Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německé dráhy stávkují. Spoje do Čech jsou zpožděné

BERLÍN - Pokudse dnes chystáte vlakem třeba z Ústí nad Labem do Prahy, počítejte se zpožděním.Nebo raději rovnou zvolte jiný dopravní prostředek. Na železnici v Německu dnes ráno po několik hodin fakticky neplatí jízdní řád a na vlaky, které z Německa pokračují do Čech, není spoleh.

3.7.2007
SDÍLEJ:

Vlaky Deutsche BahnFoto:

Zpožďuje je stávka strojvůdců na jedné z nejrozsáhlejších železničních sítí v Evropě. Statisíce Němců kvůli nímají problém dostat se dnes do práce. Nezávisle na stávce strojvůdců práci přerušují i další železničáři; všichni se domáhají zvýšení mezd.

Do Drážďan raději autem

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uvedl, že vlaky směřující z České republiky na Drážďany si německá strana nepřebírá a musejí na ukončení stávky počkat v Děčíně.

V opačném směru se podle Kubaly stávka dotkne vlaků EC Hungaria z Berlína do Budapešti a EC Vindobona z Hamburku do Vídně, které budou mít nejméně tříhodinové zpoždění. České dráhy totiž nemají dostatek vagonů odpovídající kvality, aby tyto vlaky mohly na českém území nahradit.

"Nečekali jsme ale na noční vlak z Wiesbadenu, v Děčíně jsme sestavili vlastní soupravu, která tento spoj na trati do Prahy zastoupí," dodal Kubala. Některé vlaky, které přijíždějí ze zahraničí, se na německém území zastavily.

Němečtí strojvůdci stávku vyhlásili na dobu od 05:00 do 09:00 SELČ. Těžištěm protestu jsou železniční uzly Berlína, Hamburku, Mnichova, Stuttgartu, Kolína nad Rýnem a Frankfurtu nad Mohanem.

Ochromená města

Mnohde situaci komplikuje zastavení provozu městských rychlodrah S-Bahn, které ve velkoměstech bývají vedle metra páteří hromadné dopravy.

Přesný přehled o situaci zatím není. Zatímco na některých velkých nádražích provoz ustrnul, někde vlaky vyjíždějí, byť se zpožděním. Stávka se týká také nákladní dopravy. Městská rychlodráha S-Bahn se zastavila ve dvou největších městech Berlíně a Hamburku. Například v prostoru hlavního města jí každým dnem využívá kolem 1,4 milionu lidí. "Úplná náhrada v takovém rozsahu není možná," uvedla mluvčí berlínských dopravních podniků Petra Reetzová.

Svými protesty se chtějí odborové svazy Transnet a GDBA domoci ročního zvýšení mezd o sedm procent pro 134tisíc zaměstnanců dráhy. Železnice však nabízejí dvojí dvouprocentní zvýšení v příštích 30 měsících. Daleko razantnější jsou požadavky strojvůdců, kteří chtějí pro svých více než 20tisíc kolegů až o 31 procent vyšší mzdy.

"Německé dráhy nám nedávají jinou volbu," odůvodňuje smysl stávky šéf odborů strojvůdců Manfred Schell. Předem lidem radil, aby na dnešek raději upustili od cest po železnici. Železniční společnost Deutsche Bahn tvrdí, že když požadavkům vyhoví, bude ohroženo až 9tisíc pracovních míst.

Odborové svazy považují své zájmy za oprávněné, protože prý podnik dobře vydělává. Bizarní spor vládne také mezi odboráři samotnými. Ti s menšími nároky totiž vytýkají strojvůdcům přehnanost požadavků.

3.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení