VYBERTE SI REGION

Výpověď brněnské Fridy rozvibruje tělo i duši

Brno /RECENZE/ - Nová inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? v titulní roli s Evou Ventrubovou je hereckou symfonií, která diváka přiková k židli.

2.5.2013
SDÍLEJ:

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Foto: Radek Smutný

Ve sklepní scéně na Zelném trhu v Brně se vyzpovídává žena, která se narodila do deště, vyrostla v něm a provázel celý její bolavý život. Hustý, jemný a vytrvalý déšť a v něm zoufale pobíhající Frida Kahlo v podání Evy Ventrubové. Život permanentně před koncem a zároveň v rozpuku. Viva la vida – zvolává živočišně Frida. A při tom tančí, křičí, klopýtá, barví svůj svět a divákovi se tají dech.

Příběh mexické malířky Fridy Kahlo y Calderón zpracoval italský prozaik, překladatel, scénarista a dramatik Pino Cacucci původně na zakázku pro svého přítele a hudebníka Andrea Centazza. Připravený divadelní projekt pro čtyři osoby se však nakonec na jevišti nikdy neobjevil.

Působivé monodrama

O pár let později z něj ale Cacucci využil monologickou výpověď samotné Fridy, a tak se hra o nezaměnitelné kontroverzní umělkyni s uhrančivým obličejem, která téměř celý svůj život toužila uprchnout z vlastního těla sužovaného bolestí, konečně dočkala své světové premiéry. V Brně a navíc symbolicky krátce před šedesátiletým výročím smrti Fridy Kahlo – toto výročí připadne na červenec 2014. Vidět, slyšet a cítit utrpení této hypnotizující umělkyně mohou nyní návštěvníci sklepní scény Centra experimentálního divadla v Brně.

¡Viva la Vida! FRIDA ¿?
Autor: Pino Cacucci, režie: Aleš Bergman.
Hraje: Eva Ventrubová.

Inscenaci uvádí Centrum experimentálního divadla (Zelný trh 9, Brno).

Premiéra: 13. dubna 2013, nejbližší repríza: 26. května 2013 v 19.30 na Sklepní scéně CEDu.

Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? je divadelním dramatem jednoho herce. Komorní prostředí sklepní scény je jako stvořené na míru nejen dotčenému žánru, ale i syrové intimnosti této lidské zpovědi. Pódium pokryté malířskou plentou, barvy a nebe z plastových kelímků, které nazdařbůh padají – umělecký ateliér a dějiště jednoho života. Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režie v podání Aleše Bergmana umožňují divákovi soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu Kahlo v podání Evy Ventrubové, členky souboru Městského divadla Brno.

Jak rozptýlit smrt

Frida v imaginárních posledních dnech svého života vypráví o svém osudu, který jakoby byl prodchnut vytrvalým deštěm – hustým, jemným deštěm, která má v duši i v těle. Když jí bylo osmnáct, přežila otřesnou srážku tramvaje s autobusem, v němž jela. Do vlastního pohřebního vozu nastoupila jako mladé zdravé děvče a vynesli ji z něj jako přeživší mezi mrtvolami a ve zmrzačeném těle. Je upoutána na lůžko a tehdy začne malovat. Vše, co bude dále dělat, bude dělat naplno, jak kdyby příští minutu měla umřít. Umění, politika, sex – to vše pro ni bude představovat způsoby, jak rozptýlit smrt – tu „plešatou".

Scéna i kostým, za kterými stojí Pavla Kamanová, stejně jako režijní cit Aleše Bergmana umožňují divákům soustředit veškerou pozornost a důraz na Fridu v podání Evy Ventrubové.Vypráví o osudovém manželství s Diegem Riverou, mexickým malířem a komunistou, který ji přijal zničenou, vzkřísil do života a zároveň svými milostnými avantýrami pozvolna vraždil. Zoufalá touha po dítěti, všechny barvy erotiky, významní muži, peklo osamělosti, lačnost po životě a nepřestávající bolest – to jsou témata Fridina života. Dýchá na okenní tabulku, kreslí dveře a jejich práh začíná překračovat. Frida touží po životě a zároveň po smrti. Protože jen tehdy, tam za prahem už nebude potřebovat nohy, z nichž jednu nemá. Nač ji přeci pak budou nohy, když bude mít křídla. A Frida právě včera pochopila, že nastal čas ty křídla rozepnout.

Hodina a půl herecké symfonie, která diváka přiková k židli. Zoufalost, víra, posedlost, touha, život, láska, smrt… bolest. To vše nachází divák v až na dřeň prožitých gestech Evy Ventrubové. Inscenace ¡Viva la Vida! Frida¿? není jen hrou, ale právě díky skvělému podání jediného herce na jevišti realistickou vypovědí, která fascinuje, cyklicky rozvibrovává duši a znovu a znovu tají dech. Eva Ventrubová hraje o životě a o život. A vyplácí se to. Její Frida je totiž excelentním koncertem živelně oslavujícím život.

IVA ČERNÁ

autorka je publicistka

Autor: Redakce

2.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
MELBOURNE, 20. ledna 2017
3

VIDEO: V Melbourne vjel řidič do davu lidí. Nejméně tři zabil

Všichni tři lidé z auta následkům svých zranění bohužel podlehli
AKTUALIZOVÁNO
5 8

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Račte vstoupit, Bílý dům je váš

Donald Trump je teprve třetí ze 45 amerických prezidentů, který složí přísahu na bibli Abrahama Lincolna. Tím prvním byl sám Lincoln, jako druhý přísahal Barack Obama.

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů korun

V USA je momentálně na prodej dům, který je patrně vůbec nejdražší kdy prodávanou nemovitostí v Americe. Rozprostírá se v luxusní čtvrti Bel Air v Kalifornii a má takové vybavení, že si tu něco najde úplně každý. Dokonce i milovníci aut.

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies