, že scénografie vás neživí. Jaká je tedy vaše profese?

(Úsměv.) Dělám módního redaktora. Scénografie je můj další úvazek. Mám ji vystudovanou a kdysi jsem se jí i živil. Ale pokud bych se jí chtěl živit i nadále, nemohl bych si dovolit komfort vybírat si jen ty režiséry, jejichž práce se mi líbí.

Co je pro scénografa největší odměnou?

Nevím, jak to mají ostatní, ale mě nejvíc potěší, když dostanu další zakázku. Když za mě mluví moje práce.

Autor: Silvie Pospíšilová

26.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Zachránili život sebevraha

MAJITELKA pivnice U Hnáty Dana Zikmundová.

Ceny jídel a pití v restauracích v prosinci stouply o tři procenta

AKTUALIZOVÁNO

FOTO, VIDEO: Tatečtí připravili veselý masopust

Tatce – Pěkné, téměř jarní počasí již jen s lehkým větříkem přálo v sobotu tradičnímu masopustu v Tatcích.

AKTUALIZOVÁNO

Krpálek porazil světovou dvojku Nateu, bude se prát o bronz

Judista Lukáš Krpálek hned při premiéře v nejvyšší váhové kategorii ukázal, že bude znovu patřit mezi hlavní favority. Olympijský vítěz porazil na Grand Prix v Düsseldorfu světovou dvojku Daniela Nateu, Rumuna vážícího přes 170 kilogramů, a prohrál až v semifinále s mladým Japoncem Kokorou Kageurou. Od 17:00 se tak bude prát o bronzovou medaili s Kazachem Jeržanem Šynkejevem.

Faltýnek zůstal 1. místopředsedou ANO, hejtmanka ho nesesadila

Předseda poslanců ANO Jaroslav Faltýnek zůstal prvním místopředsedou hnutí. V tajných volbách dnes získal 142 z 210 možných hlasů. Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová ho z této pozice nesesadila, získala na sněmu jen 59 hlasů.

Národní galerie je zavřená i dnes, otevře v úterý

Všechny budovy Národní galerie zůstávají kvůli sporu s bezpečnostní agenturou uzavřené i dnes. Agentura v pátek vypověděla smlouvu. Tvrdí, že ji galerie od listopadu neplatí za služby. Národní galerie chce znovu otevřít příští týden, zatím ale neví jak a kdy. Platnost zakoupených vstupenek je prodloužena do května.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies