VYBERTE SI REGION

Letíte na dovolenou? Počítejte s půlhodinou zpoždění

PRAHA - Při letecké cestě k moři počítejte s tím, že můžete odstartovat se zpožděním - stejně tak, jako se s ním vracet. Řada cestovních kanceláří totiž přiznává, že jejich charterové lety odlétají několik desítek minut po plánovaném čase.

2.7.2007
SDÍLEJ:

Letadlo z flotily Travel ServiceFoto: Travel Service

Češi přitom odlétají na dovolenou především z leteckými společnostmi Travel Service a ČSA.

"Průměr na jeden let za prvních pět měsíců roku je přibližně třicet minut," říká Tomáš Brejcha z cestovní kanceláře Čedok. Obdobně reagují i jeho kolegové z ostatních společností.

Zpoždění i 5 hodin

Zpoždění letadel, které nyní vykazují cestovní kanceláře, ale bývá v zimních měsících výrazně kratší než v průběhu léta. Dá se tedy předpokládat, že se průměrné zpoždění "letních" letů v porovnání se zimou a jarem zvedne.

"Průměrné zpoždění na jeden let bylo v květnu na letišti v Praze 4,5 minuty. Celkem se zpozdila asi pětina linek," říká Eva Krejčí z tiskového oddělení ruzyňského letiště. Ve statistice Letiště Praha jsou však uvedeny veškeré lety. To znamená všechny aerolinie, které v květnu na Ruzyni přistály.

Statistika navíc nedělí linky na pravidelné a nepravidelné. Právě ty druhé přitom mívají zpoždění delší.

Během uplynulého léta se průměrné zpoždění nepravidelných linek, které přistávaly v Praze, dostalo na padesát minut. Výjimkou však nebyla ani pětihodinová zpoždění.

"Délka zpoždění se naštěstí každým rokem krátí. Nejvíce problémů bylo v tomto směru na začátku tisíciletí. V tu dobu jsme také evidovali řadu klientských stížností," říká Svatopluk Rada, ředitel výjezdové turistiky Čedoku. Podle něj tento rok zatím žádné stížnosti tohoto typu neobdrželi.

Pomohla EU

Zřejmě se na tom podepsala i pravidla Evropské unie, která v případě dlouhých zpoždění nutí aerolinie, aby poskytovaly cestujícím odškodné.

Pravidla vstoupila v platnost v roce 2005. Letecké společnosti se kvůli nim musí - při výrazném zpoždění - o pasažéry postarat. Poskytnout jim občerstvení, případně ubytování. V extrémních případech jim při zpožděném nebo zrušeném letu musí vyplácet finanční kompenzace.

Co říkají aerolinie

Na rozdíl od cestovních kanceláří evidují aerolinie jako zpožděné pouze ty lety, které odstartují, nebo přistanou s více než čtvrthodinovou prodlevou.

"Za prvních pět měsíců letošního roku činilo průměrné zpoždění u Travel Service 16 minut," říká Vlaďka Dufková, mluvčí největší charterové firmy v zemi.

Podle statistik firmy se však zpoždění každým rokem snižuje. "Důvodů zpoždění může být několik. Například nepříznivé počasí, technické důvody, přetížení leteckých koridorů či provozními kapacitami jednotlivých letišť," dodává.

Také pravidelnost letového provozu ČSA se neustále zvyšuje. "Zatímco v roce 2003 se ČSA v žebříčku pravidelnosti letů Asociace evropských aerolinií AEA, která sdružuje 26 hlavních evropských dopravců, pohybovaly na 20. příčce, v roce 2004 a 2005 byly již na 6. místě.

Loni skončily ČSA druzí. Letos za první čtyři měsíce společnost dosáhla dokonce 1. místa. Na čas (tedy se zpožděním na odletu do 15 minut, které lze na středních tratích běžně dohnat v průběhu letu) tak odletělo 91,6 procenta pravidelných linek ČSA.

Pravidelnost charterových letů je přitom ještě vyšší. ČSA za první čtyři měsíce vypravily na čas 95 procent charterových letů," tvrdí Daniela Hupáková, mluvčí národního dopravce.

2.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies