VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekologové kritizují Hyundai: Neplní své závazky

Problém je nezákonný postup, liknavost a neochota

25.4.2007
SDÍLEJ:

Foto: Martin Straka

Brno - Půl roku po uzavření průlomové smlouvy mezi státem, krajem, ekology a automobilkou Hyundai se objevuje nespokojenost s tím, jak korejská firma plní své závazky.

Právníci Ekologického právního servisu se nyní s ohledem na oficiální zahájení výstavby a trvající obtíže v jednání s korejskou společností rozhodli své námitky zveřejnit.

Za nezákonný postup tak právníci označili předložení neúplné projektové dokumentace ke stavebnímu řízení k výstavbě závodu na výrobu převodovek.

Nezákonná dokumentace

"Z analýzy dokumentace vyplynulo, že v rozporu se zákonem neobsahuje vypořádání vlivů na životní prostředí - posouzení vnějších hlukových emisí, emisí do ovzduší, celkové objemy odpadních vod," uvádí právníci Ekologického právního servisu ve své zprávě.

Firma nereagovala na upozornění, podklady nedoplnila, stavební úřad přesto vydal stavební povolení. Hyundai navíc vyzval Ekologický právní servis, aby se vzdal svého práva na odvolání a umožnil urychlené nabytí právní moc stavebního povolení.

"Vyzvali jsme znovu firmu k nápravě nezákonného stavu, pod hrozbou využití sankcí vyplývajících ze smlouvy. Ty umožňují ekologům uveřejnit v českém a světovém tisku na náklady automobilky inzeráty o porušení podmínek ze strany automobilky. Až po hrozbě se firma zavázala celou záležitost napravit do poloviny května," uvedli ekologičtí právníci.

Mluvčího firmy se celý den Aktuálně.cz  nepodařilo na jeho mobilním telefonu zastihnout.

Podle ekologů se firma navíc nesnaží využívat nejlepší dostupné technologie a nerespektuje stanoviska vzešlá v rámci posouzení vlivu továrny na životní prostředí.

Pro odvádění jakýchkoliv vod z areálu firmy totiž byla doporučen systém, který neovlivní půdy, podzemní a povrchové vody.

Podle ekologů ale firma použila jeden z nejlevnějších systémů, který technologicky v žádném případě neodpovídá standardu systému svařovaných spojů.

"Firma Hyundai namísto okamžité nápravy stavu věcí nejdříve vyžadovala předložení podrobnějších důkazů a po dlouhou dobu nebyla ochotna připustit změnu používané technologie. Teprve po dlouhém vyjednávání přistoupila k výměně používaného systému," uvedli právníci.

Přístup je zklamáním

Firma se zatím nezavázala že při další stavební činnosti bude používat technologii, která dosahuje standardu systému svařovaných spojů. "Přitom tato technologie byla běžně používána při výstavbě sesterského závodu Kia v Žilině," dodal Ekologický právní servis.

Ti neskrývají, že jsou postojem firmy zklamáni. Dosud například ekologové nedostali odpověď na nedostatky, které objevili v projektové dokumentaci.

"Musíme přiznat, že jsme jednáním společnosti Hyundai zklamáni. Očekávali jsme odpovědnější a profesionálnější přístup. Neochota chovat se skutečně odpovědně a dodržovat své závazky vyplývající z uzavřené smlouvy je z dosavadního jednání společnosti zřejmá." říká Pavel Franc, právník programu Garde Ekologického právního servisu.

Deklaraci mezi státem, krajem, společností Hyundai a čtyřmi nevládními organizacemi se podařilo uzavřít před asi půl rokem.
 
Bylo to vůbec poprvé, co se v Česku podařilo uzavřít komplexní dohodu s nadnárodní firmou ještě předtím, než byla zahájena výstavba její továrny.

Kraj a stát se zavázaly zastavit přípravu na severu Moravy dalších průmyslových zón na zelené louce, automobilka pak například ke snaze co nejvíc omezit dopravu, využívat co nejmodernější technologie neškodící životnímu prostředí a zřídit nadační fond určených na rozvoj občanských aktivit v okolí továrny.

Ekologové se zase zavázali, že nebudou žalobami blokovat výstavbu továrny a vydávání potřebných povolení a budou vše řešit přímo se zástupci automobilky.

Také stát chce sledovat, jak automobilka využívá peněz ze státního rozpočtu.

"Investice začíná, musíme nadále sledovat, kontrolovat a vyhodnocovat průběh činností, jak je to dáno zákonem o investičních pobídkách a na základě toho uvolňovat další peníze. V letošním roce to bude minimálně 700 milionů korun," řekl  ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

 

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Semifinále Generali play off hokejové extraligy: Mountfield HK - HC Kometa Brno.

Krejčík po první prohře: 'Jedeme dál, nečekali jsme, že to bude 4:0'

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies