VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Agrárníci chtějí od státu větší podporu investic

Olomouc – Ne 25 procent, ale minimálně 35. Takový je požadavek zemědělců na národní spolufinancování Programu rozvoje venkova, přes který plynou z unijních fondů peníze na investice. Podle prezidenta Agrární komory České republiky Miroslava Tomana je spolufinancování v České republice jedno z nejnižších v Evropské unii. Zdůraznil to na čtvrtečním sněmu komory v Olomouci. Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky má takový požadavek jeho podporu. Peníze by se podle něj měly najít.

12.3.2015
SDÍLEJ:

Prezident Agrární komory ČR Miroslav Toman.Foto: Deník/Jiří Kopáč

„Kofinancování na úrovni 25 procent je nejnižší v rámci Evropské unie a Česká republika se tím sama připravuje o konkurences­chopnost na evropském trhu, která se bez podpory investic neobejde," uvedl Toman.

Podle Jurečky ministerstvo už vloni monitorovalo vývoj v ostatních členských zemích. „Státy, které jsou pro nás důležité, začínají 35 procenty a končí 50," uvedl. Zemědělce ujistil, že o navýšení spolufinancování na 35 procent bude jednat s ministrem financí a požadavek chce promítnout do návrhu rozpočtu na příští rok. „Budu chtít hledat cestu, abychom se dostali na 35 procent kofinancování Programu rozvoje venkova. Jde o částku kolem 80 milionů eur. Tyto investice do zemědělství a potravinářství se české ekonomice několikanásobně vrátí," zdůraznil.

Sněm Agrární komory se obrátil na zákonodárce, aby podpořili novelu zákona o významné tržní síle, která vymezuje mantinely obchodním řetězcům, které nepostupují při obchodování s dodavateli potravin a zemědělských výrobků vždy fér. Norma, která tento týden prošla vládou, má být přehlednější v porovnání s úpravou z 2010.

Zemědělci se obrátili na ministra Jurečku s požadavkem na zpřísnění podmínek pro přímé platby, také by uvítali, kdyby dohodl sjednocení krajské a ministerské soutěže o nejlepší regionální potraviny při zachování značek krajů i značky ministerstva a umožnil přístup velkých podniků do klání o regionální potravinu.

Zrušení mléčných kvót

Po resortním šéfovi také agrárníci požadují, aby zabezpečil přípravu záchranných opatření pro případ silných negativních dopadů na chovatele a mlékárny po zrušení mléčných kvót. Podle Jurečky zatím nelze předpovídat, co nastane po zrušení kvót, ale zemědělce ujistil, že ministerstvo dokončuje dotační program, který by případnou krizovou situace řešil, a již nastavuje systémová opatření, například v rámci takzvaných citlivých komodit.

Sněm rovněž vyzval ministerstvo k vypracování opatření k řešení důsledku klimatických změn, požaduje také návrh zákona řešící problematiku prodeje zemědělské půdy ve prospěch těch, kteří na ní hospodaří.

Autor: Daniela Tauberová

12.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Věra Špinarová v ostravském Gongu.
AKTUALIZOVÁNO
1

Věra Špinarová zemřela. Jedinečný hlas z Ostravy utichl

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies