Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšší mýto zdraží zájezdy. Až o tisíce

PRAHA, VÍDEŇ - Po rakouských dálnicích budou od července jezdit kamiony a autobusy o zhruba 1,20 korun za kilometr dráž než doposud. Evropská komise totiž Vídni odsouhlasila zvýšení průměrné ceny mýta ze zhruba 22,7 centů (6,30 Kč) na 26,9 centů (7,50 Kč).

14.5.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Zdražení nejspíš nepřinutí dopravce, aby houfně začali jezdit po levnějších českých dálnicích, kde se průměrně platí asi 4,20 korun za kilometr. Vyšší poplatky ovšem pocítí turisté cestující do Chorvatska či Itálie.

"První to pocítí cestovky," říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Rodina zaplatí až o tisíce víc

Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamury se na ceně autokarových zájezdů kromě vyššího mýta podepíše i takzvaná obratová daň za průjezd Rakouskem, kterou země zavedla od ledna.

"V případě rodiny může být celkové zdražení i několik tisíc korun, což už je pro ty, co jezdí do Chorvatska, hodně," citovala ČTK Okamuru, který kritizoval spojení mýta s obratovou daní.

"Dvojitě se zpoplatňuje jeden průjezd," postěžoval si Okamura.

Kamionů v Česku nepřibude

Optimističtější jsou odborníci při hodnocení toho, jak se zdražení rakouského mýta projeví na kamionové dopravě. Nelze očekávat masivní přesun kamionů z rakouských na české dálnice.

"Pravidelnou, mezinárodní přepravu zvýšení mýta v Rakousku neovlivní," tvrdí Martin Felix z Česmad Bohemia. Podobný názor má i exministr dopravy Milan Šimonovský, za jehož vlády se mýto připravovalo.

"Zdražení o čtyři centy nebude mít takový dopad jako zavedení mýta v Česku," řekl Aktuálně.cz Šimonovský. Rakušané si totiž nedávno stěžovali, že se jim i kvůli českému mýtu enormě zvýšila kamionová doprava. Mnohým dopravcům se už totiž nevyplatí zajíždět si přes Česko a jedou kratší cestou přes Rakousko.

Od zvýšení mýta si Vídeň slibuje i to, že se podaří nárůst kamionové dopravy zastavit. Podle českého ministerstva dopravy ovšem zdražení o zhruba čtyři centy není tak vysoké, aby těžká nákladní auta před Rakouskem odbočila do Česka.

"Jde o relativně malé zdražení. Nemělo by to mít takový dopad, že by se dopravní proud přesunul na české komunikace," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

14.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.
1 17

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Sanitka. Ilustrační snímek.

Tragédie na Českolipsku. U Novin se zřítilo malé letadlo. Dva lidé zemřeli

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Správce kamer na „hlaváku“ se mýlí, udeřil radní na SŽDC

Správce hlavního nádraží odmítá pustit policii ke kamerám. Jsou to výmluvy, u dopravního podniku to šlo, rozčiluje se radní Libor Hadrava (ANO). Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) alespoň slibuje bezpečnostní dveře, okna, rámy a betonové zátarasy, jenže až po Vánocích.

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Spojené státy odmítly prohlášení KLDR, že severokorejské zemi vyhlásily válku. KLDR v této souvislosti také uvedla, že má nyní možnost sestřelit americké bombardéry i mimo severokorejský vzdušný prostor.

AKTUALIZOVÁNO

Palestinský ozbrojenec zabil tři izraelské policisty. Následně byl zastřelen

Sedmatřicetiletý ozbrojenec přijel k zadní části vstupu do židovské osady Har Adar na Západním břehu Jordánu z vedlejší vesnice spolu s dalšími dělníky z Palestiny, kde poté začal střílet na izraelské policisty a dozorce. I útočník byl následně zasažen a později zemřel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení