Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vašo Patejdl: V Osmém světadílu jsem si hrál s formou a aranžmá

Praha /ROZHOVOR/ – Mezi Prahou a Bratislavou teď zpěvák a hudebník Vašo Patejdl pendluje víc než obyčejně. V obou městech střídavě dohlíží na přípravu muzikálu s hity kapely Elán Osmý světadíl, jehož název odkazuje k první desce této slovenské legendy, vydané před třiceti lety. „Spoustu času ale trávíme s kolegy ze skupiny i ve studiu, protože k premiéře (pozn. česká se uskuteční 8. září v pražském Divadle Kalich, slovenská pak v listopadu) chystáme souběžně i album,“ říká Patejdl. Hudebník Vašo Patejdl vypráví v rozhovoru o muzikálu, který je složený z písní Elánu. Premiéru má v Divadle Kalich už za pár dní…

30.8.2011
SDÍLEJ:

Hudebník Vašo Patejdl poskytl 8. srpna v Praze Deníku rozhovor.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nepřepadá vás nervozita z toho, jak vaše úsilí dopadne?

Ani ne, věřím v dobrý výsledek. Je pravda, že jsem si původně myslel, že bude všechno snazší. Že prostě vezmeme pár starších písniček Elánu a trošku je pro muzikál oprášíme. Brzo se ale ukázalo, že té práce bude mnohem víc. Zásluhou režiséra a choreografa Jána Ďurovčíka se nám jednotlivé písně podařilo povýšit, rozvinout do někdy netušených variací – ne, že by je snad posluchači nepoznali, to rozhodně nebylo naším cílem. Jen prostě dostaly muzikálovou formu.

Je třeba říct, že muzikál bude sice složený z písní Elánu, ale nebude o jeho osudech…

Kdyby mělo jít o příběh Elánu, nešli bychom do toho. Proto jsme si také hned na začátku řekli, že představení postavíme na našich písničkách, které ale budou propojeny s fiktivním příběhem. A protože se většinou takové příběhy točí kolem lásky, mohli jsme se jí těžko vyhnout… Z těch písniček jsme postupně vybírali tak, aby seděly na tu kterou situaci na jevišti. Byla to těžká práce – na mnohé se ani nedostalo.

Museli jste se ohledně výběru písní třeba i dohadovat?

Ani ne, a to se nám několikrát stalo, že se na daný moment nabízelo více písní! Snažili jsme se pak v klidu a míru zvolit tu nejlepší, aby zapadla do příběhu i po textové stránce.

Kromě největších hitů zazní i dvě novinky, které jste napsal. Ještě začátkem léta jste přitom řekl, že je zatím máte v hlavě. Není pak pro vás stresující „hodit“ je v termínu na papír?

Už slavný Duke Ellington prohlásil, že nejlepší inspirací je pro autora termín. Na Slovensku zase říkáme, že umělci jsou jako olivy – když jsou nejvíc drceni, vydávají tu nejlepší šťávu. Asi na tom něco bude…

A co o těch písničkách prozradíte – jsou rychlé, nebo naopak pomalé?

Jedna je ve středním tempu a jmenuje se Len kým tu si. V příběhu zazní ve chvíli, kdy dochází k určitému dramatu. Palovi Jursovi se podařilo napsat text, který je obecně o lásce i o tom, že se ve vztahu může stát taky něco smutného… A ta druhá věc je víc muzikálová a jak už její název – Zajtra – napovídá, pět lidí v ní zpívá svou představu o zítřku. Bylo dost náročné propojit jednotlivé hlasy tak, aby zněl ten kvintet dobře.

Režisér Ján Ďurovčík prohlásil, že vás – stejně jako Joža Ráže a Jána Baláže – musel do přípravy muzikálu trošku přemlouvat. Co vás nakonec přesvědčilo?

