Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmy rozdělil spor o název z komunismu: Polárka

Brno - O ochrannou známku obsahující název populární zmrzliny z dob komunismu se přou dva výrobci nanuků - gigant Nestlé a pražská firma Polárka.

21.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Ondřej Besperát

Proti sobě stojí ochranné známky na "Sníh z Polárky" a "Polárkový sníh". První má u tuzemského Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrovanou od roku 2002 švýcarská firma Nestlé. Druhý název drží firma Polárka.

Polárka přitom svou značku rozjela tři roky před Nestlé dříve a zmrzlinu s názvem Polárkový sníh také prodává.

Ve prospěch pražské firmy, tedy proti gigantu Nestlé, nyní nově rozhodl Nejvyšší správní soud.

Matení zákazníků?

Firma Polárka nejdřív požádala Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) o to, aby známku jejího konkurenta vymazal s tím, že používáním podobných názvů dochází k matení zákazníků.

Neuspěla. Úřad výmaz známky odmítl s tím, že název "Polárka" se ještě před rokem 1989 stal téměř synonymem pro mražený krém. Neboli: jde o všeobecný název, a zákazníci se splést nemohou.

 

Naopak soudy pražské firmě vyhověly - dospěly k názoru, že ani za socialismu nebyla "Polárka" jedinou zmrzlinou, a tudíž se nedá brát za obecné pojmenování zmražené pochoutky.

Nejprve rozhodnutí ÚPV zrušil Městský soud v Praze. Nyní zamítl stížnost úřadu také Nejvyšší správní soud.

"Úřad byl povinen ve svém rozhodnutí uvést z hlediska jakého okruhu spotřebitelů je zaměnitelnost posuzována," rozhodl senát Nejvyššího správního soudu pod vedením Radana Malíka s tím, že odůvodnění rozhodnutí úřadu není přesvědčivé.

Úřad proto musí o návrhu na výmaz známky Sníh z Polárky rozhodnout znovu.

Goliáš a David

Největší světová potravinářská skupina Nestlé se loni stala i světovou jedničkou ve výrobě zmrzliny. Má na tomto trhu podíl 17,5 procenta. Předběhla tak konkurenční koncern Unilever s jeho značkami Magnum či Cornetto.

 

Společnost Polárka vznikla v roce 1994, její nejprodávanější značky jsou Kolombína a Sibirka, ročně na trh dodá miliony kusů těchto mražených krémů.

Staré značky lákají

Boj o značku Polárka i její použití v různých názvech zmrzlin je pochopitelný. Desítky let známé značky totiž výrazně pomáhají jejich výrobcům při prodeji. Mají o ně zájem i velké nadnárodní firmy.

Zmrzliny se značkou Míša, Nanuk, Eskymo, Pierot, Terno nebo Táboráček tak vyrábí v Česku světová zmrzlinářská dvojka Unilever. Právě tyto známé značky pomohly firmě k větším tržbám.

Na odkoupení portfolia zmrzlinových značek se Unilever dohodl v polovině minulého roku se společností Alima značková potravina, cena nebyla zveřejněna.

Spotřeba zmrzlin v Česku postupně mírně roste a v současnosti si každý Čech dá podle Unileveru v přepočtu zhruba pět litrů zmrzliny za rok. Například Rakušan zkonzumuje 6,2 litru, Němec 8,1 litru a Švéd asi 11 litrů.

Celkově Češi za zmrzliny ročně utratí dle odhadů asi sedm miliard korun.

21.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
5 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZOVÁNO
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

/AUDIONAHRÁVKA/ Krátce před vznikem hnutí ANO, v roce 2012, se Andrej Babiš rozhovořil o svých názorech na politické elity a vztazích s nimi. Nahrávku získali reportéři Českého rozhlasu (ČRo) a zazní na ní i to, proč majitel Agrofertu vstoupil do politiky.

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Sobotkova vláda tlačí na vyšší výdělky. Pro studenty, maminky či brigádníky je to ale danajský dar. Zaplatí stovky korun navíc. 

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení