VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výpověď brněnské Fridy rozvibruje tělo i duši

Brno /RECENZE/ - Nová inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? v titulní roli s Evou Ventrubovou je hereckou symfonií, která diváka přiková k židli.

2.5.2013
SDÍLEJ:

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Foto: Radek Smutný

Ve sklepní scéně na Zelném trhu v Brně se vyzpovídává žena, která se narodila do deště, vyrostla v něm a provázel celý její bolavý život. Hustý, jemný a vytrvalý déšť a v něm zoufale pobíhající Frida Kahlo v podání Evy Ventrubové. Život permanentně před koncem a zároveň v rozpuku. Viva la vida – zvolává živočišně Frida. A při tom tančí, křičí, klopýtá, barví svůj svět a divákovi se tají dech.

Příběh mexické malířky Fridy Kahlo y Calderón zpracoval italský prozaik, překladatel, scénarista a dramatik Pino Cacucci původně na zakázku pro svého přítele a hudebníka Andrea Centazza. Připravený divadelní projekt pro čtyři osoby se však nakonec na jevišti nikdy neobjevil.

Působivé monodrama

O pár let později z něj ale Cacucci využil monologickou výpověď samotné Fridy, a tak se hra o nezaměnitelné kontroverzní umělkyni s uhrančivým obličejem, která téměř celý svůj život toužila uprchnout z vlastního těla sužovaného bolestí, konečně dočkala své světové premiéry. V Brně a navíc symbolicky krátce před šedesátiletým výročím smrti Fridy Kahlo – toto výročí připadne na červenec 2014. Vidět, slyšet a cítit utrpení této hypnotizující umělkyně mohou nyní návštěvníci sklepní scény Centra experimentálního divadla v Brně.

¡Viva la Vida! FRIDA ¿?
Autor: Pino Cacucci, režie: Aleš Bergman.
Hraje: Eva Ventrubová.

Inscenaci uvádí Centrum experimentálního divadla (Zelný trh 9, Brno).

Premiéra: 13. dubna 2013, nejbližší repríza: 26. května 2013 v 19.30 na Sklepní scéně CEDu.

Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? je divadelním dramatem jednoho herce. Komorní prostředí sklepní scény je jako stvořené na míru nejen dotčenému žánru, ale i syrové intimnosti této lidské zpovědi. Pódium pokryté malířskou plentou, barvy a nebe z plastových kelímků, které nazdařbůh padají – umělecký ateliér a dějiště jednoho života. Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režie v podání Aleše Bergmana umožňují divákovi soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu Kahlo v podání Evy Ventrubové, členky souboru Městského divadla Brno.

Jak rozptýlit smrt

Frida v imaginárních posledních dnech svého života vypráví o svém osudu, který jakoby byl prodchnut vytrvalým deštěm – hustým, jemným deštěm, která má v duši i v těle. Když jí bylo osmnáct, přežila otřesnou srážku tramvaje s autobusem, v němž jela. Do vlastního pohřebního vozu nastoupila jako mladé zdravé děvče a vynesli ji z něj jako přeživší mezi mrtvolami a ve zmrzačeném těle. Je upoutána na lůžko a tehdy začne malovat. Vše, co bude dále dělat, bude dělat naplno, jak kdyby příští minutu měla umřít. Umění, politika, sex – to vše pro ni bude představovat způsoby, jak rozptýlit smrt – tu „plešatou".

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Vypráví o osudovém manželství s Diegem Riverou, mexickým malířem a komunistou, který ji přijal zničenou, vzkřísil do života a zároveň svými milostnými avantýrami pozvolna vraždil. Zoufalá touha po dítěti, všechny barvy erotiky, významní muži, peklo osamělosti, lačnost po životě a nepřestávající bolest – to jsou témata Fridina života. Dýchá na okenní tabulku, kreslí dveře a jejich práh začíná překračovat. Frida touží po životě a zároveň po smrti. Protože jen tehdy, tam za prahem už nebude potřebovat nohy, z nichž jednu nemá. Nač ji přeci pak budou nohy, když bude mít křídla. A Frida právě včera pochopila, že nastal čas ty křídla rozepnout.

Hodina a půl herecké symfonie, která diváka přiková k židli. Zoufalost, víra, posedlost, touha, život, láska, smrt… bolest. To vše nachází divák v až na dřeň prožitých gestech Evy Ventrubové. Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? není jen hrou, ale právě díky skvělému podání jediného herce na jevišti realistickou vypovědí, která fascinuje, cyklicky rozvibrovává duši a znovu a znovu tají dech. Eva Ventrubová hraje o životě a o život. A vyplácí se to. Její Frida je totiž excelentním koncertem živelně oslavujícím život.

IVA ČERNÁ

autorka je publicistka

Autor: Redakce

2.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies