VYBRAT REGION
Zavřít mapu

15 potravinářů dostalo logo s českou vlajkou

Praha - Prvních 15 tuzemských výrobců potravin může ode dneška označovat své produkty novým logem s českou vlajkou a nápisem „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR“. Certifikáty dnes potravinářům slavnostně předal prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.

22.6.2011
SDÍLEJ:

Prvních 15 tuzemských výrobců potravin může od 22. června označovat své produkty novým logem s českou vlajkou a nápisem "Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou ČR".Foto: ČTK/Michal Kamaryt

Mezi prvními uživateli značky, jež má garantovat, že jimi označený výrobek byl vyroben převážně z domácích surovin, jsou mlékárny, pekaři, zpracovatelé masa, ale také například firma věnující se pěstování hub.

Ke značce kvalitních potravin Klasa nebo označení Regionální potravina tak od dnešního dne oficiálně přibývá další marketingový nástroj. Někteří výrobci potravin ze své vlastní vůle státní vlajku v různém provedení na svých výrobcích už delší čas používají. Na rozdíl od Regionální potraviny a Klasy, financovaných ze státního rozpočtu, bude fungování „Českého výrobku“ placeno výhradně z peněz samotných potravinářů.

„Mezi oceněnými jsou jak malé rodinné firmy, tak velké společnosti, které zastávají přední místa na českém trhu,“ uvedl Toman s tím, že ještě letos na podzim by certifikáty měli získat další výrobci.

Čokoláda s tradicí

Ministerstvo zemědělství podle šéfa resortu Ivana Fuksy, který byl při dnešním předání certifikátů přítomen, připravuje v oblasti čerstvých potravin další osvětu. „Je to věc, která má vysvětlit, že nemůže být přece kvalitní potravina, která k nám putuje přes půlku zeměkoule,“ doplnil.

Právo používat nové logo dnes dostala například čokoládovna Carla ze Dvora Králové nad Labem. „Jsme klasická česká firma s českým majitelem a jsme hrdí na to, že vůbec v segmentu čokoládových výrobků existujeme, a jsme hrdí na to, že jsme Češi,“ řekl ředitel prodeje hotových výrobků čokoládovny Pavel Plšek. Firma s dvacetiletou tradicí podle Plškových slov v poslední době sleduje rostoucí zájem zákazníků o původ výrobků. „Zákazník chce vědět, kdo je výrobcem, zda Čech, nebo cizinec,“ podotkl.

Klobása s českou vlajkou

„Chceme našim odběratelům garantovat, že výrobek označený tímto logem pochází pouze z českých surovin, že tam nedochází k nějakému mixu mezi domácí produkcí a dovozovou výrobní surovinou,“ sdělil generální ředitel společnosti ZŘUD – Masokombinát Polička Aleš Hantsch. Masokombinát bude pro začátek novým logem označovat výrobek Kamenecká klobása. Do budoucna chtějí poličští označení používat také pro další produkty.

Základní podmínkou pro udělení práva používat logo s vlajkou je zpracování produktu na území České republiky a dodržení stanoveného podílu hlavní suroviny z tuzemských zdrojů, který se u jednotlivých kategorií liší.

Podmínky pro získání certifikátu

Aby mohlo získat certifikát například maso, musí pocházet ze zvířat chovaných a poražených v ČR a být získáno bouráním ve schváleném závodu na území ČR, u masných výrobků je podíl českého masa stanoven na 70 procent. Podíl mléka z Česka u mléčných výrobků činí 90 procent, pekařský výrobek pak musí obsahovat nejméně 55 procent hlavních složek tuzemského původu. Logo bude komora udělovat na tři roky, poté je možné prodloužit užívání o další tři roky.

V případě, že by výrobce porušoval podmínky pro udělování značky, může mu být právo k jeho užívání Potravinářskou komorou odebráno.

Tuzemští zemědělci a potravináři se v poslední době rozhodli začít více bojovat proti rostoucím dovozům potravin. Zesílili proto aktivity, jejichž pomocí chtějí tento stav zvrátit. Také čeští zákazníci se v poslední době začali více zajímat o kvalitu a původ toho, co jedí. Potravináři přesto upozorňují, že stále nejsou takovými „potravinovými vlastenci“ jako Francouzi či Rakušané, kteří jednoznačně preferují národní výrobky.

Autor: ČTK

22.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies