VYBERTE SI REGION

Téma nevěry ve Škole žen baví i po více než 350 letech

Pardubice - Liberecká inscenace byla posledním dílem nedávno zesnulého režiséra Ivana Rajmonta. Velkou hereckou příležitost dostal Martin Polách.

1.2.2016
SDÍLEJ:

Divadlo F. X. Šaldy Liberec - Škola ženFoto: Michal Klíma

GRAND Festival
smíchu 2016

Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Škola žen
RECENZE 70%Lukáš Dubský

Posledním soutěžním představením šestnáctého ročníku Grand Festivalu smíchu byla klasická Molièrova komedie Škola žen. S tou se do Pardubic vypravilo Divadlo F. X. Šaldy Liberec.

Škola žen patří k vyhledávaným titulům francouzského klasika, téma nevěry vzbuzuje neutuchající zájem i více než 350 let od vzniku hry. Hlavní postavou je stárnoucí Arnolf, který se ze všeho nejvíc obává toho, že přijde o čest, pokud by si vzal ženu, jež by ho podváděla.

Důmyslný plán

Vymyslí tedy důmyslný plán – svou schovanku Anežku dá na výchovu do kláštera a snaží se ji udržovat v nevědomosti, zavřenou před okolním světem. Když prostomyslná Anežka dospěje, chce se s ní Arnolf oženit. Jenže vypálit rybník mu přišel mladý Horác, syn jeho přítele Oronta. Kdo koho nakonec přechytračí?

Stejně jako většina Molièrových her způsobila i Škola žen v době svého uvedení skandál. Uraženi se cítili především muži, jímž se hra posmívala kvůli „parohům", které jim nasazují jejich manželky. Hra příliš nekonvenovala dobovým mravům, bylo v ní příliš sexuálních narážek a dvojsmyslů.

Tragické prvky

Škola žen má ale i zřetelné tragické rysy.

Arnolf se snaží udržet si ve společnosti vážnost, přitom právě tím se stává směšným. Jeho snaha připoutat k sobě mladou schovanku je čím dál zoufalejší. Spoutat lidskou přirozenost a přetvořit člověka ke svému obrazu je předem prohraný boj.
Liberecká Škola žen je poslední režií nedávno zesnulého Ivana Rajmonta. Inscenátoři sáhli po překladu Jiřího Žáka, díky němuž je Molièrův text divákům převyprávěn současným jazykem. Oproti staršímu překladu Jiřího Zdeňka Nováka není ale Žákova varianta tak libozvučná.

Klasické kostýmy

Scéna Martina Černého je velmi jednoduchá, tvoří ji pouze zadní stěna a několik židlí. Všechna pozornost diváka je tak soustředěna na herce.

Pseudohistorické kostýmy Marty Roszkopfové jsou vlastně trochu nezvyklou podívanou. Klasických komedií, které jsou i dobově okostýmované, už na repertoárech divadel zas tak moc nenajdeme.

Režisér Rajmont ale neměl potřebu hru nějak zvnějšku aktualizovat, věřil textu a tomu, co sděluje.

Škola žen je velkou příležitostí především pro představitele Arnolfa. Martin Polách ho nemodeluje jako sobeckého tyrana, ponechává mu jasný lidský rozměr. Ačkoliv je Arnolf spíše zápornou postavou, vzbuzuje místy spíš lítost. Celou dobu se snaží zachránit vysněný vztah, aby mu nakonec zbyly jen oči pro pláč. Karolína Baranová hraje Anežku zprvu jako prostou a nechápavou dívku, kterou ale láska k Horácovi (Tomáš Váhala) mění v upřímnou a po vzdělání toužící ženu. Možná je trochu škoda, že postavy sluhů Alana (Přemysl Houška) a Žoržety (Markéta Coufalová) jsou vyvedeni jako úplní primitivové, viděl jsem i zajímavější pojetí těchto postav.

Prověřený text

Škola žen je sázka na jistotu. Je to léty prověřený text, který ale dokáže diváky stále rozesmát. Je jen trochu škoda, že festivaloví diváci neměli možnost spatřit hradeckou verzi této komedie, kterou v Klicperově divadle pod názvem Škola pro ženy vytvořil režisér Marián Amsler. Tato inscenace totiž vnáší do klasické komedie moderní vizuál a je o poznání invenčnější než Rajmontova poslední režie.

Autor: Lukáš Dubský

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies