Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Yvona Kreuzmannová: Český tanec je na evropské úrovni, dotace má ale směšné

Praha /ROZHOVOR/ - Byla jednou z nadšenců, kteří do Česka po revoluci navrátili tradici tance a pokoušeli se vytvořit mu zázemí k dalšímu vývoji a růstu. „Byla jsem plná chuti něco dělat. Z dnešního pohledu by mnozí nejspíš řekli, že jsem musela být blázen," říká zakladatelka festivalu Česká taneční platforma Ivona Kreuzmannová a naznačuje, jak složitý byl tento kulturní proces.

11.4.2013 2
SDÍLEJ:

ZAKLADATELKA FESTIVALU Česká taneční platforma a členka jeho poroty Yvona KreuzmannováFoto: Deník

Bohužel ani dnes nemají tanečníci na růžích ustláno. Podporu musejí hledat většinou v zahraničí…

Obecně se ví, že oficiální dotace tanečního oboru jsou v Česku nepoměrně nízké vůči jiným uměleckým odvětvím. Proč?

Je to důsledkem stereotypů přežívajících z minulého režimu, který nechtěl současné individuální umění a projev, ke kterému český tanec směřuje. Přitom naši tanečníci republiku skvěle ve světě reprezentují. Měli jsme tradici ještě ve třicátých i čtyřicátých letech. Po roce 1948 byl tolerován už jen balet nebo folklór. Vše, co tehdy ve světě považovali za umění, u nás platilo za underground a vidět jste to mohli maximálně na americké ambasádě potajmu ve filmech, ale blíže jste se k tanci a učení se mu nedostali. Dostal zelenou až po sametové revoluci.

Jaké byly vaše první snahy o změnu po roce 1989?

Začali jsme dohánět čtyřicet let obrovského propadu, kdy nemohl existovat za normálních podmínek. Obcházela jsem například různá divadla a vhodné prostory s nabídkou účinkování zahraničních tanečních souborů a interpretů a lidé se mě ptali: „To myslíte nějaký disko?" Absolutně neměli tušení, že existuje scénický umělecký taneční projev. Nyní je tanec respektován, od roku 2004 má i svůj vlastní grantový program, ale tento respekt je vyjadřován směšnými finančními částkami.

Uživí se umělci svou produkcí?

Čeští tanečníci jsou bohužel stále považováni za jakýsi menšinový žánr. Nemohou si dovolit to, co umělci v etablovaných zahraničních souborech. Pracují pouze na bázi vlastních projektů, jejichž náklady se pohybují v řádu tisíců, v lepším případě sta tisíců. Bohužel je tím velmi limitovaný výsledný tvar. Dělají to za minimální peníze. Představte si, že celý život pracujete za minimální mzdu… Své tvůrčí chvění a potenciál zúročují jen v nezaplacených projektech. Aby přežili, musí učit, pořádat semináře, workshopy nebo dílny, a tím si vydělají na živobytí. Vlastní umělecká tvorba je ale neuživí. Tento stav, který je na pováženou, by se měl zásadně změnit.

Přesto říkáte, že český tanec udělal za posledních dvacet let obrovský pokrok.

Naši tanečníci mají co světu nabídnout. Jsou nápadití, mají invenci i touhu se realizovat. V zahraničí získávají různá ocenění. V žádostech o evropské dotace se se svými projekty umísťujeme na prvních místech. Co víc by pro podporu tohoto oboru mělo mluvit…

Co letos tedy nabídnete divákům? V čem vidíte silnou stránku programu?

Všech jedenáct představení, která uvádíme, vzniklo v posledních dvou letech. Snažíme se mapovat českou scénu a vybírat nejen věci, které jsou zajímavé svou kvalitou, ale také ty, které ukazují, jak široké spektrum dnešní tvorba nabízí. To, že se nejedná jen o čistý tanec, ale také o taneční nebo fyzické divadlo. Dochází tu k přesahům žánrů. Tvůrci pracují s živou hudbou, spolupracují se současnými lightdesignéry, muzikanty a dalšími důležitými profesemi.

Kod je… Yvona Kreuzmannová

Z oboru ekonomika cestovního ruchu na Vysoké škole ekonomické přešla na taneční katedru Akademie múzických umění studovat teorii, historii a dramaturgii. V roce 1990 vyjela na roční stipendijní pobyt do Paříže, kde se seznámila se současnými trendy v oblasti tanečního umění, což ji inspirovalo k pořádání mezinárodního festivalu Tanec Praha v Česku. Roku 1991 založila stejnojmenné občanské sdružení, v jehož čele stojí s přestávkou mezi lety 2006 až 2008 až dodnes. Aktivity sdružení postupně rozšířila o Českou taneční platformu, divadlo Ponec a projekt Tanec školám. Vytrvale lobbuje za nezávislé umění a neziskový sektor, spoluzakládala Iniciativu pro kulturu a sdružení Vize tance. Nejvyšším oceněním její dosavadní práce je Řád rytíře Za zásluhy, který jí udělil francouzský prezident za zásluhy o rozvoj evropské kulturní spolupráce.

Co je… Festival Česká taneční platforma

Občanské sdružení Tanec Praha začalo českou platformu organizovat po vzoru již zavedených platforem v Evropě. Festival se uvedl nenápadnou přehlídkou české taneční tvorby v prostorách Duncan Centra v roce 1994, na dalších pět let se stal profilovou akcí města Hradec Králové s názvem „Entrée k Tanci". V dubnu 2000 se definitivně vrátil do Prahy s cílem využít prostor nově rekonstruovaného divadla Ponec.

Autor: Kateřina Chvátalová

11.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Sucho v posledních letech trápí především zemědělce.
5 7

Sucho ohrožuje polovinu Česka. Stát již utratil 22 miliard

Zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
DOTYK.CZ
6

Radši více místa, než mizerná káva, říká zakladatel FlixBusu

Brašna by měla vážit 10 procent z hmotnosti dítěte, říká odborník

/ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ Nevhodný výběr školní brašny a její nesprávné nošení může mít vážné následky pro držení těla, varuje Vladan Toufar, prezident Unie fyzioterapeutů České republiky.

Dva trůny, dvě Češky. Vydrží?

Od včerejška jsou světovými jedničkami ve dvouhře a čtyřhře Karolína Plíšková a Lucie Šafářová.

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Federální silniční úřad (FEDRO) švýcarské konfederace rozhodl, že v zemi již nebude povolené registrovat nové vozy SUV Porsche Cayenne s naftovým motorem. Je to jen další důsledek emisního skandálu, který vypukl v roce 2015.

Režisér Tomáš Svoboda: Svatba je pro mne takový divně kostýmovaný mejdan

/ROZHOVOR/ Režisér a scenárista Tomáš Svoboda působí jako recesista, kterému není nic svaté – když například v televizním Dobrém ránu propagoval obnovenou premiéru své drsné inscenace Popcorn, s vážnou tváří před kamerami tvrdil, že k přezkoušení titulu došlo proto, že všichni hlavní představitelé byli během repríz omylem postříleni. Se stejnou „neuctivostí“ vůči autoritám režíroval i své politické kabarety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení