VYBERTE SI REGION

Ukrajinu brázdí české tramvaje, vývoz ještě poroste

DONĚCK /od zvláštního zpravodaje/ - Na jednom z hlavních bulvárů východoukrajinského Doněcka pojmenovaném po básníkovi Ševčenkovi předjíždí "česká oktávka" trolejbus, který svůj český původ také nezapře. Nepatří rozhodně k nejmladším, ale na vozovkách českých měst jej ještě lze zahlédnout.

5.6.2007
SDÍLEJ:

Na Ukrajinu poputují české trolejbusy (Ilustrační foto)Foto: Škoda Holding

Po Doněcku také jezdí tramvaje, které vyrobil česko-ukrajinský společný podnik. "Ne že by české firmy byly nějak nadmíru známé podle svého jména, ale české výrobky mají dobrý zvuk. Proto se vždy ve výloze zdůrazňuje, že jsou české," uvádí novinářka Irina. Firmy tak navazují na tradice obchodu ještě z dob Sovětského svazu. Po pádu železné opony se dřívější satelity od postsovětských trhů trochu odtrhly.

Rýsují se nové dohody

Následně vylepšující se vztahy zbrzdila ekonomická krize na Ukrajině ke konci devadesátých let. Ale vývoj po roce 2000 je velmi slibný. A na obzoru jsou další projekty. "Na Krym mají být dodány nové trolejbusy. Také je předjednána spolupráce v oblasti zemědělství, konkrétně pěstování řepky olejné, a také výstavba bytových komplexů na Krymu," vypočítává ve své analýze ukrajinsko-českých obchodních vztahů Václav Rambousek z MPO s tím, že již byla podepsána smlouva o smlouvě budoucí v hodnotě 200 milionů dolarů.

Ostatně právě výstavba nových bytů je příznačná. Ukrajina zažívá velký realitní boom a české firmy nechtějí zůstat stranou. Jen český výrobce kuchyní Koryna očekává, že mu v příštím roce poskočí tržby na Ukrajině o sto procent. A jak si na tom Česko stojí s Ukrajinou dnes celkově? Objem vzájemného obchodu v loňském roce podle dostupných statistik dosáhl více než 1,7 miliardy dolarů a český vývoz v něm poprvé tvořil více než miliardu.

V procentuálním vyjádření si tak čeští exportéři polepšili oproti předchozímu roku o 45 procent. Takový růstový potenciál má málokterý ze zahraničních trhů a čísla ukazují, že obchod s Ukrajinou roste dvakrát rychlejším tempem než celkový vývoz.

Auta, karosérie, jaderné součástky…

Co na Ukrajinu Češi vozí? "Struktura českého vývozu obsahuje jako hlavní vývozní položky karosérie a součásti automobilů, dále části jaderných reaktorů a telekomunikační zařízení - celkem je exportováno 581 druhů zboží," uvádí statistika českého ministerstva průmyslu a obchodu. A má být ještě lépe.

Dnes Ukrajina polkne asi 1,1 procenta českého exportu, což by se mohlo zdát málo. Ale podstatně větší Rusko, které je často zmiňováno mezi prioritními obchodními partnery, na tom není o mnoho lépe s 1,8 procenta. Navíc při současném růstu by se brzy mohla Ukrajina podílet na českém exportu až třemi procenty.

Aerolinky posilují

"Potenciál by se pak měl dále zvyšovat očekávanou kultivací ukrajinského ekonomického prostředí, ale zde nelze reálně očekávat více než 'mírný pokrok v mezích zákona'," píše Rambousek.

A co ještě kromě stabilního ekonomického a politického prostředí, jež by mělo získat kredibilitu letošním vstupem do WTO, českým exportérům chybí? "Častější letecké spojení," míní Rambousek, ač se to zlepšilo nedávno otevřenou linkou z Prahy do přímořské Oděsy. S rostoucím zájmem o cesty na Ukrajinu počítá i český největší letecký přepravce České aerolinie. Právě ony vloni otevřely linku do Oděsy a mohly se na trasách do Ukrajiny okamžitě pochlubit bezmála stoprocentním růstem. V roce 2005 s nimi do a z Kyjeva letělo asi 57 tisíc lidí. Vloni to již bylo s novou linkou přes sto tisíc. A letošek má podle plánu přidat dalších třicet procent tedy celkem na 130 tisíc cestujících.

Výsledky prvního kvartálu už dávají plánu za pravdu. "Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku jsme na ukrajinských linkách přepravili 14 tisíc cestujících, letos to už bylo 24 tisíc," říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

5.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies