VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vilma Cibulková: Origami? Hra plná magie, otázek a tajemství

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Ve Španělsku je i přes své mládí slavnou divadelní osobností, na svém kontě má více než dvacítku titulů. České publikum se zatím seznámilo s jeho Čekankami, které v loňském roce připravilo ve scénickém čtení divadlo Letí. Teď se mohou s tvorbou Carlose Be setkat i návštěvníci pražského Divadla Ungelt. Ve čtvrtek a v pátek zde má světovou premiéru jeho hra Origami, za niž „doma“ získal významné ocenění Premi Born. „Jestli jsem se na jevišti s něčím nesetkala, tak je to magie. Carlosova hra je jí plná,“ říká herečka Vilma Cibulková, pro niž hru „objevil“ umělecký ředitel Ungeltu Milan Hein. Vilma Cibulková v našem rozhovoru vypráví o premiéře v Ungeltu a splynutí duší…

14.5.2010
SDÍLEJ:

Tisková konference Divadla Ungelt o letošním programu jeho letní scény proběhla 6. dubna v Praze. Na snímku Vilma Cibulková.Foto: ČTK

Ke španělskému naturelu patří i drama a vášeň – nabízí je hra Origami?

Nejen to, je plná otázek a tajemství, má nesmírnou hloubku. Těžko se mi o těchto věcech hovoří před premiérou, protože to nejdůležitější – reakce diváků – nás teprve čekají. Mám pocit, že je tato hra bude hodně vyčerpávat, protože už od samotného jejího začátku budou z hlediště sledovat „svůj“ příběh. Teda doufám – pokud toho skutečně docílíme, máme vyhráno.

Prozradíte něco o způsobu práce na inscenaci?

S kolegy Helenkou Dvořákovou, Pavlem Baťkem a Vojtou Kotkem jsme se začali scházet už v lednu, abychom si o hře důkladně popovídali, podívali se na ni ze všech úhlů. Na zkoušky jsme přinášeli své nápady, sny, přirovnávali jsme se ke zvířatům, představovali si, jaké rekvizity by mohly mít naše postavy v oblibě, co jim voní a co ne, v jakých barvách chodí oblečeny… Všechny tyto pocity jsme v sobě nechali zrát a pak je propojovali s režisérovými vizemi. Další sekvence zkoušení, pro mě nejradostnější, sestávala z pohybování se na jevišti. Většinou jsme začínali rozcvičkou, což se nám potom zúročilo na uvolněnosti a koncentraci.

Hrála nějakou roli jazyková bariéra mezi vámi herci a režisérem?

Pan režisér – mimochodem velice charismatický a příjemný člověk – sice česky něco málo mluví, bez překladatele bychom se ale asi daleko nedostali. I tak – než mu naše názory přetlumočil a než se mu pak v hlavě zapojila imaginace – nutně jsme museli mít mezi jednotlivými obrazy velké pauzy. Chvíli tedy trvalo, než jsme si na sebe zvykli a na výsledném tvaru představení se ujednotili.

#nahled|http://g.denik.cz/96/aa/f201004060133901_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/aa/f201004060133901.jpg|Tisková konference Divadla Ungelt o letošním programu jeho letní scény proběhla 6. dubna v Praze. Na snímku španělský režisér Carlos De, herečky Helena Dvořáková a Vilma Cibulková a herec Vojta Kotek.#

Mohl promlouvat do obsazení hry?

Obsazení jednotlivých rolí bývá v Ungeltu většinou výsostným právem Milana Heina. Ještě před tím se ptá nás, kmenových herců, jestli máme skutečně chuť s vybranými lidmi do spolupráce vstoupit. Nikdy se tedy nemůže stát, že bychom svůj protějšek neznali, nebo – nedej bůh – s ním zkoušet odmítali. Tento výběr má tu výhodu, že se na sebe můžeme všichni těšit a sami pro sebe si říct – ano, s touto partou chci strávit nejen tři měsíce, ale možná i další tři roky. Je ale třeba říct, že všechny zmíněné herce režisér Carlos Be před zkoušením Origami viděl na jiných jevištích a volbu Milana Heina posvětil.

#nahled|http://g.denik.cz/96/aa/f201004060133501_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/aa/f201004060133501.jpg|Tisková konference Divadla Ungelt o letošním programu jeho letní scény proběhla 6. dubna v Praze. Na snímku Milan Hein a herečky Jana Štěpánková a Vilma Cibulková.#

Je podle vás dobře, když autor hry představení zároveň režíruje?

Nevím, ale v tomto případě si skutečně neumím představit, že by se jí režijně chopil někdo jiný. Právě proto, že je tak osobní, úzce spjatá s autorovou vlastní představivostí… Když jsme se s Carlosem setkali na první čtené zkoušce, zavřel scénář a prohlásil: „Autor je mrtev, teď tady sedím jako režisér. Takže všechno, co se nám nebude na autorovi líbit, si tady vyříkáme, Ať si s tím autor někdy poradí sám“. Považuju to za velkorysé gesto, myslím, že by ho byl málokdo schopen. Z toho vyplývá, že Carlos s námi svou hru jakoby znovu objevoval, což bylo kouzelné.

Vyhovuje vám účinkování v komorním Ungeltu, kde máte diváky doslova na dosah ruky?

Velmi, prostor v Ungeltu má mimořádnou moc. Diváci, kteří jej znají, se zákonitě stávají těmi, kdo jsou na jevišti, a to je přece úžasně vzácné. Hrála jsem i na jiných komorních scénách – ve Viole nebo v Divadle v Řeznické, ale tam člověk zdaleka nedosáhl takové intimity, jako právě v Ungeltu.

Jste velmi vytížená herečka na několika „frontách“ – prozradíte něco ze svých dalších pracovních plánů?

Poslední čtvrtrok hodně zápasím s časem – jednu premiéru jsem měla v březnu, druhou v dubnu, no a teď mě čeká třetí. Někdy už mám trošku strach, že se mi do hlavy víc textů nevejde… Kromě toho natáčím třináctidílný seriál Ve znamení koně, takže jsem podstoupila takovou bojovou hru. Spočívá v tom, že mě mezi večerními představeními v Praze dovážejí do Zlína a zpět, třeba i několik dnů po sobě. Někdy si ale můžu dovolit ve Zlíně přespat, a to je pak pro mě svátek.

Rozumíte si s koňmi, máte k nim blízko?

Několikrát jsem s nimi točila, nijak zvlášť jsem se ale o ně nezajímala. Zvlášť poté, co mi jeden kolega při natáčení koně splašil a já jsem propadla několikaletému děsu se k tomuto zvířeti vůbec přiblížit. Teď beru s povděkem, že mě ve Zlíně mé fóbie zbavili. Ba co víc, kůň se mi stal psychologickým partnerem. Když mu člověk zavrtá nos do krku a zamručí, dochází k jakémusi splynutí duší, a to mám moc ráda.

Autor: Gabriela Kováříková

14.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nejčastějšími riziky pro zaměstnance na evropských pracovištích jsou stres a problémy pohybového aparátu, zejména zad a rukou.
10

Odškodné za bolavá záda? Zničí nás to, tvrdí o návrhu firmy

Maria Šarapovová na exhibici v Las Vegas.
14

Pohledem Vojtěcha Žižky: O Máše a pokrytectví

Kde je farmářský trh s kvalitním jídlem? To si lidé musí povědět mezi sebou

Kus nebo třeba jen kousek vlastního pozemku? V Praze to má málokdo. Ani s dostatkem času nebo i chuti hrabat se v hlíně to občas není růžové. Právě v metropoli se tak staly fenoménem farmářské trhy.

Vakcíny proti tetanu docházejí. Lékaři při přeočkování upřednostňují starší děti

V dětské ambulanci v Kunštátě na Blanensku předminulý týden vypotřebovali poslední Boostrix Polio. Vakcínu, kterou povinně přeočkovávají deseti až jedenáctileté děti proti záškrtu, tetanu, černému kašli a dětské obrně. A několik měsíců ji ani nedoobjednají. Dodavatel oznámil přerušení výroby. „Potřebujeme obnovu dodávek hned, začínáme mít nenaočkované děti," přiblížila tamní lékařka Marie Neníčková.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies