Zatímco v roce 2005 Airbus zářil a svého konkurenta v klíčovém měřítku nových zakázek převálcoval, letos to zřejmě bude zcela naopak.

Analytici podle agentur očekávají, že na aerosalonu výrobci oznámí zakázky na nejméně 300 letadel v katalogové hodnotě asi 30 miliard dolarů. Producenti si většinou rezervují představení významných zakázek právě na nejprestižnější události jejich oboru v celém roce.

Organizátoři v Le Bourget čekají půl milionu návštěvníků, o něco více než předloni. Přehlídky se zúčastní asi 2000 vystavovatelů a vystaveno má být 140 letounů. Plánuje se také asi čtyřicítka leteckých ukázek včetně největšího airbusu A380, bitevníku Eurofighter Typhoon nebo helikoptéry Eurocopter Tigre. Za Českou republiku výstavu navštíví náměstek české ministryně obrany Jaroslav Kopřiva a náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

Veletrhu se zúčastní i společnost AERO Vodochody. "Představíme zde tradičně především program vojenských letadel, v letošním roce se dále zaměříme také na potenciál společnosti v oblasti mezinárodních leteckých kooperací," řekl ČTK mluvčí Vítězslav Kulich. Firma bude představovat cvičný letoun L-159B a střední část křídla, tzv. centroplán, pro italský letoun C-27J Spartan.

V roce 2005 Airbus oznámil zakázky za 33,5 miliardy dolarů, více než dvojnásobek proti zakázkám Boeingu za 15 miliard USD. Díky novému letounu 787 Dreamliner se však Boeing dostal zpět do hry a loni získal poprvé více zakázek než Airbus od roku 2000.

Airbus se naproti tomu dostal loni kvůli odkladům kontroverzního projektu superjumba A380 do krize. Firma stále ještě nemá zcela hotovo letadlo A350, které se má stát konkurentem Boeingu 787. Americká firma tak letos zatím získává dvojnásobně více zakázek než evropská.

"Nezískávají (Airbus) zakázky tak rychle, aby mohli zůstat před Boeingem," řekl expert na letectví Paul Nisbet z firmy JSA Research. Do konce května přitáhl Boeing zakázky na 417 letadel, zatímco Airbus jen na 201 strojů. Letecké společnosti se závaznými objednávkami stále čekají, až Airbus představí definitivní design širokotrupého modelu A350 XWVB.

Boeing má letos více než polovinu zakázek v lukrativním segmentu letounů s širokým trupem jako 787, u Airbusu to však je jen asi čtvrtina. Americká firma získala letos na trhu širokých letadel zatím 80 procent, což je pro Airbus velmi nepříjemné. V Paříži by se tento rozdíl mohl podle pozorovatelů ještě zvýraznit a Dreamliner by se mohl stát jasnou hvězdou celé přehlídky, třebaže první stroj sjede z výrobní linky až příští měsíc a do provozu bude letadlo uvedeno příští rok.

Airbusu zbývá z minulých dob stále ještě mírný náskok v počtu dodaných letadel. Do konce května dodal zákazníkům 191 strojů, o deset více než Boeing. Pro letošní rok obě firmy plánují kolem 440 dodávek, Boeing však bude mít v nejbližší budoucnosti mnohem více práce než Airbus. Příští rok by měl dodat až 520 letadel, zatímco Airbus chce hranice 500 strojů dosáhnout v letech 2009-2010.

Globální hospodářský růst leteckému průmyslu svědčí, jak ukazuje nárůst zakázek za poslední roky. Odvětví letecké přepravy letos po dvou letech ztrát celkově vykáže zisk přes pět miliard dolarů, a to i přes rostoucí náklady na pohonné hmoty, předpověděla Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA).

Podle analytiků se však v sektoru začínají objevovat trhliny a známky možného budoucího ochabnutí. Údaje o přepravě za poslední měsíce ukazují zpomalení a hrozbou jsou především požadavky na přísnější ekologickou regulaci.