Hangár i s plochou pro odbavení na více jak osmnácti tisících metrech čtverečních plochy postaví společnost ABS Jets, kterou vlastní československá finanční skupina J&T.

ABS Jets už přitom jeden hangár na Ruzyni má. Koupil ho minulý rok od ČSA.

Nový hangár by měl sloužit od roku 2009.

Konec parkování venku

"ABS Jets bude nabízet větší komfort posádkám a letadlům, která přiletí do Prahy a dnes parkují pod otevřeným nebem a nemají kvalitní zázemí pro drobnou údržbu letadel, jejich přípravu k letu a vhodné zázemí pro přípravu posádek na let," uvedla firma v oznámení úřadům.

Podle plánů firmy bude v hangáru prostory pro opravy a údržbu letadel Embraer Legacy, Cessna Citation a Gulfstream.

"Realizace tohoto podnikatelského záměru vytváří novou část image letiště Ruzyně, města Prahy a České republiky, protože vytváří servisní a obslužné centrum špičkové úrovně pro letouny kategorie Business jets," uvedla společnost v oznámení.

V nových prostorách má najít práci až 158 lidí, firma počítá s tím, že měsíčně hangár využije více než dvě stě padesát vzlétajících nebo přistávajících letadel.

Spor je zatím o to, zda součástí hangáru budou i prostory pro odbavení cestujících. Státní podnik Letiště Praha, které aiport v Ruzyni provozuje, totiž s tím, aby se součástí nového hangáru byly i prostory pro odbavení, nesouhlasí.

"Případné vybudování prostoru odpovídajícího svými parametry odbavovací ploše je s ohledem na nesouhlasné stanovisko Letiště Praha plně na zvážení a riziko investora," uvedl ve stanovisku státního podniku jeho výkonný ředitel Dalibor Štáhlavský.

Letadla přibývají

Doprava soukromými tryskáči zažívá v Česku boom, firmy si pořizují stále další letadla.

ABS Jets tak provozuje pět letadel Embraer Legacy. Firma loni uskutečnila 1410 letů, pro letošní rok plánuje nárůst na 2500 letů.

Flotilu letadel hodlají letos rozšířit i největší konkurenti firmy na trhu exkluzivní soukromé přepravy, například Grossmann Jet Service nebo Time Air.

"V současné době vedeme jednání směřující k rozšíření naší flotily. Předpokládáme, že bychom měli uzavřít smlouvy do poloviny letošního roku," řekla ředitelka Grossmann Jet Service Dagmar Grossmannová.

Ke svým dvěma letadlům hodlá přidat další také vedení firmy Time Air. "Pracujeme na projektech, nicméně zatím není nic definitivní," uvedl ředitel firmy Martin Pražský.

Lidé využívající soukromých tryskáčů tvoří v Praze zatím jenom malou část cestujících. Z loňských jedenácti milionů odbavených cestujících tvořila klientela firem nabízejících luxusní letadla méně jedno procento všech cestujících.

Cena letové hodiny pro zákazníka začíná řádově na 2000 eurech (asi 60 000 Kč).

V obchodním létání tak v Česku i přes zatím poměrně malý počet přepravených cestujících jde o víc než 100 milionů korun.

V sousedním Rakousku, kde má obchodní létání tradici, představují tržby provozovatelů více než desetinásobek českých. V Rakousku přitom létá asi 50 obchodních strojů převážně proudových. V Německu je takových letadel asi kolem 300.