VYBERTE SI REGION

Výpověď brněnské Fridy rozvibruje tělo i duši

Brno /RECENZE/ - Nová inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? v titulní roli s Evou Ventrubovou je hereckou symfonií, která diváka přiková k židli.

2.5.2013
SDÍLEJ:

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Foto: Radek Smutný

Ve sklepní scéně na Zelném trhu v Brně se vyzpovídává žena, která se narodila do deště, vyrostla v něm a provázel celý její bolavý život. Hustý, jemný a vytrvalý déšť a v něm zoufale pobíhající Frida Kahlo v podání Evy Ventrubové. Život permanentně před koncem a zároveň v rozpuku. Viva la vida – zvolává živočišně Frida. A při tom tančí, křičí, klopýtá, barví svůj svět a divákovi se tají dech.

Příběh mexické malířky Fridy Kahlo y Calderón zpracoval italský prozaik, překladatel, scénarista a dramatik Pino Cacucci původně na zakázku pro svého přítele a hudebníka Andrea Centazza. Připravený divadelní projekt pro čtyři osoby se však nakonec na jevišti nikdy neobjevil.

Působivé monodrama

O pár let později z něj ale Cacucci využil monologickou výpověď samotné Fridy, a tak se hra o nezaměnitelné kontroverzní umělkyni s uhrančivým obličejem, která téměř celý svůj život toužila uprchnout z vlastního těla sužovaného bolestí, konečně dočkala své světové premiéry. V Brně a navíc symbolicky krátce před šedesátiletým výročím smrti Fridy Kahlo – toto výročí připadne na červenec 2014. Vidět, slyšet a cítit utrpení této hypnotizující umělkyně mohou nyní návštěvníci sklepní scény Centra experimentálního divadla v Brně.

¡Viva la Vida! FRIDA ¿?
Autor: Pino Cacucci, režie: Aleš Bergman.
Hraje: Eva Ventrubová.

Inscenaci uvádí Centrum experimentálního divadla (Zelný trh 9, Brno).

Premiéra: 13. dubna 2013, nejbližší repríza: 26. května 2013 v 19.30 na Sklepní scéně CEDu.

Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? je divadelním dramatem jednoho herce. Komorní prostředí sklepní scény je jako stvořené na míru nejen dotčenému žánru, ale i syrové intimnosti této lidské zpovědi. Pódium pokryté malířskou plentou, barvy a nebe z plastových kelímků, které nazdařbůh padají – umělecký ateliér a dějiště jednoho života. Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režie v podání Aleše Bergmana umožňují divákovi soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu Kahlo v podání Evy Ventrubové, členky souboru Městského divadla Brno.

Jak rozptýlit smrt

Frida v imaginárních posledních dnech svého života vypráví o svém osudu, který jakoby byl prodchnut vytrvalým deštěm – hustým, jemným deštěm, která má v duši i v těle. Když jí bylo osmnáct, přežila otřesnou srážku tramvaje s autobusem, v němž jela. Do vlastního pohřebního vozu nastoupila jako mladé zdravé děvče a vynesli ji z něj jako přeživší mezi mrtvolami a ve zmrzačeném těle. Je upoutána na lůžko a tehdy začne malovat. Vše, co bude dále dělat, bude dělat naplno, jak kdyby příští minutu měla umřít. Umění, politika, sex – to vše pro ni bude představovat způsoby, jak rozptýlit smrt – tu „plešatou".

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Vypráví o osudovém manželství s Diegem Riverou, mexickým malířem a komunistou, který ji přijal zničenou, vzkřísil do života a zároveň svými milostnými avantýrami pozvolna vraždil. Zoufalá touha po dítěti, všechny barvy erotiky, významní muži, peklo osamělosti, lačnost po životě a nepřestávající bolest – to jsou témata Fridina života. Dýchá na okenní tabulku, kreslí dveře a jejich práh začíná překračovat. Frida touží po životě a zároveň po smrti. Protože jen tehdy, tam za prahem už nebude potřebovat nohy, z nichž jednu nemá. Nač ji přeci pak budou nohy, když bude mít křídla. A Frida právě včera pochopila, že nastal čas ty křídla rozepnout.

Hodina a půl herecké symfonie, která diváka přiková k židli. Zoufalost, víra, posedlost, touha, život, láska, smrt… bolest. To vše nachází divák v až na dřeň prožitých gestech Evy Ventrubové. Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? není jen hrou, ale právě díky skvělému podání jediného herce na jevišti realistickou vypovědí, která fascinuje, cyklicky rozvibrovává duši a znovu a znovu tají dech. Eva Ventrubová hraje o životě a o život. A vyplácí se to. Její Frida je totiž excelentním koncertem živelně oslavujícím život.

IVA ČERNÁ

autorka je publicistka

Autor: Redakce

2.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

ČSSD bude chtít od začátku roku 2018 zvýšit minimální mzdu

Praha - ČSSD bude chtít od ledna 2018 zvýšit minimální mzdu a na rok 2018 zajistit důstojný růst platů ve veřejné sféře. Na tiskové konferenci po jednání širšího vedení strany to řekl předseda sociální demokracie a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ústřední výkonný výbor dnes za zavřenými dveřmi projednával přípravu na březnový sjezd ČSSD i obrysy nového programu.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies