VYBERTE SI REGION

Ministerstvo podstřelilo, mýtné užívá už 200 tisíc aut

PRAHA - Počet palubních jednotek (OBU), které si řidiči a autodopravci nechali "namontovat" do svých aut, překročil hranici dvou set tisíc.

26.6.2007
SDÍLEJ:

Palubní jednotka (OBU)Foto: Ondřej Besperát

Přitom při přípravě tendru na elektronické mýtné počítalo ministerstvo s tím, že tento počet takzvaných OBU jednotek nepřekročí v průběhu prvního roku provozu devadesát tisíc.

"Nyní je mezi řidiči již přes dvě stě tisíc nainstalovaných a personifikovaných OBU jednotek," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. "Nejde o vyrobené jednotky, či o kusy, které leží někde ve skladech, ale o palubní jednotky, které již skutečně brázdí české silnice," dodává.

Nutná záloha

Jedním z důvodů, proč se původní statistiky takto výrazně liší od skutečného stavu, je relativně nízká záloha, která je státem vybírána. Jelikož řidič zaplatí "jen" 1500 korun zálohy za zapůjčení mikrovlnné palubní jednotky, mnoho řidičů, především ze zahraničí, si ji nechává nainstalovanou, přestože přes Česko jezdí zřídka.

 

Úředníci, kteří tendr vymýšleli ale předpokládali, že tito řidiči si jednotku na hranicích půjčí a po průjezdu Českem ji opět vrátí. Na druhou stranu se ukazuje, že určitá záloha za palubní jednotku je nezbytná, aby je řidiči po použití jen nevyhazovali z okna.

"V Rakousku, kde získávají OBU bezplatně, je tak dnes možné vidět desítky palubních jednotek, jak leží vyhozené kolem státních hranic," dodává Karel Feix.

Palubní jednotky pro osobáky

Na elektronické mýtné by se ale měli připravovat i řidiči osobních aut. Ministerstvo má v plánu pro zpoplatnění dálnic využít mikrovlnný systém i pro ně.

Na rozdíl od kamionů by osobní auta neplatila dle ujetých kilometrů, ale řidiči by platili časově, jak je tomu dosud. Rozdíl je v tom, že by si nekupovali papírové dálniční známky, ale měli by za oknem svých vozidel podobnou palubní jednotku, jakou mají nákladní auta.

To, zda automobil má zaplaceno, či nikoli, by tak hlídaly stávající mikrovlnné mýtné brány. Stát by si díky tomu přišelna stovky milionů navíc, protože podle odhadů odborníků minimálně třetina řidičů dnes jezdí po dálnici bez řádně koupené známky.

"V tuto chvíli nemáme ještě podrobnosti, stále se jedná. Každopádně již ale Státní fond infrastruktury zadal tisk dálničních kuponů pro osobní auta na rok 2008," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ještě je čas

Na elektronické dálniční známky tak může dojít nejdříve v roce 2009. Dnes stát získává ze silničních známek asi dvě miliardy korun, přičemž více než tři čtvrtiny jdou právě z osobních aut.

Navíc je velmi složitá kontrola těchto známek. I samotní policisté přiznávají, že pomocí dalekohledu je téměř nemožné u jedoucího auta rozeznat, zda jde o platnou známku na dané období.

26.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
1 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Švédů už je deset milionů. Patrně vlivem imigrace

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

Bezdomovci téměř zaplnili zimní noclehárny, volnější je loď Hermes

Praha - Pražští bezdomovci kvůli pokračujícímu mrazivému počasí téměř zaplnili zimní noclehárny. Minulou noc bylo v noclehárnách na Vackově a v Michli volných jen několik míst, více jich zbývalo na lodi Hermes, která kotví pod Štefánikovým mostem. Celková obsazenost je podle zástupkyně ředitele Centra sociálních služeb Praha Ludmily Tomešové asi 80 procent, kapacity se proto navyšovat nebudou.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies