VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo podstřelilo, mýtné užívá už 200 tisíc aut

PRAHA - Počet palubních jednotek (OBU), které si řidiči a autodopravci nechali "namontovat" do svých aut, překročil hranici dvou set tisíc.

26.6.2007
SDÍLEJ:

Palubní jednotka (OBU)Foto: Ondřej Besperát

Přitom při přípravě tendru na elektronické mýtné počítalo ministerstvo s tím, že tento počet takzvaných OBU jednotek nepřekročí v průběhu prvního roku provozu devadesát tisíc.

"Nyní je mezi řidiči již přes dvě stě tisíc nainstalovaných a personifikovaných OBU jednotek," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. "Nejde o vyrobené jednotky, či o kusy, které leží někde ve skladech, ale o palubní jednotky, které již skutečně brázdí české silnice," dodává.

Nutná záloha

Jedním z důvodů, proč se původní statistiky takto výrazně liší od skutečného stavu, je relativně nízká záloha, která je státem vybírána. Jelikož řidič zaplatí "jen" 1500 korun zálohy za zapůjčení mikrovlnné palubní jednotky, mnoho řidičů, především ze zahraničí, si ji nechává nainstalovanou, přestože přes Česko jezdí zřídka.

 

Úředníci, kteří tendr vymýšleli ale předpokládali, že tito řidiči si jednotku na hranicích půjčí a po průjezdu Českem ji opět vrátí. Na druhou stranu se ukazuje, že určitá záloha za palubní jednotku je nezbytná, aby je řidiči po použití jen nevyhazovali z okna.

"V Rakousku, kde získávají OBU bezplatně, je tak dnes možné vidět desítky palubních jednotek, jak leží vyhozené kolem státních hranic," dodává Karel Feix.

Palubní jednotky pro osobáky

Na elektronické mýtné by se ale měli připravovat i řidiči osobních aut. Ministerstvo má v plánu pro zpoplatnění dálnic využít mikrovlnný systém i pro ně.

Na rozdíl od kamionů by osobní auta neplatila dle ujetých kilometrů, ale řidiči by platili časově, jak je tomu dosud. Rozdíl je v tom, že by si nekupovali papírové dálniční známky, ale měli by za oknem svých vozidel podobnou palubní jednotku, jakou mají nákladní auta.

To, zda automobil má zaplaceno, či nikoli, by tak hlídaly stávající mikrovlnné mýtné brány. Stát by si díky tomu přišelna stovky milionů navíc, protože podle odhadů odborníků minimálně třetina řidičů dnes jezdí po dálnici bez řádně koupené známky.

"V tuto chvíli nemáme ještě podrobnosti, stále se jedná. Každopádně již ale Státní fond infrastruktury zadal tisk dálničních kuponů pro osobní auta na rok 2008," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ještě je čas

Na elektronické dálniční známky tak může dojít nejdříve v roce 2009. Dnes stát získává ze silničních známek asi dvě miliardy korun, přičemž více než tři čtvrtiny jdou právě z osobních aut.

Navíc je velmi složitá kontrola těchto známek. I samotní policisté přiznávají, že pomocí dalekohledu je téměř nemožné u jedoucího auta rozeznat, zda jde o platnou známku na dané období.

26.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útočná puška ČZ 805
7

Poslanci dnes hlasují o ústavním právu na obranu se zbraní v ruce

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies