Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdo může za autonehodu? Napoví černé skříňky

BRNO - Čeští odborníci dokončili dva vzory černých skříněk pro automobily, které mají výrazně pomoci při šetření nehod a sledování provozu aut.

3.7.2007
SDÍLEJ:

Více informací o příčině nehody by mohla poskytnout černá skříňkaFoto:

Fungují na stejném principu jako černé skříňky, které se běžně používají v letadlech, průběžně zaznamenávajía uchovávají důležité údaje o jízdě. Skříňky společně vyvinulo Centrum dopravního výzkumu, Ústav pozemních komunikací Fakulty stavební VUT v Brně a soukromá společnost e4t.

Dva modely

První vzor skříňky obsahuje systém pro vyšetřování příčin nehody a skříňka zaznamenává také provozní hodnoty auta. Druhý model je jednodušší a eviduje údaje o zrychlení auta, které jsou velmi důležité pro popis jednání řidiče.

Zájem o černé skřínky už mají provozovatelé podnikových vozů i pojišťovny.

"Největší zájem projevují provozovatelé firemních vozových parků, pro něž černé skříňky představují efektivní nástroj pozitivního vlivu na řidičovo chování," uvedl Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.

Podle něj černé skříňky mohou velmi výrazně přispět ke zlepšení situace v pojištění aut.

Pojišťovny věří, že by černé skříňky v automobilech vyloučily nebo alespoň omezily pojistné podvody, snížily agresivitu řidičů a umožnily jim poskytovat slevy na povinném pojištění motorových vozidel.

Pojišťovny, správci, dopravci

"Montáž černých skříněk do vozidel a využívání jejich záznamů policií nebo pojišťovnami pro identifikaci a trestání agresivních a nezodpovědných řidičů, by přispěla k pozitivní změně chování řidičů," uvedl Pípa.

Povinné používání černých skříněk ale zatím naráží především na obavy řidičů a také neochotu automobilek montovat toto zařízení do svých vozů.

"Obávají se úniku informací o vlastnostech svých výrobků, které nemají zájem zveřejňovat, protože by nemusely působit v jejich prospěch," uvedl Jiří Plíhal ze společnosti e4t.

Zatím se tak neuvažuje o tom, že by povinné vybavení vozidel černými skříňkami bylo zakotveno v zákoně.

Součástí projektu, ve kterém byly od roku 2004 české černé skříňky vyvíjeny, bylo i zpracování návrhů, jak používání těchto zařízení v autech řešit.

Skříňky řeší svět i Evropa

Vzorem se stala evropská úprava používání digitálních tachografů.

O povinném používání černých skříněk se diskutuje také v Evropské unii.

Systém využití černých skříněk existuje například v Irsku, kde se pojišťovny zaměřily právě na mladé řidiče. A ti, kteří černou skříňku ve vozidle mají, od pojišťoven získali výhodnější pojištění.

Rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach už loni avizoval, že chce do vozů prosadit instalaci černých skříněk pro zaznamenávání důležitých údajů, které by bylo možno využít při vyšetřování dopravních nehod.

Ve Spojených státech již montuje General Motors černé skříňky do všech nových aut určených pro americký trh.

3.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Koruna prolomila hranici 26 Kč za euro. Poprvé od listopadu 2013

Rybárna na rynku
9

Rybárna, Polívkárna, Hranolkárna. V Ostravě „frčí“ netradiční bistra

AKTUALIZOVÁNO

Řidič předjížděl na zákazu. Po čelní srážce pro zraněného přiletěl vrtulník

/FOTOGALERIE/ S dopravními komplikacemi museli počítat všichni řidiči, kteří cestovali v pátek ráno ze Znojma směrem na Brno. Na silnici I/53 za Lechovicemi u Čejkovic se kolem šesté hodiny ranní srazila dvě osobní auta a autobus.

Královský závod v Heidelbergu: princ William porazil Kate na celé čáře

/VIDEO/ Mladý královský pár se nijak netají svou náklonností ke sportu. Nebylo proto žádným překvapením, když se princ William a vévodkyně Kate zúčastnili exhibičního závodu ve veslování v německém Heidelbergu na řece Neckar.

AKTUALIZUJEME

Mrtvola starce zneklidnila sousedy v Ústí nad Labem

K hrůznému nálezu došlo v ulici Velká Hradební v Ústí nad Labem. Hasiči byli přivoláni do bytu, z nějž se linul podezřelý zápach. Šlo o ostatky seniora.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení