VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdo může za autonehodu? Napoví černé skříňky

BRNO - Čeští odborníci dokončili dva vzory černých skříněk pro automobily, které mají výrazně pomoci při šetření nehod a sledování provozu aut.

3.7.2007
SDÍLEJ:

Více informací o příčině nehody by mohla poskytnout černá skříňkaFoto:

Fungují na stejném principu jako černé skříňky, které se běžně používají v letadlech, průběžně zaznamenávajía uchovávají důležité údaje o jízdě. Skříňky společně vyvinulo Centrum dopravního výzkumu, Ústav pozemních komunikací Fakulty stavební VUT v Brně a soukromá společnost e4t.

Dva modely

První vzor skříňky obsahuje systém pro vyšetřování příčin nehody a skříňka zaznamenává také provozní hodnoty auta. Druhý model je jednodušší a eviduje údaje o zrychlení auta, které jsou velmi důležité pro popis jednání řidiče.

Zájem o černé skřínky už mají provozovatelé podnikových vozů i pojišťovny.

"Největší zájem projevují provozovatelé firemních vozových parků, pro něž černé skříňky představují efektivní nástroj pozitivního vlivu na řidičovo chování," uvedl Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.

Podle něj černé skříňky mohou velmi výrazně přispět ke zlepšení situace v pojištění aut.

Pojišťovny věří, že by černé skříňky v automobilech vyloučily nebo alespoň omezily pojistné podvody, snížily agresivitu řidičů a umožnily jim poskytovat slevy na povinném pojištění motorových vozidel.

Pojišťovny, správci, dopravci

"Montáž černých skříněk do vozidel a využívání jejich záznamů policií nebo pojišťovnami pro identifikaci a trestání agresivních a nezodpovědných řidičů, by přispěla k pozitivní změně chování řidičů," uvedl Pípa.

Povinné používání černých skříněk ale zatím naráží především na obavy řidičů a také neochotu automobilek montovat toto zařízení do svých vozů.

"Obávají se úniku informací o vlastnostech svých výrobků, které nemají zájem zveřejňovat, protože by nemusely působit v jejich prospěch," uvedl Jiří Plíhal ze společnosti e4t.

Zatím se tak neuvažuje o tom, že by povinné vybavení vozidel černými skříňkami bylo zakotveno v zákoně.

Součástí projektu, ve kterém byly od roku 2004 české černé skříňky vyvíjeny, bylo i zpracování návrhů, jak používání těchto zařízení v autech řešit.

Skříňky řeší svět i Evropa

Vzorem se stala evropská úprava používání digitálních tachografů.

O povinném používání černých skříněk se diskutuje také v Evropské unii.

Systém využití černých skříněk existuje například v Irsku, kde se pojišťovny zaměřily právě na mladé řidiče. A ti, kteří černou skříňku ve vozidle mají, od pojišťoven získali výhodnější pojištění.

Rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach už loni avizoval, že chce do vozů prosadit instalaci černých skříněk pro zaznamenávání důležitých údajů, které by bylo možno využít při vyšetřování dopravních nehod.

Ve Spojených státech již montuje General Motors černé skříňky do všech nových aut určených pro americký trh.

3.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies