Proti sobě stojí ochranné známky na "Sníh z Polárky" a "Polárkový sníh". První má u tuzemského Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrovanou od roku 2002 švýcarská firma Nestlé. Druhý název drží firma Polárka.

Polárka přitom svou značku rozjela tři roky před Nestlé dříve a zmrzlinu s názvem Polárkový sníh také prodává.

Ve prospěch pražské firmy, tedy proti gigantu Nestlé, nyní nově rozhodl Nejvyšší správní soud.

Matení zákazníků?

Firma Polárka nejdřív požádala Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) o to, aby známku jejího konkurenta vymazal s tím, že používáním podobných názvů dochází k matení zákazníků.

Neuspěla. Úřad výmaz známky odmítl s tím, že název "Polárka" se ještě před rokem 1989 stal téměř synonymem pro mražený krém. Neboli: jde o všeobecný název, a zákazníci se splést nemohou.

 

Naopak soudy pražské firmě vyhověly - dospěly k názoru, že ani za socialismu nebyla "Polárka" jedinou zmrzlinou, a tudíž se nedá brát za obecné pojmenování zmražené pochoutky.

Nejprve rozhodnutí ÚPV zrušil Městský soud v Praze. Nyní zamítl stížnost úřadu také Nejvyšší správní soud.

"Úřad byl povinen ve svém rozhodnutí uvést z hlediska jakého okruhu spotřebitelů je zaměnitelnost posuzována," rozhodl senát Nejvyššího správního soudu pod vedením Radana Malíka s tím, že odůvodnění rozhodnutí úřadu není přesvědčivé.

Úřad proto musí o návrhu na výmaz známky Sníh z Polárky rozhodnout znovu.

Goliáš a David

Největší světová potravinářská skupina Nestlé se loni stala i světovou jedničkou ve výrobě zmrzliny. Má na tomto trhu podíl 17,5 procenta. Předběhla tak konkurenční koncern Unilever s jeho značkami Magnum či Cornetto.

 

Společnost Polárka vznikla v roce 1994, její nejprodávanější značky jsou Kolombína a Sibirka, ročně na trh dodá miliony kusů těchto mražených krémů.

Staré značky lákají

Boj o značku Polárka i její použití v různých názvech zmrzlin je pochopitelný. Desítky let známé značky totiž výrazně pomáhají jejich výrobcům při prodeji. Mají o ně zájem i velké nadnárodní firmy.

Zmrzliny se značkou Míša, Nanuk, Eskymo, Pierot, Terno nebo Táboráček tak vyrábí v Česku světová zmrzlinářská dvojka Unilever. Právě tyto známé značky pomohly firmě k větším tržbám.

Na odkoupení portfolia zmrzlinových značek se Unilever dohodl v polovině minulého roku se společností Alima značková potravina, cena nebyla zveřejněna.

Spotřeba zmrzlin v Česku postupně mírně roste a v současnosti si každý Čech dá podle Unileveru v přepočtu zhruba pět litrů zmrzliny za rok. Například Rakušan zkonzumuje 6,2 litru, Němec 8,1 litru a Švéd asi 11 litrů.

Celkově Češi za zmrzliny ročně utratí dle odhadů asi sedm miliard korun.