VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmy rozdělil spor o název z komunismu: Polárka

Brno - O ochrannou známku obsahující název populární zmrzliny z dob komunismu se přou dva výrobci nanuků - gigant Nestlé a pražská firma Polárka.

21.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Ondřej Besperát

Proti sobě stojí ochranné známky na "Sníh z Polárky" a "Polárkový sníh". První má u tuzemského Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrovanou od roku 2002 švýcarská firma Nestlé. Druhý název drží firma Polárka.

Polárka přitom svou značku rozjela tři roky před Nestlé dříve a zmrzlinu s názvem Polárkový sníh také prodává.

Ve prospěch pražské firmy, tedy proti gigantu Nestlé, nyní nově rozhodl Nejvyšší správní soud.

Matení zákazníků?

Firma Polárka nejdřív požádala Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) o to, aby známku jejího konkurenta vymazal s tím, že používáním podobných názvů dochází k matení zákazníků.

Neuspěla. Úřad výmaz známky odmítl s tím, že název "Polárka" se ještě před rokem 1989 stal téměř synonymem pro mražený krém. Neboli: jde o všeobecný název, a zákazníci se splést nemohou.

 

Naopak soudy pražské firmě vyhověly - dospěly k názoru, že ani za socialismu nebyla "Polárka" jedinou zmrzlinou, a tudíž se nedá brát za obecné pojmenování zmražené pochoutky.

Nejprve rozhodnutí ÚPV zrušil Městský soud v Praze. Nyní zamítl stížnost úřadu také Nejvyšší správní soud.

"Úřad byl povinen ve svém rozhodnutí uvést z hlediska jakého okruhu spotřebitelů je zaměnitelnost posuzována," rozhodl senát Nejvyššího správního soudu pod vedením Radana Malíka s tím, že odůvodnění rozhodnutí úřadu není přesvědčivé.

Úřad proto musí o návrhu na výmaz známky Sníh z Polárky rozhodnout znovu.

Goliáš a David

Největší světová potravinářská skupina Nestlé se loni stala i světovou jedničkou ve výrobě zmrzliny. Má na tomto trhu podíl 17,5 procenta. Předběhla tak konkurenční koncern Unilever s jeho značkami Magnum či Cornetto.

 

Společnost Polárka vznikla v roce 1994, její nejprodávanější značky jsou Kolombína a Sibirka, ročně na trh dodá miliony kusů těchto mražených krémů.

Staré značky lákají

Boj o značku Polárka i její použití v různých názvech zmrzlin je pochopitelný. Desítky let známé značky totiž výrazně pomáhají jejich výrobcům při prodeji. Mají o ně zájem i velké nadnárodní firmy.

Zmrzliny se značkou Míša, Nanuk, Eskymo, Pierot, Terno nebo Táboráček tak vyrábí v Česku světová zmrzlinářská dvojka Unilever. Právě tyto známé značky pomohly firmě k větším tržbám.

Na odkoupení portfolia zmrzlinových značek se Unilever dohodl v polovině minulého roku se společností Alima značková potravina, cena nebyla zveřejněna.

Spotřeba zmrzlin v Česku postupně mírně roste a v současnosti si každý Čech dá podle Unileveru v přepočtu zhruba pět litrů zmrzliny za rok. Například Rakušan zkonzumuje 6,2 litru, Němec 8,1 litru a Švéd asi 11 litrů.

Celkově Češi za zmrzliny ročně utratí dle odhadů asi sedm miliard korun.

21.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

AKTUALIZUJEME

Andrej Babiš je v Harrachově, nepřijel jen kvůli EET

/FOTOGALERIE/ Hlavním účelem cesty ministra financí Andreje Babiše do Harrachova není EET, ale zanedbané pozemky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies