Vzpoura bohů na Olympu proti jednotvárným a nudným nebeským poměrům a útěk manželky ředitele thébské konzervatoře za lepším životem k pekelníkům. To je zápletka rozpustilé operety Orfeus v podsvětí, kterou od pátka uvádí Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Jedná se o první celovečerní operetu v dějinách hudby. Vznikla už v roce 1858 a zazní v ní řada známých melodií.

Slavná opereta se hraje zřídka

Podle dramaturga Františka Řihouta patří dílo Jacquese Offenbacha mezi nejlepší komické úpravy mýtu o božském pěvci Orfeovi. Nehraje se však tak často jako jiné operety. „Offenbachova díla vznikla 
v určité době jako satiry reagující na současné dění, což je samozřejmě problém. Režisérka Dagmar Hlubková pro nás ale příběh zdařile adaptovala. Respektovala, že jde o hudební hříčku a v rámci libreta o žert a anekdotu," dodal.

Hlubková zasáhla především do mluvených textů. Dodala do nich modernější jazyk a odstranila narážky svázané s minulostí. „Snažili jsme se však ctít autora. Nejde o to, abychom dělali, co chci já, ale abychom co nejlépe posloužili tomu dílu," řekla režisérka.

Melodie, které určitě znáte

Představení trvá přes dvě hodiny. Orfeus existuje v různě dlouhých verzích, Jihočeské divadlo zvolilo tu střední, protože ji považuje za nejucelenější. Dirigent Martin Peschík navíc pro inscenaci našel předehru. „Je od vídeňského autora Karla Bindera, který ji vlastně seskládal z Offenbacha," vysvětlil.

Opereta zároveň obsahuje řadu slavných melodií, které lidé znají, byť třeba netuší, že pochází právě z této hry. Jedná se hlavně o pekelný kvapík čili kankán, který se stal hudebním symbolem Paříže.


Opereta Orfeus v podsvětí v Jihočeském divadle.

Kostýmy navrhl Tomáš Kypta. „Byl to docela oříšek, protože jsme potřebovali oddělit svět lidí, nebešťanů a pekelníků. Nechtěli jsme zůstat u antické klasiky ani dělat přehnanou modernu. Nakonec se nám to, myslím, podařilo skloubit. Všechno včetně scény je odlehčené, světlounké, svítící," doplnila Dagmar Hlubková. Zvláštností je, že každý člen širokého ansámblu má svůj vlastní kostým, který se nepodobá žádnému jinému.

Pěvecky velmi náročné dílo

Podle šéfa opery Miroslava Veselého se Orfeus v podsvětí neuvádí příliš často také proto, že je pěvecky velmi náročný. Obsahuje obtížné party pro sólisty i sbor. Hlavní roli Orfea ztvární Aleš Voráček. „Pro mě je to jiné hlavně 
v tom, že většinou hraji takové jednodušší, naivnější, nekonfliktní postavy, kdežto tady poprvé mám představovat někoho nafoukaného, prostě typického umělce," komentoval.

V roli jeho velmi znuděné manželky Eurydiky se objeví Eva Štruplová v alternaci s hostující Lucií Kordovou Mlynářovou. V představení účinkuje i celý soubor baletu.

Rozpustilá opereta, která byla nastudována u příležitosti 150. výročí prvního českého uvedení, měla premiéru v pátek v DK Metropol. První repríza je na programu již v sobotu, další 27. února. Vstupenky se prodávají za 220 a 230 korun.