Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf z Olympusu: Fotoaparáty se zlepšily díky medicíně

PRAHA - Hiruhito Morishima je šéfem Olympus Medical System a zároveň členem nejvyššího vedení společnosti Olympus. O tom, kdy Čína dožene vyspělé země, ale i tom, proč se zajímá o medicínské přístroje, hovořil s redaktorem Aktuálně.cz

10.6.2007
SDÍLEJ:

Hiruhito Morishima, šéf Olympus Medical SystemsFoto: Olympus

Proč jste se rozhodl právě pro medicínské systémy?

Prvotním impulsem bylo úmrtí mého otce spojené s jeho onemocněním trávicího ústrojí. Lékař nám tehdy sdělil, že kdyby byla choroba diagnostikována dříve, bylo by možné ji léčit. Od té doby jsem se začal zajímat o technické možnosti vyšetřování zdravotních problémů. Olympus byl jediný, který se vývojem těchto přístrojů zabýval.

Olympus je znám především díky foťákům, jakou část tržeb a byznysu tvoří medicínská zařízení?

Je pravda, že Olympus je často spojován jen s foto technikou a foto materiály. Ale čtyřicet procent příjmů skupiny jde právě z oblasti medicíny.

Jak velký tržní podíl na tomto poli máte? Patříte k významným hráčům, nebo pouze sledujete záda svých konkurentů?

To samozřejmě záleží na zemi i části světa. Co se týče například endoskopů, což je oblast, za kterou jsem přímo zodpovědný, náš podíl dosahuje kolem sedmdesáti procent, v Česku dokonce devadesát procent.

Které trhy jsou pro Olympus Medical Systems nejvýznamnější?

Je to stále Japonsko. Také záleží na úrovni lékařů v zemi, kam naše produkty vyvážíme. Jde o velmi sofistikované přístroje, které potřebují odborné zacházení. Například v Česku máme s lékaři velmi dobré zkušenosti.

Jak jste říkal, tak téměř polovina tržeb Olympusu pochází z medicínské oblasti. Vzdává tedy firma svůj boj na poli fotografické techniky a přesouvá své síly jinam?

Nedá se říct, že bychom na některou oblast, které se věnujeme, zanevřeli. Naopak, tyto oblasti se doplňují. Řada produktů byla původně vyvinuta pro medicínskou oblast a pak je Olympus využil pro své další divize a výrobky. Například malé displaye na fotoaparátech byly výsledkem vývoje medicínských zařízení.

Nebojí se Olympus nastupující síly čínské ekonomiky a její schopnosti rychle vyprodukovat výrobek za levné peníze a v obrovském množství?

Uvedu příklad z oblasti endoskopů, kterým se věnuji. V současné době v Číně působí čtyři výrobci. Pro Olympus zatím nejsou konkurencí, nedosahují úrovně, kterou by mohli zastínit naši produkci. Globálně se nicméně jejich úroveň bude zvyšovat. Je to tedy potenciálně silný konkurent.

A kdy myslíte, že Číňané doženou Olympus?

Podle mě to bude trvat minimálně ještě deset let, než se dostanou na standard, který by nám mohli férově konkurovat. Výhoda Olympusu je v tom, že shromažďuje výsledky výzkumů a technologie z celého světa a tyto aplikuje na své výrobky. Až se tohle Čína naučí, přijde i její chvíle.

Změnila se nějak firemní kultura v Olympusu? Přece jenom pro tuto firmu děláte třicet let a můžete srovnávat.

Nezměnila se, Olympus měl vždy standardy jednání se zaměstnanci na vysoké úrovni. Rozdíl je možná v tom, že dnes se připomínky řadových zaměstnanců dostávají přímo až k řediteli. Zrychlil se také rozhodovací proces společnosti.

Jak se stavíte k sociální zodpovědnosti firmy?

Všechny aktivity jsou v souladu se strategií CSR, kterou jsme přijali. Přístroje jsou šetrné k životnímu prostředí, pacientům musí poskytovat co možná nejlepší servis.

Věnujete se endoskopům, ty jsou ale řešením až ve chvíli, kdy je člověk skutečně nemocný. Co prevence? Nutíte své blízké, aby chodili na preventivní prohlídky?

Pokud jde o mé okolí, všichni moji blízcí na preventivní prohlídky pravidelně chodí. Rezervy ale paradoxně stále vidím u našich zaměstnanců. Na celonárodní úrovni byla v Japonsku v nedávné době za podpory Olympusu spuštěna kampaň zaměřená na prevenci. Cílem televizních spotů je lidem vysvětlit, proč jsou preventivní prohlídky důležité, a povzbudit je, aby se jich pravidelně účastnili. Obdobná kampaň proběhla už před třemi roky v Americe. Je třeba ale říci, že podpora prevence není primární funkcí firmy. To je funkce státu, případně pojišťoven, které musí následně hradit vysoké náklady na léčení.

10.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Setkání k zahájení senátní a komunální kampaně hnutí ANO za účasti předsedy hnutí Andreje Babiše a pražských kandidátů do zastupitelstva a Senátu proběhlo 1. září v Praze.
1 10

Kandidátky ANO: mandát nebude obhajovat třetina poslanců

Polárního ledu stále ubývá a tuleni pak nemají na čem ležet.
5

Na Arktidě ubývá led ve velkém. Každý rok zmizí kry větší než Česko

DOTYK.CZ

Film mladé české režisérky bojuje o studentského Oscara

/ VIDEO / Celkem osm let vznikal surrealistický krátký film režisérky Marie Dvořákové Kdo je kdo v mykologii. Film získal letos v srpnu ve Spojených státech nominaci na studentského Oscara. K jeho vzniku přispěla pozoruhodným způsobem i produkce Ridleyho Scotta.

Rodinným firmám se v Česku daří. Stále více investují do svého rozvoje

Rodinné firmy jsou ohledně budoucnosti optimistické a stále více investují do rozvoje svého podnikání. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos, který byl vyhotoven k příležitosti zahájení dalšího ročníku soutěže Rodinná firma roku. Podle tohoto průzkumu si malé firmy stále častěji berou investiční úvěry, přičemž u 62 procent firem, jež si tento druh úvěru vzaly, došlo k navýšení obratu či zisku o 15 procent.

Britští politici odsoudili Trumpa. Labouristé vyzvali ke zrušení jeho návštěvy

Britská premiérka Theresa Mayová uvedla, že je důležité odsoudit krajně pravicové názory "kdekoli je slyšíme", když jí byla položena otázka ohledně reakce amerického prezidenta Donalda Trumpa na střety ve Spojených státech.

Zabavení řidičských průkazů za alimenty se rozšíří. Hrozba je účinná

Exekutoři budou moci zabavovat řidičské průkazy i neplatičům výživného za jejich studující děti do 26 let věku. Poslaneckou novelu exekučního řádu dnes schválil Senát, nyní ji dostane k podpisu prezident. V současnosti mohou exekutoři pozastavit řidičský průkaz jen dlužníkům alimentů za nezletilé, tedy děti do 18 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení