VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pařížský aerosalon čeká další kolo souboje Boeing-Airbus

PAŘÍŽ - Po dvou letech se letiště Le Bourget u Paříže stane v pondělí znovu dějištěm největší světové přehlídky letecké techniky. I tentokrát se bude největší zájem upírat na souboj dvou kolosů na poli velkých civilních letadel - evropského Airbusu a amerického Boeingu.

17.6.2007
SDÍLEJ:

Airbus A380Foto: REUTERS

Zatímco v roce 2005 Airbus zářil a svého konkurenta v klíčovém měřítku nových zakázek převálcoval, letos to zřejmě bude zcela naopak.

Analytici podle agentur očekávají, že na aerosalonu výrobci oznámí zakázky na nejméně 300 letadel v katalogové hodnotě asi 30 miliard dolarů. Producenti si většinou rezervují představení významných zakázek právě na nejprestižnější události jejich oboru v celém roce.

Organizátoři v Le Bourget čekají půl milionu návštěvníků, o něco více než předloni. Přehlídky se zúčastní asi 2000 vystavovatelů a vystaveno má být 140 letounů. Plánuje se také asi čtyřicítka leteckých ukázek včetně největšího airbusu A380, bitevníku Eurofighter Typhoon nebo helikoptéry Eurocopter Tigre. Za Českou republiku výstavu navštíví náměstek české ministryně obrany Jaroslav Kopřiva a náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

Veletrhu se zúčastní i společnost AERO Vodochody. "Představíme zde tradičně především program vojenských letadel, v letošním roce se dále zaměříme také na potenciál společnosti v oblasti mezinárodních leteckých kooperací," řekl ČTK mluvčí Vítězslav Kulich. Firma bude představovat cvičný letoun L-159B a střední část křídla, tzv. centroplán, pro italský letoun C-27J Spartan.

V roce 2005 Airbus oznámil zakázky za 33,5 miliardy dolarů, více než dvojnásobek proti zakázkám Boeingu za 15 miliard USD. Díky novému letounu 787 Dreamliner se však Boeing dostal zpět do hry a loni získal poprvé více zakázek než Airbus od roku 2000.

Airbus se naproti tomu dostal loni kvůli odkladům kontroverzního projektu superjumba A380 do krize. Firma stále ještě nemá zcela hotovo letadlo A350, které se má stát konkurentem Boeingu 787. Americká firma tak letos zatím získává dvojnásobně více zakázek než evropská.

"Nezískávají (Airbus) zakázky tak rychle, aby mohli zůstat před Boeingem," řekl expert na letectví Paul Nisbet z firmy JSA Research. Do konce května přitáhl Boeing zakázky na 417 letadel, zatímco Airbus jen na 201 strojů. Letecké společnosti se závaznými objednávkami stále čekají, až Airbus představí definitivní design širokotrupého modelu A350 XWVB.

Boeing má letos více než polovinu zakázek v lukrativním segmentu letounů s širokým trupem jako 787, u Airbusu to však je jen asi čtvrtina. Americká firma získala letos na trhu širokých letadel zatím 80 procent, což je pro Airbus velmi nepříjemné. V Paříži by se tento rozdíl mohl podle pozorovatelů ještě zvýraznit a Dreamliner by se mohl stát jasnou hvězdou celé přehlídky, třebaže první stroj sjede z výrobní linky až příští měsíc a do provozu bude letadlo uvedeno příští rok.

Airbusu zbývá z minulých dob stále ještě mírný náskok v počtu dodaných letadel. Do konce května dodal zákazníkům 191 strojů, o deset více než Boeing. Pro letošní rok obě firmy plánují kolem 440 dodávek, Boeing však bude mít v nejbližší budoucnosti mnohem více práce než Airbus. Příští rok by měl dodat až 520 letadel, zatímco Airbus chce hranice 500 strojů dosáhnout v letech 2009-2010.

Globální hospodářský růst leteckému průmyslu svědčí, jak ukazuje nárůst zakázek za poslední roky. Odvětví letecké přepravy letos po dvou letech ztrát celkově vykáže zisk přes pět miliard dolarů, a to i přes rostoucí náklady na pohonné hmoty, předpověděla Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA).

Podle analytiků se však v sektoru začínají objevovat trhliny a známky možného budoucího ochabnutí. Údaje o přepravě za poslední měsíce ukazují zpomalení a hrozbou jsou především požadavky na přísnější ekologickou regulaci.

17.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Do babyboxu v Rychnově někdo odložil chlapečka

Body, jak ho znaly naše babičky. Na snímku ho představuje správkyně skanzenu Hana Zvalová
3

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies