RECENZE 40%
Lukáš Dubský

Hlavní dějovou linii tvoří příběh čerstvého manželského páru Petruchia a nezkrotné Kateřiny. Petruchio je jediný nápadník, který před prvotřídní semetrikou neutekl, ale naopak její „nápravu" v poslušnou manželku bere jako výzvu. Vedle manželského zápasu hra sleduje také souboj několika nápadníků o Kateřinu sestru Biancu.

Často uváděná

Zkrocení zlé ženy je patrně nejčastěji uváděná Shakespearova komedie, jen v současné době ji má na repertoáru hned sedm různých souborů. Paradoxně se ovšem jedná o jednu z nejobtížněji inscenovatelných her alžbětinského dramatika. Obecně lze říci, že Shakespearovy komedie zastaraly více než tragédie. U „Zkrocenky" to platí dvojnásob. Jak dnes inscenovat hru, ve které jde o to zkrotit manželku tak, aby poslušnou hračkou svého chotě?

V Ústí nad Labem na to šli originálně. Předehru, která se často škrtá a uvozuje hru jako „divadlo na divadle", učinil režisér Filip Nuckolls východiskem své inscenace. Ta se odehrává v divadelní manéži, herci jsou výrazně bíle nalíčeni a jsou stylizováni do herců patrně jakési kočovné společnosti. Důležitou roli hrají klaunské výstupy, akrobatické vsuvky a na scénu se dostanou i loutky.

Ústecká inscenace tak na jevišti buduje svébytnou poetiku, do níž je zasazen výrazně pokrácený Shakespearův příběh. Festivalový divák má tak možnost sledovat dva hodně odlišné přístupy ke komediím Williama Shakespeara.
Režisérka Hana Burešová se v inscenaci Mnoho povyku pro nic pokoušela najít v textu současné situace a jejich posunem a aktualizací dosáhnout zábavného účinku. V Činoheráku šli odlišnou cestou, samotný text pro ně zas tak důležitý není, prim hrají právě přidané výstupy, které mají vzbuzovat divácký smích.

Cimrmanovo Jmelí

Daří se to jen částečně. Problémem je, že většina přidaných scén příliš nesouvisí s dějem a mohla by být klidně umístěna do úplně jiné inscenace. Diváka znalého díla českého velikána Járy Cimrmana v této souvislosti napadne jeho text Jmelí, což je univerzální scénka, kterou je možné umístit na jakékoliv místo jakékoliv hry (ve „Zkrocence" tímto dojmem působí třeba pantomimická scéna ranního vstávání a oblékání).

Kvalita jednotlivých přidaných výstupů se hodně různí – od těch skvělých (živelný popis vytahování Petruchia z bláta v podání Jiřího Maryška) po ty nudné (operní vsuvka Jaroslava Achaba Haidlera). Humor se také rozkládá na široké škále od chytrých slovních vtípků (např. flambovaný zajíc à la Palach) po vyloženě prvoplánový.

Panovačná Kateřina

Co lze určitě pochválit je herecký ansámbl ústeckého divadla. Groteskní stylizace hercům vychází, Klára Krejsová je ukázkově panovačnou Kateřinou, Petr Panzenberger zase vyniká v roli principála, výrazný komický talent prokazuje Jiří Maryško.
Účinkující si tentokrát nevystačí jen s klasickými hereckými prostředky, musí předvést i drobné akrobatické kousky, čímž do hry dostávají prvky nového cirkusu.

Inscenace Činoheráku Ústí je originální, bohužel není úplně jasné, proč si zvolili za cíl své úpravy právě Shakespeara. Textu evidentně moc nevěří a většinu komických situací dodávají zvnějšku. Na otázku, jak dnes zkrotit zlou ženu tak odpověď nedávají.

Bob Klepl bude vyšetřovat pojistné podvody

Pátečním soutěžícím o titul Komedie roku bude další kousek angloamerického repertoáru. Divadlo A. Dvořáka Příbram do Pardubic přiveze komedii Woodyho Allena Prokletí nefritového škorpióna. Inscenace vznikla podle filmu, ve kterém si Woody Allen zahrál hlavní roli vyšetřovatele pojistných podvodů C. W. Briggse.

Zdánlivě roztomilý nemotora je ve skutečnosti jedničkou ve svém oboru a dokáže vždy vypátrat zločince. Jednoho dne však nečekaně podlehne prohnanému hypnotizérovi a potom je nucen, aniž by si to uvědomoval, loupit šperky a i jinak překračovat hranice zákona.

Vyšetřuje své vlastní zločiny

Není v tom ale sám. Společně s ním je zhypnotizována Betty Ann, nenáviděná a panovačná kolegyně z pojišťovny. Poté, co hypnóza odezní, pak Briggs nevědomky vyšetřuje své vlastní zločiny a dokonce podezírá i protivnou Betty Ann, která se mu postupně už nezdá být tak protivnou…

Režisér Milan Schejbal obsadil do hlavní role vyšetřovatele Briggse populárního herce Bohumila Klepla. V jedné z rolí mohou diváci vidět i Elišku Dohnalovou, dceru ředitele Východočeského divadla Petra Dohnala a herečky Jindry Janouškové.

Na Malé scéně se v pátek představí domácí soubor se scénickým čtením hry Stephena Sachse nazvané Maude, Lionel a Prst Jacksona Pollocka. Jedná se o komorní dialog Lionela a Maude nad pravostí jednoho obrazu. Je jeho tvůrcem opravdu slavný Jackson Pollock?

Maude ostře bojuje za své přesvědčení, neboť verdikt znalce umění Lionela může mnohé změnit. V Londýně v těchto rolích excelovaly hvězdy Kathleen Turner a Ian McDiarmid. V pardubické verzi hrají Jindra Janoušková a Martin Mejzlík.