Pravda, udělat muzikál nebyl vysloveně náš nápad. Nejsme tak samolibí, abychom po všech možných úspěších, kterých jsme s Elánem dosáhli, usilovali o uznání ještě v tomto žánru. Je ale fakt, že osobně se v něm už nějakou dobu pohybuju, takže mě nabídka na zajímavou práci potěšila. A za zmíněné kolegy snad můžu říct, že nás společně přesvědčila záruka kvality a profesionality, kterou jsme dostali jak od Jána Ďurovčíka, tak i Michala Kocourka, šéfa Divadla Kalich, s nímž mám ty nejlepší zkušenosti.

Onu kvalitu jste si pohlídali i sami – osobně jste dohlíželi na výběr interpretů. Bylo opravdu nejtěžší najít ty, co by se aspoň přiblížili zpěvu Joža Ráže?

Určitě, byl to když ne největší, tak jeden z největších problémů. Jožo má tak specifický hlas, že některé party, které za něj budou v muzikálu zpívat ženy, se musely transponovat do jiné tóniny. Celkově nám šlo ale o to, abychom našli nejen výborné zpěváky či zpěvačky, ale zároveň i skvělé tanečníky a herce – což nebývá v českých i slovenských muzikálech pravidlem. Na interpretaci písniček nám coby muzikantům záleželo a záleží hodně, takže jsme na ni při výběrovém řízení bedlivě dohlíželi. Na ostatní složky si „posvítil“ přímo Ján Ďurovčík. A i když jsme pak s Jožem a Jánem neměli možnost sledovat zkoušky pravidelně, protože jsme měli práci ve studiu, jsem přesvědčen, že jsme ze stovek účastníků castingů vybrali dobře.

Pro Divadlo Kalich jste v minulosti napsal muzikál Jack Rozparovač, na Slovensku zase slavil úspěch Adam Šangala. V obou případech jde o historické látky, zatímco Osmý světadíl je ze současnosti. Jak byste srovnal tyto dva přístupy k práci?

Ano, jsou určitě rozdílné. Protože zatímco oba vzpomínané muzikály jsem psal z gruntu od A do Z, v Osmém světadílu jsem si spíš hrál – vyjma dvou nových písniček – s formou a aranžmá. Ono se někdy říká, že je lepší postavit nový dům než přestavit starý. A já si to plně uvědomuju – předělávat staré známé věci tak, abych neurazil je samotné a ani posluchače, je hodně těžké. Je to velká zodpovědnost.

Jak už zaznělo, muzikál vzniká po třiceti letech od vydání první desky Elánu Osmy svetadiel. Je to záměr?

Ani ne, spíš je to náhoda, i když krásná. Jenom to dokazuje – jak praví jedna teorie, že všechno, co má být, se stane. A je to tak asi nejlíp. A vychází to a je to fajn.

Co dalšího má Elán výhledově v plánu?

Máme toho za sebou za poslední období hodně – na sklonku loňského roku jsme po sedmi letech vydali novou desku Anjelská daň. Pracovali jsme na ní dlouho a myslím si, že je dobrá, že nás zase posouvá dál. Do budoucna uvažujeme o tom, že podnikneme komorní turné. Jožovi se ale do něho moc nechce, takže si dáme trochu oddych, vždyť v našem věku už nemusíme každý den myslet na práci. Podnikneme jej pravděpodobně na přelomu let 2012 a 2013. A mezitím nás samozřejmě čeká několik větších koncertů.

Byli jste vlastně mluvčími generace osmdesátých let, kdo podle vás tu štafetu nese dnes?

To si netroufám říct, protože každá éra je nějaká. My jsme žili v době, kdy jsme měli určité potíže, dnes mají kapely možnost realizovat své plány bez zábran, hranic a teritorií, ale zase mají větší konkurenci. Takže je těžké se prosadit a dokázat, že to, co dělají, budou lidi znát za deset, dvacet, možná i třicet let… Uvidíme, držím palce každému.

Autor: Gabriela Kováříková

30.8.2011
SDÍLEJ:
Karolína Plíšková na Roland Garros.
20

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Desetisíce obyvatel Hongkongu vyšly do ulic
1 4

Tisíce lidí v Hongkongu vyšly do ulic kvůli zatčení trojice aktivistů

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady. 

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

/FOTOGALERIE/ U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku ve středních Čechách. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení